szerző:
hvg.hu

Európában ebben az üzletágban az egyik legnagyobb cég az olasz Costa Croisiere (Costa Crociere), amely jelenleg 15 óriáshajót üzemeltet. Ez a vállalat kezdeményezte a reformot.

A cég legkisebb  hajója1680, a legnagyobb, a Costa Diademe 4947 utast képes befogadni. Persze vannak luxuskabinok is, de az átlagárak nyugat-európai mércével méltányosak: 330 euró egy személyre egy hétnapos földközi- tengeri hajókázás, míg a legdrágább a mostani ajánlatban egy kéthetes, dél-amerikai partok menti út, személyenként 1400 euróért. Ezek az árak a mai nyugat-európai fizetések ismeretében több, mint elérhetőek, tehát még egy munkanélküli is befizethet a „luxus hajókázásra”.

 Vannak a fedélzeten teniszpályák, uszodák, edzőtermek, de ha valamennyi utas egyszerre akarná használni ezeket, nagy baj lenne. Viszont szerencsére az utasok 90 százaléka a nyugágyakban pihen és eszeget reggeltől estig. Mert a 300 eurós „all inclusive” szolgáltatást élvezik. Reggeli után kiülnek napozni, de már szolgálják is fel a tízórait. Aztán jön a bőséges ebéd, és az azt követő sziesztát pizza felszolgálásával zárják. A vacsorára étvágygerjesztő falatokkal és italokkal készítik fel, az egész napot fetrengéssel töltő utasokat. A napot záró utolsó étkezéskor mindenki annyit eszik, amennyit bír, vagy nem szégyell és másnap reggel újra indul a „nagy zabálás”. Na, ezt az abszolút irracionális rendszert szeretné most megtörni a Costa Croisiere, amely vállalta, hogy 2020-ra ötven százalékkal csökkenti a kidobott ételek mennyiségét- írja a Les Echos.  

A korlátlan és mértéktelen falás lehetősége ugyanis egyben korlátlan pazarlást is jelent. A 300 eurót fizető utas mindig telerakja a tányérját, de végül minimum a felét kidobja, mert a gyomra nem bővíthető határtalanul. Az olasz cég most korszerű technikai eszközöket vet be a pazarlás csökkentésére. Például, de ez csak egy a sok kis apró trükk közül, konyhai mérlegeiket összekötik egy számítógéppel, amely azonnal jelzi a túladagolást. Csak ezzel a módszerrel kb. 10 százalékkal csökkenthető a pazarlás. Aztán: bevezetik a „nagy zabálást” megelőző óvatos kóstolást, amivel elérhető, hogy a vendég csak abból fogyasszon, ami valóban ízlik neki és így tovább, sok módszer van.

A Costa Croisiere hírnevét igencsak beárnyékolta az egykori zászlóshajó, a Costa Concordia 2012-es itáliai balesete. De a cég imázsa azóta helyreállt, és a most meghirdetett ételspórolási kampány is az összkép javítását szolgálja. Az ENSZ hivatalos adatai szerint a világban megtermelt élelmiszer egyharmada, vagyis 1,3 milliárd tonnányi élelem megy pocsékba. És ezért nem a szegény, hanem a gazdag államok felelősek, miközben a világ legszerencsétlenebb országaiban csaknem 800 millió az alultápláltak száma.

Csatlakozzon a HVG Pártoló Tagsághoz!

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!