Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f8bd1b26-7ec9-4373-9d17-5d73524668c6","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Több technológiai szakportál is arról írt a napokban, hogy a Microsoft kukázott egy csomó régebbi Intel processzort, és ezeket már nem támogatja a Windows 11 legújabb kiadása. A dolog azonban egy félreértésen alapul. ","shortLead":"Több technológiai szakportál is arról írt a napokban, hogy a Microsoft kukázott egy csomó régebbi Intel processzort, és...","id":"20250218_microsoft-windows-11-hardverkovetelmenyek-szigoritas-hirek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f8bd1b26-7ec9-4373-9d17-5d73524668c6.jpg","index":0,"item":"978322d7-96d9-4270-b05c-7e08ca7db6fb","keywords":null,"link":"/tudomany/20250218_microsoft-windows-11-hardverkovetelmenyek-szigoritas-hirek","timestamp":"2025. február. 18. 13:03","title":"Szárnyra kapott a hír, hogy durván szigorítanak a Windowson – mi az igazság?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a088167c-7970-4072-a309-18d24850134b","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.zhvg","description":"Előrejelzések szerint a nem is olyan messze található Mohos-töbörben akár –30 fok alatti érték is előfordulhat majd a héten. ","shortLead":"Előrejelzések szerint a nem is olyan messze található Mohos-töbörben akár –30 fok alatti érték is előfordulhat majd...","id":"20250218_lillafured-fagy-tel-fotok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a088167c-7970-4072-a309-18d24850134b.jpg","index":0,"item":"9ce87c27-2ebe-4c8c-98dc-4fa90c6618d0","keywords":null,"link":"/zhvg/20250218_lillafured-fagy-tel-fotok","timestamp":"2025. február. 18. 15:40","title":"Különleges látványt nyújt a jéggé fagyott a vízesés Lillafüreden – fotók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fc8a7aba-8b6d-4448-811d-aa399b34945e","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az orosz elnök az orosz sajtónak beszélt a Trumppal folytatott telefonhívása és a “béketárgyalások” alakulásának részleteiről.","shortLead":"Az orosz elnök az orosz sajtónak beszélt a Trumppal folytatott telefonhívása és a “béketárgyalások”...","id":"20250219_Putyin-Trump-azt-hitte-hogy-gyorsan-le-lehet-zarni-a-haborut-de-felvilagositottam-hogy-ez-nehezebb-ennel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc8a7aba-8b6d-4448-811d-aa399b34945e.jpg","index":0,"item":"af22f71f-439f-4826-8a61-b059fabf4471","keywords":null,"link":"/vilag/20250219_Putyin-Trump-azt-hitte-hogy-gyorsan-le-lehet-zarni-a-haborut-de-felvilagositottam-hogy-ez-nehezebb-ennel","timestamp":"2025. február. 19. 16:48","title":"Putyin: Trump azt hitte, hogy gyorsan le lehet zárni a háborút, de felvilágosítottam, hogy ez ennél nehezebb","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ce32327-7b51-4fca-aa3f-0f5be1e31566","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Budapest-Győr-Hegyeshalom vasútvonalon 30-60 perccel hosszabb menetidőre kell számítani, biztosítóberendezési hiba miatt.","shortLead":"A Budapest-Győr-Hegyeshalom vasútvonalon 30-60 perccel hosszabb menetidőre kell számítani, biztosítóberendezési hiba...","id":"20250217_Biztositoberendezesi-hiba-miatt-egy-orat-is-keshetnek-a-vonatok-a-gyori-vonalon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ce32327-7b51-4fca-aa3f-0f5be1e31566.jpg","index":0,"item":"d3b9b197-4508-4c55-b2c8-ed1e26349e62","keywords":null,"link":"/itthon/20250217_Biztositoberendezesi-hiba-miatt-egy-orat-is-keshetnek-a-vonatok-a-gyori-vonalon","timestamp":"2025. február. 17. 20:35","title":"Biztosítóberendezési hiba miatt egy órát is késhetnek a vonatok a győri vonalon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0d79c84f-c54c-442a-9b48-35d0dce01ed5","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A miniszter egy lakossági fórumon beszélt erről, amit az M30-as út javításával kapcsolatban hívtak össze. A fórumon szeretett volna az osztrák vállalat is részt venni, az Építési és Közlekedési Minisztérium azonban, titoktartásra hivatkozva ezt nem tette lehetővé.","shortLead":"A miniszter egy lakossági fórumon beszélt erről, amit az M30-as út javításával kapcsolatban hívtak össze. A fórumon...","id":"20250217_Lazar-Janos-kilatasba-helyezte-a-Strabag-Magyarorszagrol-valo-kitiltasat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0d79c84f-c54c-442a-9b48-35d0dce01ed5.jpg","index":0,"item":"4c1d989e-5ba8-4a57-a86c-1e56e84066c1","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250217_Lazar-Janos-kilatasba-helyezte-a-Strabag-Magyarorszagrol-valo-kitiltasat","timestamp":"2025. február. 17. 21:20","title":"Lázár János kilátásba helyezte a Strabag Magyarországról való kitiltását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e5b11e90-eb4b-49da-be41-75cfaa1c8de3","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Mindenki más nyugodtan bindzsizhet, állítja a rapper, akit hazugnak nevezett a kormánysajtó.","shortLead":"Mindenki más nyugodtan bindzsizhet, állítja a rapper, akit hazugnak nevezett a kormánysajtó.","id":"20250219_majka-bindzsisztan-vedjegy-politika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e5b11e90-eb4b-49da-be41-75cfaa1c8de3.jpg","index":0,"item":"60eb41ca-3cb0-4d70-ae9e-c61e34d84be6","keywords":null,"link":"/elet/20250219_majka-bindzsisztan-vedjegy-politika","timestamp":"2025. február. 19. 11:51","title":"Majka a politikusoktól félti a „Bindzsisztán” szót, védjegybejelentést tett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dd25bd29-3459-463d-b0fb-b330fdf0f86f","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Mert fennállnak a feltételek, áll az indoklásban.","shortLead":"Mert fennállnak a feltételek, áll az indoklásban.","id":"20250218_bevandorlasi-valsaghelyzet-hosszabbitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dd25bd29-3459-463d-b0fb-b330fdf0f86f.jpg","index":0,"item":"dac53ae2-c231-4ec6-948c-718aa98dc2fc","keywords":null,"link":"/itthon/20250218_bevandorlasi-valsaghelyzet-hosszabbitas","timestamp":"2025. február. 18. 18:08","title":"Még mindig bevándorlási válsághelyzet van a kormány szerint, újabb fél évvel hosszabbítanak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eca37480-49b5-474b-8f48-d13ecf5d1c97","c_author":"Ballai Vince","category":"gazdasag.zhvg","description":"Évszázados gyakorlatot vizsgált felül a vízügy: már a földek elárasztására biztatja a gazdákat ahelyett, hogy szó nélkül elvezetné a víztöbbletet. Aki bevállalja, csütörtöktől jelentkezhet vízborításra szánt parcelláival az erre fejlesztett online felületen. Készüljön azonban, hogy nem választhatja meg, mikor jöjjön a víz, és az sem biztos, hogy könnyen le tudja majd ereszteni, ha itt lenne az ideje. A fejleményt ettől a független szakértő is korszakalkotónak tartja: érdemi párbeszéd indulhat az agráriummal az aszályos időszakok legkárosabb hatásainak kivédését segítő vízmegtartásról. ","shortLead":"Évszázados gyakorlatot vizsgált felül a vízügy: már a földek elárasztására biztatja a gazdákat ahelyett, hogy szó...","id":"20250219_vizmegtartas-vizvisszatartas-aszaly-ovf-arviz-belviz-talajviz-tajba-mezogazdasag-klimavaltozas-gazda-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eca37480-49b5-474b-8f48-d13ecf5d1c97.jpg","index":0,"item":"950c23d6-21a9-4168-b628-9ed57723243e","keywords":null,"link":"/zhvg/20250219_vizmegtartas-vizvisszatartas-aszaly-ovf-arviz-belviz-talajviz-tajba-mezogazdasag-klimavaltozas-gazda-ebx","timestamp":"2025. február. 19. 18:00","title":"Eljött az évtizedek óta várt fordulat: pofonegyszerű módszerrel küzdene az aszály ellen a kormány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kaotikus elszámolást tárt fel a központi régió ellenőrzése az államilag támogatott útfelújítások esetében; e szerint csupán a főváros csaknem 600 millió forint jogosulatlan támogatást vett igénybe.
Alighanem gumiszőnyeget használnak az útfelújításokhoz, máskülönben nehéz lenne magyarázatot találni rá, miért állapítanak meg mindannyiszor más és más hosszúságot, valahányszor egy-egy újraaszfaltozott szakaszt lemérnek. Márpedig a Közép-magyarországi Regionális Fejlesztési Tanács (rft) munkaszervezete mintegy tucatnyi település, köztük Budapest útfelújításainak ellenőrzése során találta úgy, hogy a renovált etapok egy része rövidebb vagy keskenyebb annál, mint amekkorára az adott településsel szerződtek.
A központi régióban most először vizsgálták meg tételesen a 2006-ban megvalósított 287 útfelújítást, aminek eredményeként a csaknem 5 milliárd forint támogatás több mint 10 százalékát jogosulatlan kifizetésnek minősítették. Így például a nem egészen 6 ezer fős Kartalnak várhatóan majdnem 40 millió forintot kell visszafizetnie, Monornak 1 milliót, a fővárosi önkormányzatnak pedig tekintélyes summát, mintegy 580 millió forintot. Összességében a központi költségvetés 2005 óta mintegy 30 milliárd forinttal járult hozzá a hét régióban mintegy 3 ezer belterületi, szilárd burkolatú útszakasz felújításához. A három éve futó program alapelve, hogy az állam az éves költségvetésben meghatározott kereten belül minden egyes önkormányzati forinthoz további 1 forintot ad, ha az rft-khez benyújtott útfelújítási pályázat az előírásoknak megfelel, és a kivitelezői árak nem lépik túl a jogszabályban meghatározott maximális fajlagos költségeket. A kifogásolt Pest megyei és budapesti útszakaszoknál az volt a gond, hogy az rft-vel kötött támogatási szerződésekben szereplő útfelületnél a valóságban kisebb rész, esetenként annak csupán 15-45 százaléka kapott új aszfaltot. A vastag felkerekítés fő oka vélhetően éppen az volt, hogy a megadott költségkereteket ne lépjék túl.
A támogatási szerződést a XVIII. kerületi Kele utca esetében például 1600 méterre kötötték meg, az ellenőrzéskor viszont kiderült, hogy a felújított út hossza mindössze 470 méter. A támogatás lehívásakor azonban a fővárosi önkormányzat a teljes, 1600 méteres hosszal kalkulált, így az egyes munkafolyamatok, például a marással kombinált burkolatjavítás 1633 forintos négyzetméterenkénti árával bőven kijött a legfeljebb 4100 forintos fajlagos költségből. Ha viszont ugyanabból az összköltségből mindössze 470 méter valósult meg, mint ahogy azt a régió ellenőrei állítják, akkor a négyzetméterenkénti ár már eléri az 5559 forintot, vagyis jóval 4100 forint felett van. Bár a többletet nem lehetett volna elszámolni, a főváros mégis hozzájutott a teljes összeghez, és a számla tanúsága szerint a csaknem 50 millió forintot ki is fizette a kivitelezőnek, a Mota-Engil Magyarország Zrt.-nek. Tette ezt annak ellenére, hogy a főpolgármesteri hivatal közlekedési ügyosztályának tavaly decemberi teljesítésigazolásán az szerepel: a felújított útszakasz hossza 737 méter. Ez is több az rft által mért 470 méternél.
Másutt is addig nyújtották az egyes útszakaszok hosszát, amíg a fajlagos költségekbe bele nem fértek. A támogatási szerződésben foglaltaktól szinte bármelyik kivitelezőnél előfordult eltérés: a XVI. kerületi Csöbör utca 550 méteréből a Betonút Zrt. csak 40,5 százalékot teljesített, a XVIII. kerületi Béke tér szervizútjából a Strabag Zrt. 44,5 százalékot, a XXII. kerületi Rózsakert utcában pedig a Swietelsky-IGN konzorcium az eredetileg meghatározott 875 méterből csak 53,8 százalékot újított fel. De nem csupán a központi régióban okozott gondot, hogy a kivitelezők a megadott fajlagos költségekbe beférjenek. Az Állami Számvevőszéknek (ÁSZ) a 2006. évi költségvetés ellenőrzéséről szóló jelentése arról tanúskodik, az rft-k jelezték, hogy több munkafázisnak, így a szegélypótlásnak és a közműaknák felemelésének a maximálisan elismerhető költsége a szükségesnél jóval kisebb volt. A HVG körkérdésére a legtöbb régiónál megerősítették, hogy a fajlagos költségből csak meglehetősen nyomott árakon lehetett kijönni. Csakhogy a kapacitások iránt éppen túlkereslet volt, mivel a pályázati pénzek egyszerre zúdultak a piacra, így a kivitelezőknek nem feltétlenül kellett engedniük az árakból.
Aggodalomra adhat okot, hogy több régióban, így például a Dél-Alföldön csak szúrópróbaszerű volt az ellenőrzés, márpedig ezzel a módszerrel korábban Közép-Magyarországon sem találtak szabálytalanságokat. A nyugat-dunántúli régió menedzsere, Tóth Gábor arra is felhívta a figyelmet, hogy ha egy önkormányzat a padkát is rendbe akarta tenni, nem csak az utat, akár 70 százalékos önerőre is szüksége volt a figyelembe vehető maximált költségek miatt. További aránytalanságot szült, hogy a városokhoz viszonyítva a kisebb települések hátrányban voltak. Eger például még a támogatási szerződésben foglaltnál is alacsonyabb árat tudott elérni a közbeszerzésen, mivel az aszfaltkeverő üzem a város határában van, a távolabb eső bükki településeken azonban a nagyobb szállítási költségek miatt nem mindig tudtak kijönni a rendeletben meghatározott keretből. Budapesten pedig a nagyobb forgalmú utak esetében lett drágább az aszfaltozás, mert több jelzést, lámpát kellett újratelepíteni, sőt a dugók elkerülése érdekében olykor éjszaka is kénytelenek voltak dolgozni.
Közben a kormány is igyekezett letörni a kivitelezési árakat: 2005-ben még elismerte az inflációs költségnövekedést, az idén azonban egyes tételek fajlagos költsége már a 2005-ös szintet sem ütötte meg. Ráadásul sokszor a támogatás kifizetése is több hónapig húzódott, amit az ÁSZ szóvá is tett. Nem véletlen, hogy 2007-ben az állami hozzájárulás átlagos aránya több régióban már a 40 százalékot is alig érte el. A támogatást szabályozó kormányrendelet ugyanakkor egyértelművé teszi, hogy az rft-nek a dotációt vissza kell vonnia, ha a kedvezményezett nem teljesíti a támogatási szerződésben vállaltakat. A központi régió ügynöksége ezért a jogszabály rendelkezése alapján azt javasolta, azokban az esetekben, amelyekben 75 százaléknál nagyobb volt a teljesítés, a település a meg nem valósult rész arányában kamatostul fizesse vissza a támogatást, ha pedig az ígért útfelújításnak még a 75 százaléka sem valósult meg, a teljes támogatás jár vissza kamatostul. Budapest tavaly 125 útvonal helyreállítására nyert el támogatást, és az rtf szerint a teljesítés 37 esetben 75 százalék feletti volt, 18 esetében viszont még a 75 százalékot sem érte el.
A vidéki településeken többnyire beletörődtek a még nem is végleges verdiktbe, amit egyesek annak tulajdonítottak, hogy az rft nem akarta egyedül Budapesttel elvitetni a balhét. A fővárosban azonban az ellenzék azonnal lecsapott a puszta tévedéssel nehezen magyarázható mérési hibák tömegére. A pénzügyi ellenőrzési bizottság fideszes elnöke, György István azonnali vizsgálatot követelt a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem bevonásával. A kormánypárti többség azonban mindössze azt szavazta meg a testület hétfői ülésén, hogy a főpolgármester adjon tájékoztatást a történtekről. A Fidesz álláspontja szerint ugyanakkor személyesen Demszky Gábornak kell felelnie az esetleges szabálytalanságokért, hiszen az eddigi egyetlen esetben, amikor kiderült, hogy a támogatott útfelújítás nem valósult meg, a Pest megyei Kocsér akkori polgármesterét jogosulatlan gazdasági előnyszerzés miatt ügyészi megrovásban részesítették. Budapest vezetői viszont azzal érvelnek, hogy az rft által nem kifogásolt hetven útvonal némelyikénél a főváros jelentősen túlteljesített, így a megvalósulás aránya átlagosan 95 százalékos. Tájékoztatásukból az azonban nem derült ki, miből fizették ki azokat az útvonalakat, amelyek a tervezettnél hosszabbra sikerültek, ha a vállaltnál kevesebb aszfaltozás esetén is a teljes összeget leperkálták a kivitelezőnek. Budapest azt is nehezményezi, hogy bár a kormány eredetileg azt ígérte, felesben építik az utakat, a támogatási arány a három év alatt mindössze 35 százalékos volt. A városüzemeltetési feladatokat tavaly ősztől ellátó főpolgármester-helyettes, Hagyó Miklós a HVG érdeklődésére ugyanakkor elismerte, jogi értelemben "van sara" a fővárosnak, ám azt is hangsúlyozta, hogy az idén több szempontból is megszigorították a kivitelezőkkel kötött szerződéseket, így például az útépítőknek letétbe kell helyezniük a költségvetés 10 százalékát a hibák kijavítására, garanciavállalásuk pedig nem négy, hanem öt évre szól.
Ez azonban nem megoldás arra, hogy ahányszor megmérnek egy-egy útszakaszt, annyiszor más eredmény jön ki. Márpedig az útépítések egy része a következő években uniós forrásokból történik, a központi régióban 5,5 milliárd forintra már ki is írták az első pályázatot. A brüsszeli támogatás elszámolásánál pedig bármilyen szabálytalanság a teljes összeg visszafizetésével jár. A hazai finanszírozás esetében a közép-magyarországi rft várhatóan október 12-én hozza meg a végső döntést, ki és milyen mértékben fizeti meg a tanulópénzt. Az rft ellenőrzési és monitoringbizottságának mindenesetre kormánypárti elnöke van, méghozzá az önkormányzati szakállamtitkár, Szaló Péter személyében.
A budapesti közterület-fenntartók az éjjel folyamatosan végezték az utak takarítását - tájékoztatott péntek hajnalban Horváth László, a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. helyettes szóvivője.
A Mol Nyrt. a Marché International étteremlánccal együttműködve hat benzinkútnál hoz létre magas színvonalú éttermet, egyenként több száz millió forintos beruházással. Ugyanakkor az ország 100 Mol-kútján ingyenes WiFi-szolgáltatás vehető igénybe.
A Skoda főként a régi Fabia-tulajdonosok kegyeit keresi az új, nagyra nőtt kisautóval. Minősége, formája, műszaki tartalma és ára eggyel nagyobb kategóriát idéz.
Egyelőre jól járhatók a főváros főbb közlekedési útjai, a forgalom elől elzárt rakpartokkal párhuzamos utakon azonban torlódásra kell számítani - közölte a Fővinform ügyeletese.