szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Széll Kálmán téri pályázatot az Építész Stúdió és a Lépték Terv közös munkája nyerte. A második díjat a Sagra Építész Kft., a harmadikat Balázs Mihály Építész Műterme és az Építészkohó Kft. közös pályázata kapta.

A Főváros és a Budapesti Közlekedési Központ közös projektjeként meghirdetett tervpályázat célja az volt, hogy a Széll Kálmán (Moszkva) tér Budapest közlekedési rendszerében betöltött kiemelt szerepéhez és a városszerkezetben elfoglalt helyéhez méltó módon, előnyös adottságait kihasználva újjászülethessen – írja az epiteszforum.hu.

A tér felújítására közel 2,8 milliárd – a Budapesti Közlekedési Központ szerint 4,2 milliárd –  forint áll rendelkezésre az állami, fővárosi források, valamint a teret érintő budai fonódó villamos uniós forrásainak felhasználásával.Az ajánlattételi határidőig 23 ajánlat érkezett a tervpályázatra zárt, sértetlen csomagolásban. Valamennyi pályamű az ajánlattételi felhívásban meghatározott határidőn belül az ajánlatkérőhöz beérkezett (amelyekről külön bontási jegyzőkönyv készült), és egyik pályamű sem sértette meg a titkosság követelményét.

A győztes pályázat - kattintson további képeinkért!
Építészfórum

A győztes terv könnyed eleganciával, igen egyszerű építészeti eszközökkel racionalizálja és humanizálja a teret. A metrólejárat épületét kibontja, áttekinthetővé teszi, az oldalsó épületszárnyakat bontásra javasolja – írja a Budapesti Közlekedési Központ. A feljárat közelében helyezi el a BKK ügyfélszolgálatát is.

A perontetőkkel, a Várfok utcai rézsűben lévő forgalmi épülettel, illetve a legmagasabb pontra helyezett kávézóval a teret határozott formájúvá, ugyanakkor áttekinthetővé teszi. A tér belső, védett magjából minden irányban szabad átjárást biztosít, a burkolatba rejtett LED-világítású sávokkal vezetve a gyalogosokat. A Várfok ucta felé rézsútosan kialakított mozgólépcsővel teremt kapcsolatot. Kevés, de minőségi tárgyat helyez el a téren, melyek egymás hatását erősítik (rozsdamentes acélkazetta, pad, rejtett pontfények).

A második helyezett pályázat - kattintson további képeinkért!
Építészfórum

A pihenő- és várakozóhelyeket a tér szélein helyezi el, árnyékot adó facsoportokkal és néhány mozgó vízfelülettel kiegészítve. A rézsűket megtartja, így a teret délkeleti irányból hangsúlyos zöld kerettel zárja. A téren belül nagyobb összefüggő zöldfelületet nem alakít ki, a villamosvágányok füvesítését reálisan megvalósítható módon csak a Szilágyi Erzsébet fasor és a Krisztina körút felé javasolja.

A teret határoló utakat és a villamosvágányok nyomvonalát a mai állapothoz hasonló logikával, de részleteiben finomítva javasolja elhelyezni. A téren belül a Vérmező utcai rézsű tövében javasol kerékpárutat, amely mellett „bubi” állomást is elhelyez.

Az Építész Stúdió Kft. és a Lépték-terv Kft. a fenti megoldások továbbfejlesztésével, a többi díjazott vagy megvásárolt pályamű egyes elemeit felhasználva, a Főmterv Mérnöki tervező Zrt.-vel együttműködve készíti el a Széll Kálmán tér részletes engedélyezési és kiviteli terveit. Az építészeti és a közlekedési tervek együttes leszállítása 2013 végén várható az engedélyek és hozzájárulások kiadásától függően, így 2014 tavaszán  kezdődhet meg az építkezés.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!