szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Júniusban fizet ügyfeleinek az Il Ferro - legalábbis ezt ígéri az autóreklámokkal foglalkozó cég vezetője, aki testőrökkel védi magát, miután a napokban állítólag megfenyegették. A cégvezető az előző tulajdonosok által elkövetett hibákat és a konkurencia támadásait okolja azért, hogy nem tudnak fizetni nyolcezer ügyfelüknek. Több, a cég tevékenységével kapcsolatos lényeges kérdésre azonban továbbra sem ad választ, üzleti titokra hivatkozva.

"A biztonsági szolgálat emberei azért vannak itt, hogy az Il Ferro Kft. ügyvezetőjének, Körmendi Ákosnak a testi épségére vigyázzanak, mert az elmúlt héten több fenyegetést is kapott" - kezdte az Il Ferro Kft. sajtótájékoztatóját az ügyvezető mellett álló Virág Márton újságíró, akit az autóreklámokkal foglalkozó cég az esemény lebonyolításával bízott meg. A február eleje óta tulajdonos-ügyvezető okkal tart közel nyolcezer – autóit reklámmatricával beborító - ügyfelétől: március óta nem fizetik ki a nekik járó reklámdíjat (ami egy hónapra összességében közel 300 millió forint); áprilisban pedig közölték az autósokkal, hogy a kifizetéseket felfüggesztik 3 hónapra, amihez az ügyfeleik által aláírt szerződés szerint amúgy joguk van.

                                           Körmendi Ákos és Virág Márton
© Stiller Ákos

"Fontosnak tartja a cég menedzsmentje hangsúlyozni, hogy azok az ügyfelek, azok az autós ügyfelek, tehát azok a kisemberek, akik autóikon a különböző reklámfeliratokat hordják, ezek az ügyfelek nem szenvednek semmiféle kárt, mert a céggel kötött szerződésben, amit ők aláírtak, bizonyos 6/5-ös pont azt tartalmazza, hogy az Il Ferro Kft. bizonyos esetekben a kifizetéseket három hónapra felfüggeszti” – hangsúlyozta Virág Márton.

Virág: bizonyos hirdetők nem fizetnek

Körmendi Ákos
© Stiller Ákos
A pénteki sajtótájékoztatón Virág Márton azzal indokolta a kifizetések felfüggesztését, hogy a cég egyes üzleti partnerei (azaz a hirdetők) nem fizetnek az Il Ferrónak, bár azt, hogy mely partnerekről van szó, a cég ügyvezetője, Körmendi Ákos a hvg.hu kérdésére nem kívánta elárulni. „Ez nem a sajtó ügye, ez a jogászok ügye” - közölte. Arra, hogy a partnerek nem teljesítenek, Virág Márton állítása szerint csak azután derült ki, hogy február elején Körmendi Ákos „átfogó pénzügyi és szakmai ellenőrzésbe fogott bele”. Virág Márton szerint ekkor vált világossá, hogy „bizonyos írásos szerződések hiányoznak”, s a hirdetőkkel egyes esetekben csak szóban kötetett megállapodások vannak. „Ennek az a következménye, hogy bizonyos partnerek késedelmesen fizetnek, illetve visszatartják azokat a pénzeket, amiket határidőre át kell utalni. Ebből egy kis problémája adódott a cégnek, ami a kifizetéseket illeti” - mondta Virág Márton.

Arra a kérdésünkre, hogy a korábban Laskay Róbert és Varga Mátyás tulajdonában álló céget miért nem vizsgálta át még azelőtt, hogy megvásárolta, Körmendi azt felelte: részben átvizsgálta, részben most folyik a cég átvizsgálása. Érdeklődésünkre a huszonéves ügyvezető nem árulta el, mennyiért vásárolta meg az Il Ferro Kft-t. „Ez üzleti titok” - mondta. Azt sem tudtuk meg tőle, hogy az előző tulajdonosok miért váltak meg a cégtől annak ellenére, hogy korábban ezen a piacon hosszú távú terveik voltak. Mindenesetre Körmendi Ákos most újabb ígéretet tett a fizetésre. Eszerint a kifizetések három hónapos felfüggesztése február, március és április hónapra vonatkozik, s a következő, június eleji szemlét (ahol egyebek mellett az ügyfelek autójának állapotát ellenőrzik) követően fizetni fognak, méghozzá a májusi díjat, azaz egy hónapot. Legalábbis ezt állítják most.

[[ Oldaltörés: Újabb ígéret: júniusban fizetnek (Oldaltörés) ]]

Reklám, regisztrációs díjjal
Az Il Ferro Kft. és a Hírautó Kft. is ugyanolyan szisztéma szerint dolgozik. Mindkét társaság azt ígéri, hogy akár nulla kezdőtőkével is autóhoz juttatja az ügyfeleit úgy, hogy az a gépkocsi után fizetett törlesztést az autókra helyezett reklámmatricák után járó reklámdíjakból fedezheti. A használt autóval jelentkező ügyfelektől azonban regiszrációs díjat kérnek, a Hírautónál kétéves szerződés esetén 170, négyévesnél 340 ezer forintot. Az Il Ferro már nem fogad új ügyfeleket, a Hírautó igen. Részletek.
Mivel az ügyfelekkel kötött szerződésben nincs benne, hányszor lehet a kifizetést felfüggeszteni, ezért az Il Ferro akár júniusban is felfüggeszthetné azt újabb három hónappal, de azt ígérik, nem tesznek ilyet. „A cégnek ez nem érdeke, mert bizalomvesztéssel jár” - mondta Virág. A témával foglalkozó internetes fórumok ennek ellenére már most attól hangosak, hogy az ügyfelek elvesztették a cégbe vetett bizalmukat. Az ügyfélszolgálatok szinte elérhetetlenek, a cég munkatársai össze-vissza, gyakran egymásnak ellentmondóan nyilatkoznak, s vidéki irodákban már előfordult, hogy a felháborodott ügyfelet "izmos emberek" kísérték ki. Ráadásul a cég vezetése is több ígéretet tett már a kifizetésekre vonatkozóan. Volt, hogy Körmendi március végére ígérte a kifizetéseket, máskor pedig azt közölte, hogy már megkezdték az utalásokat. Most azt állítja, ő ilyet nem mondott. „Én azt mondtam, hogy elkezdtük ezeknek a feldolgozását” – közölte a hvg.hu kérdésére.

De a júniusi kifizetés abban az esetben is csak puszta ígéret maradhat, ha a cég ellen netán csődeljárás indul. Márpedig ezt a nyolcezer ügyfél közül bárki kezdeményezheti. „Ha csődeljárást indítanak, akkor az egy új helyzet. Hogy azt hogyan fogja orvosolni a cég, az majd akkor fog eldőlni, de reményeink szerint erre nem kerül sor” – mondta ezzel kapcsolatban Virág Márton.

Körmendi: a bírálók kimaradtak az üzletből

Az Il Ferrót (ahogy a hasonló profilú Hírautót is) többször bírálták már a reklámszakma képviselői, nem rejtve véka alá, hogy ezek a cégek szerintük nem hirdetési bevételekből, hanem az ügyfelek regisztrációs díjából, illetve új autós ügyfelek esetén a kereskedőktől szerzett jutalékokból fizetik, illetve fizették ki ügyfeleiknek a havi több tízezer forintos összegeket. Körmendi szerint a reklámszakma képviselői közül azok bírálják a céget, akik „kimaradtak ebből az üzletből”. Azt pedig határozottan visszautasította az ügyvezető, hogy piramisjátékot űznének.

© Stiller Ákos
Ugyanakkor nem véletlen, hogy a rendőrség azt követően rendelt el feljelentés-kiegészítést az Il Ferro ügyében, hogy az új vezetés bejelentette: felfüggeszti a kifizetéseket. Mindez azonban – egyes sajtóhírekkel ellentétben – nem jelenti azt, hogy nyomoznának a cég ellen. A feljelentés-kiegészítés elrendelésének az a lényege, hogy a rendőrség eldöntse: nyomoz-e vagy sem, azaz fennáll-e a bűncselekmény alapos gyanúja?

Talán nem kerüli el a rendőrség figyelmét, hogy az Il Ferro korábbi tulajdonosai közül kettő ellen már folyt büntetőeljárás, mint azt a hvg.hu egy gazdasági hírszerző cég nyomozására hivatkozva korábban megírta, egyiküket csődbüntett és sikkasztás miatt is eljárás alá vonták. Ugyanakkor nem tudni, hogy befolyásolja-e a rendőrségi vizsgálatot az, hogy az ügyön dolgozó Budapesti Rendőr-főkapitányság Gazdaságvédelmi Osztályának vezetőjét, Kakuk Tibort a minap kirúgták a rendőrségtől, miután egy buliból hazatérve ittasan balesetet okozott.

A támadások kereszttüzében álló Il Ferro eközben visszatámad. Körmendi szerint ugyanis a céggel kapcsolatos bizalmatlanság növelésében „bizonyos konkurens cégek is érdekeltek”. Bár azt nem pontosította, hogy milyen társaságokra gondol, elmondta: ezen cégek ellen az Il ferro Kft. megteszi a szükséges büntetőfeljelentést, illetve a „teljes körű erkölcsi és vagyoni kártérítést”.

Hír Ferro: két cég, egy profil

Sajtóanyagok
© Stiller Ákos
Az Il Ferro egyik konkurenciája a Hírautó. S bár az Il Ferro korábbi tulajdonosa, Laskay Róbert tavaly úgy nyilatkozott a hvg.hu-nak, hogy a Hírautó tulajdonosai korábban az Il Ferrónál dolgoztak, a cég egyik közleményében az áll: „a Hírautó Kft. tulajdonosi köre sosem dolgozott az Il Ferronál”. Ezért is furcsa, hogy Körmendi Ákos most azt mondta: a Hírautó az Il Ferro alkalmazásában álló emberekből alakult. „De kapcsolat közöttünk nincsen” - hangsúlyozta az ügyvezető.

Jóllehet a tulajdonosi viszonyokban nincs kapcsolat a két cég között, mégis sok a hasonlóság. Szembeötlő például, hogy a Hírautó Kft. társasági szerződésének a cég tevékenységi köreit felsoroló szövege egy az egyben megegyezik az Il Ferro Kft.-nél olvashatóval, ráadásul mindkét társaság a "Bútor, háztartási cikk kiskereskedelmet" emelte ki fő tevékenységnek, noha ezzel a tevékenységgel egyik cég sem foglalkozik.

Az is érdekes egybeesés, hogy a Hírautó és az Il Ferro sajtótájékoztatóin kiosztott sajtóanyag dossziéja egyazon anyagú és formájú (lásd képünkön). Ugyancsak figyelemreméltó, hogy a Hírautó Kft. ügyvezetője, Vadla Viktor egyik üzlettársa Laskay Róberttel együtt volt tag a Tisza Lakópark Beruházó és Ingatlanforgalmazó Kft-ben. Ráadásul a Hírautó néhány napja tartott sajtótájékoztatóján a Vadla Viktor mellett helyett foglaló ügyvédnő az Il Ferro Kft-nek is végzett jogi munkát.

Dezső András

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

automenedzser.hu Autó

Van-e átfedés a Hírautó és az Il Ferro között?

Elhatárolódott az autóreklámmal foglalkozó és a rendőrség által is vizsgált Il Ferro Kft.-től a hasonló profilú Hírautó Kft., amelynek vezetője hangsúlyozta: a két cég között „semmilyen jellegű összefonódás nincs”. Csakhogy a két társaság közötti kapcsolatra számos jel utal. A legkirívóbb ezek közül az, hogy a Hírautó kreatív igazgatója az Il Ferro Kft. korábbi tulajdonosának a testvére.

automenedzser.hu Autó

Gyanús jelek az Il Ferro körül: hol a pénz?

A reklámautókat kínáló Il Ferro korábbi tulajdonosai közül ketten már voltak büntetve; egyiküket csődbüntett megalapozott gyanúja miatt is eljárás alá vonták - derült ki egy hvg.hu birtokába került magánnyomozói feljegyzésből. Ez azért is érdekes, mert a cég több ezer ügyfele több mint egy hónapja egy fillért sem látott az autómatricák után járó reklámdíjakból, noha az Il Ferrónál korábban megígérték, fizetnek. S miközben idehaza egyre több ügyfél bukja el autóját és válik adóssá, újabban már román autókon is látható az Il Ferro matricája.

automenedzser.hu Autó

Nem fizet az ingyenautók után az Il Ferro

Március végéig biztosan nem fizet több ezer ügyfelének az Il Ferro Kft. - írja keddi számában a Népszabadság. Elsőként a hvg.hu írt az "ingyenautókat" kínáló cégről még tavaly decemberben, megkérdőjelezve annak hosszútávú működését.