szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) december 22-én 24.00 órától felfüggeszti az országos vasutassztrájkot, ugyanakkor a MÁV és a szakszervezetek képviselői között hétfőn sem született megállapodás a munkavállalói követelésekről, valamint az elégséges szolgáltatásról.

Gaskó István, a VDSZSZ elnöke szerint a munkáltató hétfőn sem mozdult el korábbi álláspontjáról. Az  egyeztetés kedden 17 órakor folytatódik. A MÁV közleményben tett ígéretet, hogy a lehető legrövidebb időn belül igyekszik megszervezni és újraindítani a vonatközlekedést. A vasúttársaság reményei szerint a teljes menetrend 24 órán belül, vagyis a december 24-re, a szerda hajnali üzemkezdetre állhat helyre.

A sztrájk felfüggesztése előtt a Dél-Alföld vonatközlekedése továbbra is bizonytalan volt. A Szegedi Nagyállomásra hétfőn továbbra sem érkeztek, és onnan nem indultak vonatok, ugyanis az éjszakait követően a nappalos műszak is sztrájkba lépett. Kecskeméten napközben a jegyvizsgálók sztrájkoltak és akadályozták a Kőbánya-Kispest, illetve a Szolnok felé irányuló vonatközlekedést.

A Volánbusz Zrt. közölte: a december 22-i és 23-i csúcsidőszakban az alapszolgáltatáson túl napi 100 mentesítő távolsági járatot indít. A vasutassztrájk miatt kialakult jelentős forgalomra tekintettel a társaság feloldotta a kötelező jegyelővételt az autóbusz-pályaudvarain, így a jegyek a járművezetőknél is megvásárolhatók. A Volánbusz Zrt. és alvállalkozói által üzemeltetett járatokon érvényesek a MÁV által elfogadott igazolványok, az előre megváltott MÁV vonatjegyeket azonban nem tudja elfogadni a Volánbusz.

A Borsod Volán Zrt. összesített adatai szerint 102 járatot indított Miskolc és Budapest viszonylatban az InterCity vonatok pótlására vasárnap estig. Ezek a járatok 3527  fizető utast szállítottak el, továbbá 1550 utas utazott díjmentesen, illetve vasúti szabadjeggyel vagy bérlettel - tájékozatta az MTI-t a cég kommunikációs vezetője.

A VDSZSZ december 14-én éjfél óta sztrájkol, folytatva a februárban megkezdett, és már többször felfüggesztett akcióját. A szakszervezet 2008. február 1-jén hirdette meg határozatlan idejű, úgynevezett gördülősztrájkját, amely bármikor felfüggeszthető és újraindítható. Azóta február 1-jén, február 4-7 között, február 25-én, április 7-én, valamint július 15-én sztrájkoltak. 

A VDSZSZ  egyik fő követelése, hogy minden vasutas kapjon nettó 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, ami a 102,5 milliárd forintból 8 milliárd forintot tenne ki.  A szakszervezet továbbá - a megajánlott 6,9 százalékos bérfejlesztés mellett - 10 százalékos többlet-bérfejlesztést kér a kiszervezett MÁV-társaságok dolgozói számára a MÁV-START Zrt., a MÁV-Trakció Zrt., illetve a MÁV-Gépészet Zrt. munkavállalóinak.  Utóbb ez kiegészült a december 14-én hatályba lépett új menetrend visszavonásával, mivel az szerintük ellehetetleníti a személyszállítást.

A MÁV-társaságok jogszerűtlennek és közgazdaságilag megalapozatlannak tartják a VDSZSZ követelését. A MÁV Zrt. álláspontja szerint a privatizációs törvény nem teszi lehetővé a más társaságokban dolgozók számára a kedvezményes tulajdonszerzést, így azt csak a MÁV Cargo dolgozóinak ajánlották fel a részvények 5 százaléka erejéig. 

A MÁV-csoport - amelynek főbb tagjai a  MÁV Zrt., a MÁV-START Zrt., a MÁV Trakció Zrt., a MÁV Gépészet Zrt. - 35 ezer munkavállalójából több mint 11 ezer a VDSZSZ tagja. Nem tagja már a MÁV-csoportnak a 3400 munkavállalót foglalkoztató MÁV Cargo. A MÁV Zrt.-nél 2008. decemberi adatok szerint 6000, a MÁV Cargónál 1050, a MÁV-START-nál 3000, a MÁV Gépészetnél 1000 taggal rendelkezett a VDSZSZ.

A MÁV-csoport 2007. évi mérleg szerinti konszolidált eredménye mínusz 12 milliárd 471 millió forint volt. Az idén pozitív zárás várható, a MÁV-csoportnál 18 milliárd 201 millió forint mérleg szerinti konszolidált eredmény lehet.


HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!