szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

„Örülni kell, hogy ezt valaki elintézte. A miniszterelnök úr!” – ennyit mondott Hende Csaba honvédelmi miniszter még a nyár végén Szombathelyen, a városba tervezett új stadion felépítéséről. A kilencmilliárd forintos beruházás bejelentése a város és a sportklub vezetőit is meglepetésként érte – olyannyira, hogy kezdetben fogalmuk sem volt a tervekről.

Döbbenten álltak Szombathely polgárai, de még a városvezetést is meglepte Orbán Viktor, amikor augusztusban bejelentette, hogy több másik futballstadion mellett a Haladás-pályát is felújítják. A nyugati vég lakói ugyanis elszoktak az efféle központi ajándékoktól: a vasi város például azon kevés megyeszékhely közé tartozik, amely még nem érhető el közvetlenül autópályán, ami azért (ipari) beruházásoknál elég komoly versenyhátrány. De még egyetlen értékelhető (igaz, közben itt-ott szakadozó) sportcsarnoka is csak a 2006-os választásokra készült el.

Állami ridegtartás

A legutolsó nagyprojekt lefújása is élénken él még a szombathelyiek emlékezetben. A városhoz közeli Váton kínai tőkével teherszállítóknak repülőtér és logisztikai centrum épült volna. Mindenki arra készült, hogy tavaly októberben a városba látogató Orbán Viktor bejelenti a projekt indulását, ám helyette Hende Csaba honvédelmi miniszter és szombathelyi országgyűlési képviselő közölte egy ásatáson, hogy lesz repülőtér, de Pápán. 2013. augusztus 4-ig tehát Szombathely esetében ciklusokon átívelő állami ridegtartásról beszélhetünk. Ekkor azonban a miniszterelnök arról beszélt a Puskás Akadémia honlapján, majd pedig a sportnapilapban megjelent interjújában, hogy a Haladás-pálya is bekerült a stadionfelújítási programba: „A futballstadionok ügyében kezdjük utolérni a közép-európaiakat. (…) A debreceniek jól állnak, a Fradi jól áll. Négy létesítményt az MLSZ pénzügyi rendszerén kívül közvetlenül hozunk rendbe. Ez a Diósgyőr, a Mezőkövesd, a Videoton és a Szombathely. A látványtervek már léteznek. Szeretném, ha a kormány ezekről még a nyáron dönteni tudna, és már az idén elkezdődhetnének a munkálatok, miután az MLSZ-szel és az önkormányzatokkal megállapodtunk.”

Kétségtelen, hogy a futball központi szerepet tölt be a város (sport)életében, bár igazán tőkeerős támogató nincsen. Igaz, Leisztinger Tamás nagyvállalkozó még a diósgyőri szerepvállalása előtt Szombathelyen is feltűnt, arról pedig, hogy aztán miért nem tudott megegyezni a fideszes városvezetéssel és vette inkább kelet fele az irányt, több helyi legenda is kering. Az NB I-es profi klubot működtető gazdasági társaságban ugyanis az önkormányzat a többségi tulajdonos, 44 százalékot pedig az Illés Béla és Halmai Gábor fémjelezte kft. birtokol. (Emellett az Illés Futball Akadémiát is létrehozták a városban.) A csapat 2008 óta folyamatosan az első osztályban szerepel, addig az állandó liftezésről híresült el (kiesés-feljutás közben egyszer a második vonal alá is sikerült becsúsznia, de az átszervezés miatt akkor megmenekült), azonban az kétségtelen, hogy az elmúlt öt évben stabilizálta a helyét a magyar élmezőnyben, sőt még az Európa Liga (EL) selejtezőjében is sikerrel vett egy kört 2009-ben.

A Haladás stadionja
MTI

Az 1922-ben a lóvásártér helyén felhúzott pályát apránként bővítgették, a hetvenes évek elején előbb a betontribün, majd a fedett lelátó (1975) készült el, a villanyvilágítást a 1983-as munkakezdés után – pénzhiány miatt – végül1989-ben adták át, és tulajdonképpen ez volt az utolsó nagyobb beruházás. Illetve egészen pontosan az EL-meccsekre még ki kellett pofozni a 12 500 férőhelyes stadiont, ez 30-40 millió forintba került (lelátók, öltözők), itt viszont a szurkolók hathatós segítsége is kellett, ugyanis ők szerelték fel a székeket.

A fanatikusok segítsége is jelzi, hogy Haladás-szurkolónak lenni egyfajta vallást jelent, a nézők körében erősek a hagyományok. A vasutas sportegyesületből, a HVSE-ből még a kilencvenes években váltak ki a labdarúgók, a többi szakosztály maradt, azonban a MÁV-nak egyre kevesebb pénze jutott a tulajdonában lévő sportplaccokra. A létesítmény az edzőpályákkal, valamint egy cirkusztérnek használt ingatlannal együtt a MÁV-tulajdonában volt, a 11,5 hektáros terület a 1920-as évek elején még a város szélén helyezkedett el, azóta a lakótelep veszi körbe, a belvárosból körülbelül 15 perces sétával érhető el a stadion.

Lobbi, ellenlobbi

2008-as becslés szerint legalább 2,5 milliárd forintot ért a teljes terület – a kötelező sportfunkciós besorolással kevesebbet –, de a frekventált ingatlanok nemcsak a sportbarátok fantáziáját mozgatták meg, hanem másokét is. Az előző ciklusban a baloldali vezetésű önkormányzat (amely azonban egy átülés miatt ciklus közben jobboldali többségűvé változott) mindent megtett, hogy megszerezze a létesítményt a MÁV-tól. 630 millió forintban sikerült rögzíteni a vételárat, ám végül a jobboldal elvetette a javaslatot. A Rohonci úti stadion, a Kondics utcai edzőpályák és Cirkusz teret magába foglaló terület végül 2013. február 23-án került az önkormányzati tulajdonba azzal a kikötéssel, hogy az ingatlanokat tizenöt évig csak sportcélokra lehet használni. Mindezt Hende Caba honvédelmi miniszter és országgyűlési képviselő, valamint a város vezetése jelentette be: „Egy ekkora ingatlankomplexum nagyon sok milliárd forintot kóstálna, ha azt meg kéne venni. Szerencsére nem kell megvenni, mert a kormány megtette azt a szokatlan lépést, hogy Szombathely tulajdonába adta ingyen és bérmentve.”

Czeglédy Csaba, az MSZP helyi frakcióvezetője, az előző ciklus sportét felelős alpolgármestere elmondta, hogy nagyon erős – helyi és budapesti – üzletemberekből ellenlobbi dolgozott évek óta azon, hogy ne a város kapja meg a szóban forgó területeket. Gazdasági célok vezérelték őket, állította Czeglédy az általa politikai vegyes vágottnak nevezett csoportról, amelynek tagjai pontosan tisztában voltak az ingatlanok értékével.

A februári átvétel után augusztusig a szombathelyi stadionról nem esett szó, a Fradi-pálya és a debreceni létesítmény épült, Mezőkövesdre is jutott 400 millió forint, ezek után az egyszerű Haladás-szurkoló nem is álmodott arról, hogy egyszer ők is örülhetnek. A miniszterelnöki bejelentés annyira váratlan volt, hogy először a nyugat.hu kezdte el keresni „ a már létező” terveket, azonban előbb Marton Zsolt alpolgármester, aztán a stadionban NB I-es meccseket játszó Haladás Kft. ügyvezetője, Tóth Miklós, valamint stadiont működtető Haladás VSE ügyvezetője, Pődör Zoltán is passzolta a kérdést.

Ki látta a terveket?

A látványtervek csak nem kerültek elő, ezért az ellenzék rendkívüli közgyűlés összehívását kezdeményezte augusztus végére, pontosan a kormányülés napjára, amelyről Hende Csaba honvédelmi miniszter, országgyűlési képviselő egyenesen Szombathelyre hajtatott, hogy sajtótájékoztatón tárja a helyiek elé: „A kormány döntött arról, hogy szeptember 30-ig a város és Vígh László kormánybiztos közösen kidolgozza a beruházásra vonatkozó részletes előterjesztést. Az állam 12 milliárd forintot biztosít a fejlesztésekhez". Az első ütemben – amely 9,6 milliárd forintba kerül – a Haladás-stadion, valamint a sportcsarnok épülne meg. A második ütem az Illés Akadémia, a Parkerdő, a Sportliget, valamint az uszoda és környékének fejlesztését jelenti. Az ellenzék kérdésére Hende közölte, a beruházás fedezete rendkívüli államivagyon-értékesítésből származik, "nem pedig az adókból.”

Lazáry alpolgármester eddig csak a drogtesztjét tudta bemutatni a nyilvánosságnak, a pontos stadionterveket egyelőre nem
hvg.hu

A terveket a szombathelyi "kokainbotrányról", és az ezt követő nyilvános vizeléssel járó drogtesztről elhíresült Lazáry Viktor, sportért és kultúráért felelős alpolgármester mutatta be: 10 ezer fős stadiont építenének, amely a grazihoz hasonlít, a hozzátartozó sportcsarnok 6.900 négyzetméteres lenne. Darab ideig ocsúdott is a meglepetésből és ízlelgette a 9,6 milliárd forintos beruházás tényét a szombathelyi közvélemény – tényleg hihetetlenül hangzott az egész, illetve sokakban felmerült, ha már ennyi pénz, akkor miért éppen stadion, amikor annyi minden másra szükség lenne, de hát jelenleg ez az egyik fősodor. Más kérdés, ezzel a Puskás Akadémiával, a Ferencvárossal, a Mezőkövesddel kerül egy platformra a csapat – hogy ezt ki, miként értékeli, az már szuverén joga. 

Az MSZP a költségek nagyságrendjét vitatta, Czeglédy szerint az Európa Liga kapcsán készültek kalkulációk, akkor a fedett tribün meghagyása mellett 1,5-2 milliárdból kijött volna egy 10 ezres, részben fedett futballpálya. Az ellenzék azt is kifogásolta, hogy nincsen kormányhatározat, illetve ami van, abban nem szerepel összeg. Valószínűleg úgy történt, a kormányfő okézta le az egészet, Hende Csaba pedig intézte, mondta Czeglédy Csaba.

Ellenzéki felügyelet alatt

Szeptember 12-én aztán a Haladás-pályán tartott sajtótájékoztatót Hende Csaba és Vígh László, ahol a miniszter találkozott Artner Tamással, a Haladás edzőjével, és még dekázással is megpróbálkozott. A tréner megköszönte, hogy fejleszteni fognak, szerinte Szombathely már megérdemelte ezt a beruházást, büszke arra, hogy ennyi sportoló jövőjét szebbé teszik, Hende Csaba pedig közölte: „Örülni kell, hogy ezt valaki elintézte. A miniszterelnök úr.”

A miniszter a Szombathelyi 7 lapnak adott interjújában már operatív lépésekről is beszélt. "Jelen pillanatban az egyik legfontosabb feladat az, hogy a város létrehozzon egy úgynevezett projektcéget – kezdett bele a helyzetelemzésbe Hende Csaba. "Ez a kft. bonyolítaná le a beruházást. A városi önkormányzat dönt majd ennek a vezetőjéről, a működési szabályzatáról, és ha elfogadják az én javaslatomat, akkor a gazdasági társaság felügyelőbizottságának elnöki posztját átadják az ellenzéknek. Azért, hogy az ellenzéki képviselők és pártok a kezdetektől fogva belelássanak mindenbe. Mert ez lényegében nem egy pártügy, hanem minden szombathelyit érintő, pártok feletti történet. Egyébként Vígh László kormánybiztos néhány héten belül leteszi a kormány asztalára az újabb határozati javaslatát, amely immár a pontos lebonyolítás lépéseit és a hozzárendelt forrásokat is tartalmazza. A forrásokat egy megállapodás alapján majd az MGM, azaz a Mezőgazdasági Minisztérium fogja átadni a város számára. A folyamatban mindvégig valamennyi szombathelyi véleményére kíváncsiak leszünk. A sportolók véleményét már kikértük."

A jövő évi költségvetés tervezete aztán elosztott minden kétséget: a büdzsébe bekerültek az épülő stadionok, Szombathelynek, 9,3 milliárd jut két évre elosztva. Úgy tűnik, nem lesz akadálya annak, hogy megépüljön az európai színvonalú aréna. Igaz, hogy eközben se Budapestre, se Bécsbe, se Pozsonyba, sem pedig Zágrábba nem lehet eljutni közvetlenül autópályán a Nyugat Királynőjeként is emlegetett, amúgy kiváló fekvésű városból, de majd egyszer csak ideér a sztráda is – mondják Szombathelyen.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!