szerző:
Tetszett a cikk?

Két tévécsatornáról is kimondta a Kúria, hogy a választási rendelkezéseket megsértve tették közzé a kormány reklámjait a kvótanépszavazás előtti hajrában. A TV2-n és a közszolgálati M4-en is azzal trükköztek, hogy társadalmi célú reklámnak állították be a „menj-el-szavazni” agitálást, miután a politikai reklámra szolgáló időkeretet már elhasználták.

Hétfőn került ki a Kúria honlapjára a két friss döntés, mindkettő azért landolt a bíróságnál, mert a Nemzeti Választási Bizottság (NVB) természetesen rendben találta a kormányhirdetéseket és elutasította a kifogásokat.

Mivel a kérelmező nem hagyta annyiban, és továbbment, a Kúria – megváltoztatva az NVB határozatait – kimondta, hogy a TV2 és a közszolgálati M4 Sportcsatorna is megsértette a választási eljárás politikai reklámok közzétételére vonatkozó rendelkezéseit. Jogsértő volt ugyanis, ahogy a kvótakampány utolsó időszakában ezek a tévécsatornák futtatták a „Szeretem Magyarországot és szavazok október 2-án”, illetve a „Szavazzon október 2-án!” jelmondatú reklámokat.

Ha a részvételre buzdít, ebben a kérdésben az is politika

A kormánynak, mint az országos népszavazás szervezőjének joga van politikai reklám közzétételére, csakhogy amikor az erre megszabott időkeretet kimerítették, a többi voksolásra buzdító felhívásra ráfogták, hogy az társadalmi célú reklám.

A bíróság szerint a társadalmi célú reklám és a politikai reklám közötti alapvető különbség az, hogy az előbbi egy közérdekű cél elérése érdekében akar hatást gyakorolni, az utóbbi célja egy párt, mozgalom vagy a kormány népszerűsítése, támogatása érdekében készül. Ebben az eseten viszont a kettő közt „szoros tartalmi kapcsolat” van a Kúria szerint, ugyanis az október 2-i országos népszavazáson létező opció volt az is, hogy a választó tudatosan távol marad, és egyáltalán nem szavaz, voltak is erre buzdító csoportok.

Le kell adniuk az elmeszelő határozatot - kérdés, ez még kit érdekel

Vagyis a Kúria szerint a részvétel vagy a távolmaradás kérdésével is befolyásolni lehetett a választópolgárokat. Ezért a kormány hiába próbálta társadalmi célú reklámnak eladni a részvételre buzdító hirdetéseit, ezzel valójában egy adott magatartásra, a szavazásra agitáltak. Ezért jogsértő, hogy a politikai hirdetésre megszabott 50 perces időkeretet túllépve, társadalmi célú reklámnak tűntették fel a kvótavoksoláson részvételre buzdító reklámokat a csatornákon.

Szankcióként a Kúria arra kötelezte a két tévécsatornát, hogy 3 napon belül a bírósági határozatot is „azonos napszakban és ahhoz hasonló módon” tegye közzé, mint ahogy a sérelmezett hirdetéseket is leadták. Kérdés, mennyire érdekli majd ez a nézőket most, hogy már a világon semmi tétje sincsen.

Tudta, hogy jogsértő volt a sok "tudta" után még részvételre is buzdítani?
sztivan.tumblr.com
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!