Pálmai Erika
Pálmai Erika
Tetszett a cikk?

A többség számára nem kérdés, hogy nem verjük a gyereket, de egy pofon vagy rácsapás, kiabálás még mindig sokaknak belefér a nevelésbe – derül ki az Unicef felmérésből. Nem árt tudni, hogy több mint tíz éve zéró tolerancia van a gyermekbántalmazással szemben.

 „Nem ismerek más módszert” – viszonylag sokan indokolták ezzel, miért adnak olykor pofont a gyereküknek, csapnak, esetleg kiabálnak rá. A magyar szülők nevelési módszereiről az Unicef magyar bizottsága készíttetett nem reprezentatív, de mindenképpen tanulságos felmerést. Eszerint a csaknem 7 ezer, online megkérdezett - jellemzően fiatal-középkorú, Budapesten vagy nagyvárosban lakó, jól képzett és jó anyagi körülmények között élő, gyermeket nevelő, segítő vagy egyéb szellemi foglalkozású nő – többsége alapvetően elutasítja a bántalmazást, mint nevelési módszert. Kiderült azonban: még mindig vannak közöttük is olyanok, akik elfogadhatónak tartják azt mondani a gyereknek, hogy jobb lenne, ha meg sem születtél volna, netán megengedhetőnek tartják a gyerek megszégyenítését, esetleg azt, hogy büntetésből nem adnak enni a gyereknek, netán bezárják, adott esetben meg is verik.

Leggyakrabban a veszélymegszüntetésre, -megelőzésre hivatkozva teszik ezt, vagy egyszerűen csak azért, mert „így tanul rendet és fegyelmet”. Mindez pedig mindenképpen elkeserítő eredmény, még akkor is, ha az a kutatók számára nyilvánvaló, hogy felnőttkori gyereknevelési attitűdjeink nem függetlenek gyerekkori élményeinktől, s az erőszakos nevelési módszereket követők maguk is gyakrabban voltak bántalmazás – főként kézzel verés és megszégyenítés – áldozatai. Sokat elárul a helyzet komolyságáról az is, hogy miközben 2005 óta Magyarországon is zéró tolerancia van érvényben a gyermekekkel szembeni erőszak valamennyi formájával szemben, közel minden második gyerek úgy gondolja, egy pofon, vagy az ha megütik, nem számít erőszaknak.

Fazekas István

Az otthonról hozott agresszió

Nem véletlenül van zavar a fejekben. „2005 óta senki egyetlen fillért sem költött arra, hogy az az erőszakkal szembeni zéró toleranciát megismerhesse bárki is" – árnyalta a képet az Unicef konferenciáján Herczog Mária, az említett kutatás egyik szerzője is. Hiába indult például az Európai Unióban számtalan program a pozitív szülőség ösztönzésére, Magyarországon kevés támpontot kapnak a gyermeket ahhoz, hogy tudják, miként is lehetne ezt másként csinálni. Pedig lehetne.

„Életmentő” praktikák:

0. Dühre, haragra, agresszióra nem érdemes egy ugyanilyen sorozatot kilőni szülőként, mert abból "háború" lesz a megbékélés helyett! Ha ezt nehéz megállnunk, akkor "szünetet" kell kérni a lecsillapodásra. Van akinél pár perc, de van akinél órák kérdése is lehet. Ezekben a pillanatokban nem érdemes belemenni a dolgok tisztázásába, hibás keresésbe, megbeszélésbe. A tiszta víz ivása és a friss levegő is segít.

1. Figyelemelterelés: ez a legalapvetőbb lehetőség minden korosztályban, főleg ha gyorsan meg kell szüntetni egy kialakult kellemetlen helyzetet (áruházban hiszti, színházban sírógörcs). Ehhez kell a humor és az érzelmi intelligencia használata. Próbálkozni kell, mert minél kisebb a gyermek, annál nehezebb lehet, de épp ez az a módszer, amely a fókuszált figyelem, motiváción keresztül képes a gyermeket kilendíteni ebből a beszorult élethelyzetből.

2. Azonnali bocsánatkérés és bűnbánatra felszólítás mellőzése: ez egy agresszív forma és nem vezet jó útra. Regressziót okoz, vagyis a problémába való bennmaradást. Meg kell várni azt, amíg beszélgethetünk róla, akkor sem úgy kommunikálva, hogy "kérj bocsánatot", hanem asszertív kommunikációval:

"Mit gondolsz, mit kéne most tenned, mondanod, ha te voltál a hibás?" Rá kell vezetni erre a gyermeket. Ezt már óvodáskorban nagycsoporttól lehet alkalmazni. Azelőtti életszakaszban pedig kéz a kézben például odamenni ahhoz, aki ellen vétett valamit és együtt elmondani a dolgokat. Ez a minta beépülhet.

3. Rángatás és ütés helyett "támasz-érintés" a háton, kezen, fejen: annyit fog érezni belőlünk: "itt vagyok, veled vagyok, együtt érzek veled, megértelek, nem vagy egyedül". Lehet, hogy először elrángatja magát az érintéstől, de akkor egy kis idő után újrapróbálkozva megtehetjük ezt.

4. Biztonság megtalálása: nagyon fontos azt tudni, hogy a frusztrációs szint túlságosan kilendül a medréből, akkor akár gyermekként, akár szülőként biztonságot megingató élethelyzetet állíthat elő! Gyermekként ütni kezdi valamivel önmagát vagy a falba a fejét, vagy ledobja magát a földre; ez egy önagresszió, ezt meg kell szüntetni, párnával biztonságot adó lehet vagy egy takaró segíthet.

5. Beszélgetés "itt és most" mentálhigiénés pillanatban: a szemkontaktus a kommunikációban egyre ritkább, pedig ha a szem a lélek tükre, akkor az egyik legfontosabb szegmense lehet a beszélgetésnek. Kizáródik a világ az összes problémával, megszűnik minden és csak egymásra figyelünk. Ha ezekben a pillanatokban szülőként rögtön arra törekszünk, hogy az érzéseit kihozni belőle, felhangosítani, kivetíteni, megneveztetni vele. Gyermekeknél eszköz ehhez a szerepjáték, báb, a rajz, a művészetek!

6. Büntetés helyett következmények rendszerének kialakítása: a büntetés megalázással, kirekesztéssel, izolációs életérzésekkel járó folyamat. Emiatt aztán sok az önbüntető és függőségét nem jól kezelő felnőtt szülő. A következmény egy természetes folyamat. A természetben is mindennek van pozítiv vagy negatív következménye. Ha nem vigyázunk a levegőre, szennyezett lesz. Ha elhagytad a telefonod, akkor egy darabig nem vesz a család újat és addig nem tud rajta játszani az iskolás. Ezeket be kell építeni kiskortól kezdve a hétköznapokba.

A bajok forrása az, hogy felnőtt az a generáció, amelynél a gyermekkori nevelés szoros része volt az elfojtás, a harag, az izoláció, a kirekesztéses büntetés, illetve a nyílt vagy éppen rejtett agresszió. „Nem volt szégyen, ha anyuka berángatta a zuhany alá, ha az apuka az utcán felpofozta, elverte a gyermekeit. Sőt, a megvetés helyett elismerő tekinteteket is kaphatott a környezettől azért, mert ő legalább jól megneveli a gyermekeit” – magyarázza Pólus Enikő családi- és párkapcsolati edukációs tréner.

Ezáltal az agresszió, elfojtás és ráerőltetéses nevelés alapján nevelődött fel a most szülővé vált felnőttek társadalma, így az ő magatartás- és viselkedés szabályozásukat is ez határozta meg. „Ha a felnőttekben agresszív és elfojtott érzelmek, érzések vannak, akkor a düh szintjének a megemelkedésével rengeteg belső frusztráció szeretne kiszabadulni, és ezek törnek ki a gyermekeink rendszabályozása közben. Az a lelki, idegrendszeri, fizikai terhelhetőségünktől függ, hogy mit bírunk és mikor borulunk ki” – mondja Pólus. A szakértő hangsúlyozza, a bennünk keletkezett düh, harag, agresszió nem jó "tanítómestere" a szülőknek.

Elég "elég jó" szülőnek lenni

A gyermeknevelés folyamán a legfontosabb dolog, amit tehetünk, az az önismeret, önnevelés, illetve a frusztrációink megfelelő levezetése. „Semmi gond, ha ezt eddig elszúrtuk” – hangsúlyozta a szakértő. A jó minta pedig semmiképp sem az, hogy átesünk a "ló túloldalára" és mindent ráhagyunk, megengedünk a gyermeknek, mert ez veszélyes - figyelmeztet a szakértő. Pólus úgy véli, nincs tökéletes szülő, és „különben is elég "elég jó" szülőnek lenni”. A nevelés ugyanis hosszú folyamat, és közben egy valamit kell jól észben tartani: az alapja semmiképpen se legyen az, hogy "majd jól megnevellek".

Nem ajánlatosak viszont az internetes instant módszerek. Így például a hiszti nem szűnik meg a lépcsőre ültetéssel, a sírás sem szűnik a hideg vizes mosdatástól. Nem hatékony, ha az ellenállást látva, a szobájába zárjuk, vagy ha a rossz jegyeket a barátok megvonásával büntetjük. S attól sem lesz jó evő, ha becsapjuk őt. „Ezeket felejtsük el egy életre, mert a "Google-pedagógia" nincs átvizsgálva, és nincs benne emberi kapcsolódás, ami a gyermeknevelés alapja” – hangsúlyozza a szakértő.

„Valamikor elkerülhetetlen, hogy a szülő tehetetlenségében kiabál” – mondja Balatoni József pedagógus, népszerű blogja alapján „Jocó bácsi”, aki amúgy a Felelős Szülők Iskolája által szervezett Rögtönzött Szülői Értekezlet című iskolaszínházi előadásokon is segít a konfliktusmegoldásban, érzelmi közeledésben. Mint mondja, olykor nála is betelik a pohár, de ez szerinte nem egyenlő azzal, ha egy gyereket valaki indoklás nélkül bánt. Jocó bácsi a konfliktus alapját képező helyzetek megoldását amúgy a „sokkolásban”, kizökkentésben látja.

A szülőnek is vannak igényei

„Ha egy gyerek odavágja magát az áruházban, de az anyja nem könyörög neki, hogy álljon fel, hanem egyszerűen továbbsétál, rövid időn belül a gyerek magától is felugrik, s szalad utána” – mondja. Nem ördögtől való a büntetés sem, a lényeg: úgy válasszák meg, hogy valóban hasson, amitől rossz érzése támad. „Ettől fogja megjegyezni, hogy ezt máskor ne csinálja” - magyarázza Balatoni. Olyan gyereket például nem érdemes eltiltani a tv-től, aki nem is szereti nézni azt. A pedagógus szerint már gyerekkortól lehet és kell őszintén beszélni, érdemes a már egészen picivel tisztázni, mit lehet és mit nem, ezzel is rengeteg konfliktus megelőzhető. A pedagógus úgy véli, a testvérháború is teljesen természetes. „Az én húgom például a verekedéseinknek hála olyan felnőtt lett, aki képes magát megvédeni” – mondott praktikus példát a saját életéből.

Az agressziómentes neveléshez szakértők szerint az is elengedhetetlen, hogy a szülők önmagukra is szánjanak időt; vegyék komolyan saját igényüket párkapcsolatuk ápolására, az intimitásra és a kikapcsolódásra. A szülők rengeteget tanulhatnak abból is, ha tapasztalataikat megosztják más barátokkal és családtagokkal. Jó tanácsokra nem csak a veszélyeztetett gyerekek szüleinek van szüksége - hangsúlyozzák szakértők, akik szerint „a segítségkérés a felelősségtudat jele, nem pedig a gyengeségé”.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!