szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A magyarok startupperek, vállalkozók eltekintve egy-két példától, nem arról híresek, hogy megnyerő előadásokkal tudják eladni magukat és ötletüket. Pedig hiába a jó ötlet, a kezdeti pozitív visszajelzések, az első ügyfelek, ha nincs az ötletgazdának magabiztos fellépése, és nem tudja meggyőzően bemutatni elképzeléseit, akkor lőttek a befektetőknek, és a nemzetközi piacok csak álmok maradnak. Szakértői segítséggel összeszedtük azokat a pontokat, amelyekre érdemes odafigyelni, és döntő szerepet játszanak egy vállalkozás sikeressé tételében.

„Tanuljon meg pitch-elni: a magukban motyogó zsenik korának leáldozott, vagy ahogy a tengerentúlon mondják, go big or go home” – vallja Kádas Páter, sorozatvállalkozó, a DiverGen és a Brandvocat cégek társtulajdonosa, a Vállakozók Országos Szövetségének (VOSZ) elnökségi tagja, az OECD tanácsadója. Ha nem tudja értelmesen megfogalmazni a mondandóját egy percben, akkor csak untatni fogja az ügyfeleit is.

Célszerű a pitchinget olyan mondattal kezdeni, hogy a hallgatóság kíváncsi legyen a második mondatra is. Ez a legnehezebb része, mert hónapok, sőt évek munkáját kell összefoglalni, és ez talán lehetetlennek tűnik, de meg lehet csinálni. Nem volt könnyű dolga a ma ismert legnagyobb mamutcégeknek sem a kezdet kezdetén, sok olyan példa van, ami a maga idejében aligha tűnhetett bombaüzletnek, mégis meg sikerült nyerni hozzájuk a megfelelő befektetőt. A Harvard hallgatói össze is dobtak egy online pitch szerkesztőt, ami segíthet a mondandó felépítésében.
 
A második pont a prezentáció, ha a pitch-csel sikerült felkelteni az érdeklődést. „A szöveggel teleírt agyon-animált vackokkal minden nagyobb ügyfélnél bukni fog” – állítja Kádas. Érdemes a 10-20-30-as szabályt követni, vagyis 10 slide-nál többet ne használjon a prezentációjában, ne tartson az tovább 20 percnél, de még jobb a 10-12 perc, mert akkor a 20 percbe még a kérdések is beleférnek, egy jó pitch ugyanis inkább párbeszéd, nem monológ. Harmincasnál kisebb betűméretet pedig nem javallott használni.

Az előadásnak egyszerűnek és letisztultnak kell lennie, és törekedni kell a probléma bemutatására, vagyis hogy mi az, amire a termék/szolgáltatás megoldást kínál. A befektetőt elsősorban az érdekli, hogy „mi a probléma, hány ember problémája ez, mi a megoldás rá?” Miután ezekre választ kap, utána kíváncsi csak arra, hogy kik azok, akik ezt megvalósítják, vagyis a teamre. A helyes sorrend tehát: a probléma, a piac, a termék és végül a csapat.

Túry Gergely

Érdemes odafigyelni arra is, hogy a hónapok óta tartó felkészülés miatt bizonyára már nagyon jól ismeri előadása témáját, a befektetőknek azonban az egész téma új, ezért ha a prezentációt nem értené meg egy gyerek, akkor ők sem fogják. Félénkségnek, bizonytalanságnak sincs helye, hiszen ha hiányzik az előadásból a szenvedély, nehéz fellelkesíteni a hallgatóságot. Vannak kifejezések, amelyek ugyan népszerűek, mégis inkább jobb elkerülni használatukat, mert eléggé sablonossá tehetik a mondandót, ami nem segít az érdeklődés felkeltésében. Ilyenek a unique, gamechanger, visionary, next-generation, groundbreaking, innovative, outstanding, viral. 
 
Használja a LinkedIn-t és célozzon meg külföldi piacokat. Magyarországtól nyugatra az emberek nyitottabbak és együttműködőbbek, ráadásul nagyobbak a volumenek is. Nemcsak az Egyesült Államok kínál jó értékesítési lehetőségeket, hanem a sokkal közelebb lévő Németország, Anglia, Franciaország, vagy éppen az orosz piac, de érdemes figyelni Észtországra, Svédországra és Romániára és újabban Törökországra is. Mivel egy tízmilliós országban a nemzetközi terjeszkedés az egyetlen valódi lehetőség, annak a startupnak, aki nem ebben gondolkodik, nem érdemes világhírt vizionálnia. Amerika nagyon elöl jár a kockázati tőkebefektetések és a startup kultúra tekintetében, és Anglia is, úgyhogy elég kézenfekvő alternatíva – de nem az egyetlen lehetőség.

A külföldi piacra lépés  ugyan tőke nélkül nagyon nehéz, de nem lehetetlen. A siker kulcsa az, hogy nem nézelődni kell kimenni külföldre, hanem a LinkedIn segítségével fel lehet venni a kapcsolatot az adott piacon és adott országban „képben lévő” emberekkel már itthonról – a közösségi oldalakon sokkal inkább elérhetőek ezek az emberek, mint az irodájukon keresztül. A kint tartózkodást jól meg kell tervezni, és akkor van remény a sikerre. Ha sikerül megtapadni egy nagyobb piacon, már az ottani tőkére is lehet számítani, és várhatóan lesznek következő befektetési körök.

Használja a CRM-et (customer relationship management), növeli a sales hatékonyságát. A CRM egy olyan üzleti felfogás, amivel könnyebbé tehető a cég és vásárlóinak kapcsolattartása. Ezek alapján lehetővé teszi az üzleti kapcsolatok folyamatainak rendszerben való kezelését. Megfelelő stratégia bevezetésével a szervezet számára sokkal világosabban kiderül, hogy kik a vásárlói, jobban megérthetővé válik az általuk elvárt üzleti érték. Végső soron egy CRM rendszer bevezetésének legnagyobb erénye a vásárlói elégedettség lehet. A rendszerben rögzíthetőek a partner adatok, a különböző, a különböző interakciók, szervezhető vele a vállalatértékesítési és marketing tevékenysége, sok esetben az ügyfélszolgálati funkciók és vásárlói portál is integrálható egyetlen pontba. A teljes csapat elérheti a jogosultsági rendszerek adta határok között majdnem a teljes, egységesített partner adatokat a világ bármelyik pontjáról. Ideális esetben a rendszer egyedi arculatot ad a cégnekk és javítja a vállalati folyamatok teljes potenciálját.

* * * Támogatott hitel vállalkozások számára

A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!