szerző:
hvg.hu

Huszonötszörös túljelentkezést legyűrve, egyedüli magyarként jutott a Start-Up Chile vállalkozáskeltető programba a magyar Selfmapping. Volt persze némi helyzeti előnyük, hiszen az általuk kidolgozott, a HR-tesztek piacán elérhető legújabb szoftvert már több nagyon ismert multinacionális vállalat is használja. Már az ír, a német és a holland piacot is célba vették.

Marik Ágnes
©

"Évtizedek óta figyelem, mennyi időt és energiát emészt fel a cégeknél a humán fejlesztési tervek elkészítése, és azt is, hogy milyen sok minden félresikerülhet" – mondja Marik Ágnes, aki több évtizede dolgozik trénerként és coachként, emellett pszichiáterként pszichoterápiával foglalkozik. Vannak persze eszközök egy vállalati HR-es kezében, de azoknak mind van valami hibájuk Marik szerint. A kompetenciaalapú teljesítménymérésnél gond, hogy gyakran mindenki mást ért egy-egy adott kompetencia alatt. Tréningeken sem szívesen vesznek részt az alkalmazottak, hiába is célozza az a gyengeségeik kijavítását – mert éppen attól tartanak, hogy ha kiderülnek a gyengeségeik, akkor könnyen utcára teszik őket – érzékelteti két példán.

Ezért aztán három évvel ezelőtt jutott arra a tréner, hogy a HR-tesztek piacán meglévő hiányt pótolni kellene valahogy. Olyan tesztet szeretett volna létrehozni, ami komplex, egyszerre ad egyéni és csoportos visszajelzést és személyre/csoportra szabott fejlesztési tervet, valamint képes időben követni a változásokat.

Az első skiccek elkészítése után csatlakozott hozzá Király Barnabás pszichológus és további nyolc szakember, főként szintén pszichológusok, de volt közgazdász, tréner, statisztikus is, hogy együtt dolgozzák ki az új szoftver alapjait. A több hónapos tesztidőszak alatt lépett be a történetbe Fodor Ákos, aki nemzetközi vállalatoknál és saját vállalkozásaiban szerzett online marketing és üzletfejlesztési területen tapasztalatot, ő vette kezébe a termék- és üzletfejlesztést. (Marik, Király és Fodor vezetik a céget.) A fejlesztést megkönnyítette az Új Széchenyi Terv keretében kiírt Innovatív Startup pályázaton 2014 júniusában elnyert 8,5 millió forint – a vissza nem térítendő támogatásból lett pénzük a programozásra. Ebből lett a Selfmapping.

©

A Selfmapping úgy működik, mint egy profi tanácsadó: órák alatt felméri a fejlesztendő területeket és pontos képzési tervet készít. 133 faktort vizsgálva azonosítja azokat a tényezőket vagy területeket, amelyek veszélyt jelentenek a munkavállalóra vagy az egész cégre a sikeresség szempontjából. Az eredményeket egy saját jelszóval védett, interaktív online felületen jeleníti meg, ahol a felhasználó számszerű, grafikus és szöveges értékelést is kap. A szoftver a felmért faktorok között vizsgálja az összefüggéseket, és képes tréningeket, egyéni akcióterveket is javasolni. A teszt időről időre megismételhető, ami főleg átszervezések, tréningek után hasznos, mert kimutatja az egyes faktorok változását és a fejlődés irányát.

A cég
A Selfmapping "üzleti keretét", a HRPoint Kft.-t 2011 júliusában alapították 600 ezer forint alaptőkével, főtevékenysége üzletviteli és egyéb vezetési tanácsadás – derül ki az Opten céginformációs szolgáltató adataiból. A cég forgalma stabilan nőtt, 2011-ben félmillió forint, 2012-ben 6,4 millió forint, egy évvel később 12 millió forint bevételük volt. Míg 2011-ben veszteséges volt a cég, a következő évet már 1,5 millió forint adózott eredménnyel zárták, ami 2013-ra 3 millióra növekedett.

Kitöltötték, leforgatták, megnyerték

A tesztidőszaknak nemcsak a termék, de a későbbi ügyfélkör szempontjából is nagy jelentősége volt, mivel ekkor olyan nagy cégek is tesztelték a szoftvert, akik később a Selfmapping ügyfeleivé váltak. De az első ügyfelek között voltak egyéni felhasználók is.

Aztán gondoltak egy nagyot, a háromfős vezetői csapat eldöntötte, hogy pályázik a Start-Up Chilébe, a chilei állam féléves vállalkozáskeltető programjába. Azért ebbe, és másik vállalkozáskeltetőbe nem, mivel a Start-Up Chilének a többivel szemben hatalmas előnye, hogy nem kér részesedést az anyagi támogatásért cserébe. A program mellett szólt továbbá, hogy tizenkettedik alkalommal rendezték meg; az elmúlt években több mint kilencszáz induló vállalkozást segített, így kapcsolatrendszer és tudásbázis szempontjából is komoly múlt áll mögötte.

©

Néhány hónap múlva megjött az eredmény, a közel 2500 jelentkező közül egyedüli magyar csapatként a Selfmapping bejutott a Start-Up Chilébe. A féléves program alatt a Selfmapping közel 9 millió forintnak megfelelő chilei pesót kap, amit termék- és üzletfejlesztésre fordíthatnak.

A Start-Up Chile

A Start-Up Chile négy évvel ezelőtt indult azzal a céllal, hogy megváltoztassa a chilei vállalkozói ökoszisztémát, s mára a világ egyik legmenőbb startup keltetője lett. A világ minden tájáról várják azokat a vállalkozásokat, amelyekben látnak üzleti potenciált és amelyeknek pénzzel, tudással és kapcsolati tőkével segíthetik a fejlődését azzal a nem titkolt céllal, hogy aztán maradásra bírják őket. Évente három turnus zajlik, a túljelentkezés hatalmas, a legutóbbiba, amelybe a Selfmapping bekerült, huszonötszörös volt, 2500 jelentkező közül választottak ki százat.

A hat hónapos program alatt a vállalkozók előre meghatározott szakmai programokon vesznek részt, megtanítják őket pitchelni, találkozhatnak befektetőkkel, munkájukat mentor segíti, ha igénylik. A program számos szakmai partnere kedvezményesen vagy ingyen kínálja szolgáltatásait a feltörekvő vállalkozóknak, így a Google, a PayPal, az American Airlines vagy az Amazon Web Services, sok pénzt spórolva meg a részt vevő vállalkozásoknak.

Az alapítók szerint a már meglévő néhány ügyfél és a tesztelők sokat lendítettek a szekerükön a pályázat elbírálásakor, hiszen a program célja olyan vállalkozásokat támogatni, amikre bizonyítottan van kereslet. Pedig az első igazán komoly ügyfél csak ezután érkezett: néhány héttel azután, hogy megtudták, hogy bekerültek a Start-Up Chilébe, a DHL kezdte el használni a Selfmappinget. A multicég Global Forwarding HR-igazgatója még a kezdetekben ingyenesen tesztelte a szoftvert, és mivel elégedett volt az eredményekkel, a Selfmapping ügyfelévé vált.

Az elkövetkezendő 6 hónap meghatározó időszak a termék jövője szempontjából, a szoftvert felhasználóbarátabbá teszik, átalakítják a szűrési rendszert, aminek az a célja, hogy különböző csoportok eredményeit is össze lehessen hasonlítani. Egy multinál például, ahol több ezren dolgoznak, a szoftver segítségével össze lehet majd mérni az értékesítési és a marketing osztály stressz- és kompetenciaszintjét. A Selfmapping a magyar mellett angolul is elérhető, a spanyol verzió a jövőbeli eladások függvényében készül el.

Írország lesz a következő célpiac, majd Hollandia és Németország

A pályázati pénz jelentős részét a szoftver továbbfejlesztésére költik. Emellett komolyabb összegeket fordítanak a piaci bevezetésre, marketingre. E téren első körben direkt értékesítést és közösségi médiát – a Facebookot és a LinkedInt – használják, később pedig rendszeres emailmarketinget is terveznek. Meghatározott időközönként kell elszámolniuk az elköltött pénzzel, nagyjából félidőben pedig szakmai szempontból kell bemutatniuk, hogy mire jutottak a vállalkozásukkal, s ekkor van lehetőségük befektetőkkel is találkozni. Hetente több szakmai és informális programon vehetnek részt, de ezek nem kötelezőek, minden vállalkozó maga döntheti el, hogy mik azok a programok, amik a vállalkozása szempontjából hasznosak lehetnek.

Mindenesetre a program nagy előnye a kapcsolati tőke, "számos potenciális jövőbeli partnerrel és befektetővel találkozunk a program ideje alatt” – mondja Ákos. „Vétek lenne kihasználatlanul hagyni, hogy ennél nemzetközibb közegben sosem leszünk, ráadásul a résztvevők háromnegyedének van startupos múltja, így minden felvetődő kérdésre jön valamilyen inspiráló válasz. Az ír csapattal való számtalan beszélgetésből jöttünk rá például arra, hogy Írország egy potenciális piac a Selfmapping szempontjából. Míg korábban Hollandiába vagy Németországba terjeszkedtünk volna a magyar piac után, mostanra biztosak vagyunk benne, hogy Írország lesz a következő célpiac.”

Egymás után jönnek a nagyobbnál nagyobb vállalatok

A program alatt a magyar piacra fókuszálnak, céljuk, hogy szeptemberig bővüljön a csapat, és az értékesítési és a marketing feladatokat már az új munkatársak lássák el. Erre feltehetőleg szükségük is lesz, hiszen néhány hónapja újabb nagy cégekkel bővült az ügyfélkörük: tavasz óta a Groupama Garancia Biztosító, az Avon és a Microsoft is használja a Selfmappinget. Az Avon HR-csapata már a kezdetektől részt vett a tesztelésben és mivel elégedett volt a szoftverrel, később meg is rendelte.

Eddig azt gondolták, hogy leendő ügyfeleiket a céges világban kell felkutatniuk, nemrég azonban kiderült, hogy egyéni ügyfelek is nyitottak a Selfmappingre, így a jövőben B2C irányba is nyitnak majd. Később szeretnének olyan befektetőt bevonni, akinek már van B2B szoftverértékesítésben tapasztalata, hiszen a befektetővel az a céljuk, hogy hozzásegítse őket új piacok nyitásához.

Magyar startupok, amelyek Chilében indultak

Eddig 900 vállalkozás vett részt a Start-Up Chilében, a magyar startupok közül a Selfmapping a negyedik, akit a latin-amerikai ország pénzzel és szakmai tudással támogat. A magyar Brickflow 2013-ban jutott be a Start-Up Chilébe, az ott elnyert 40 ezer dollárból fejlesztették tovább az előtte az észtországi Startup Wise Guys akcelerátor keretein belül épített alkalmazást. A Brickflow egy multimédia app, melynek segítségével nagyon egyszerűen rakhatunk össze saját történeteket. Lényege, hogy közösségi médiatartalmakat lehet interaktív slideshow-ba rendezni. Az app a világon elsőként tette lehetővé Instagram-videók történetekké fűzését. Elsősorban bloggereknek és marketingeseknek ad új, kreatív eszközt, de személyes történetek elmesélésére is alkalmas. Az első verzióval a Start-Up Chile végén jött ki a csapat, amit azóta is folyamatosan fejlesztenek. Ma már több tízezer felhasználójuk van.

A Sighter nevű magyar vállalkozás 2013 végén vett részt a programban. A városi kincsvadász alkalmazás megmutatja a közelben lévő kincseket – sightokat  –, a feladat pedig ezek felkutatása és lefényképezése. Ebben iránytű és hideg-meleg jelzések segítenek a felhasználónak. Aki megtalálja és lefotózza a keresett részletet, érdekes információkat és képeket kap jutalmul, valamint pontokat gyűjtögetve lépkedhet feljebb a ranglistán. A csapat időközben nyitott egy irodát Dublinban, az applikáció pedig már nemcsak iOS-en, hanem Androidon is elérhető.

Tavaly nyáron vett részt a Start-Up Chilében a magyar My3Dreams vállalkozás, ami egy online piactér 3D nyomtatott modellek számára. Az alapítók nagyjából a program felénél rájöttek arra, hogy a piac még nincs kész az ötletükre, lévén nem elég elterjedt a 3D nyomtatási technológia, így ezt a projektet parkoló pályára tették. Azóta beindították az Optopus nevű vállalkozást, amellyel online lehet saját napszemüveget tervezni. A felhasználók által az oldalon készített terveket 3D nyomtatóval kinyomtatják és ki is szállítják a vevő címére. Jelenleg fejlesztés alatt áll a termék, előrendeléseik már vannak és egy befektető is beszállt a vállalkozásba.

 

HVG Pártoló Tagság program

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!