szerző:

A digitális árcédula egyik nagy előnye, hogy a polcra kikerülő címkét nem kell minden árváltozáskor beszedni, az újat kinyomtatni, stb. De mi van, ha egy-egy gombnyomással bármikor elvégezhető egy kis áremelés vagy akciózás? A vevő számára meddig követhető az, ha egy boltban efféle, akár személyre szabott dinamikus árképzést alkalmaznak?

Az sg.hu szúrta ki az osztrák futurezone.at egyik cikkét melyben a német fogyasztóvédelmi érdekképviseletek aggodalmunkat fejezték ki a digitális "árcédulákat" (kijelzőket) használó boltok terjedése miatt. Arra figyelmeztetnek, hogy az árváltozások a jövőben akár óránként is lehetségessé válnak, akkor szükség lesz az átláthatósághoz fogyasztói támogató rendszerekre.

Klaus Müller, a Német Fogyasztóvédelmi Központok Szövetsége (VZBV) szerint a vásárlók számára egyre kevésbé átlátható a kereskedelmi és az internetes árképzés, márpedig ez a digitális árcímkézéssel csak bonyolultabbá válik. A főként a szupermarketekben használt digitális árcédula ugyanis akár olyan dinamikus árképzési algoritmusok használatát is lehetővé tesz, mellyel akár egy-egy napon, napszakon belül is könnyedén módosíthatók az árak (például a raktárkészlettől, az időjárástól a vásárlói sokaságtól, a fogyás gyorsaságától függően).

Most éppen ennyi a kedvezmény...
©

Mindezt szoftveres oldalról nem túl nehéz elkészíteni, ám miközben az is logikus, hogy a közgazdasági kínálat-kereslet struktúrában mindez akár optimalizálásnak is tekinthető, azt is látni kell – így a VZBV –, hogy a fogyasztó számára mindezek követhetetlenné és átláthatatlanná válhatnak. Müller szerint abból sok bonyodalom származhat, ha a vevők nem értik meg, hogy miért kerül valakinek többe ugyanaz a termék, mint másnak.

Pedig a kereskedelmi trendek ebbe az irányba mutatnak: az internetes kereskedők – sőt, voltaképpen minden internetes eszközhasználat során ez történik – adatokat gyűjtenek a vásárlási szokásokról, amiből előbb-utóbb az következik, hogy a tömegkereskedelemben is megjelennek a személyre szabott árajánlatok. A VZBV szerint ezzel a tempóval a fogyasztóvédelemnek is lépést kellene tartania.

Cikk megosztása
Címkék