szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A világ legnagyobb élelmiszeripari vállalata az egészségünkért aggódik; a nyuszis kakaó, a müzlik és a Maggi-húsleves gyártója a személyre szabott élelmezéstudomány felé fordult, ehhez pedig egy elképesztő méretű DNS-adatbázist gyűjtöttek össze. Nincs messze az idő, mikor a Nespresso-kapszulából nem kávét, hanem táplálékkiegészítő koktélt fűzünk majd le.

A Nestlé az elöregedő társadalmú Japánban indította el a mesterséges intelligenciára, DNS-adatbázisokra és az Instagramra feltolt ételfotók garmadájára támaszkodó programját, hogy minél nagyobb szeletet hasítson ki a személyre szabott táplálkozás tortájából. Ehhez több mint 100 ezer felhasználó önként és dalolva küldött képet a Nestlének az elfogyasztandó ételeiről, melyre életmódtippeket és speciális étrendjavaslatokat kaptak válaszul. A tagok évi 600 dollárt fizettek azért, hogy tápanyagban gazdag teákat, smoothiekat és vitamindús snack-eket kapjanak a házilagos használatra kifejlesztett vér- és DNA-tesztek beküldése után. A cég azt mondja, a tesztekből olyan elterjedt betegségeket diagnosztizálnak, mint a magas koleszterinszint vagy a cukorbetegség – írja a Bloomberg.

A személyre szabott étkeztetéssel eddig csak kisebb cégek foglalkoztak, a piac limitált volt. A 152 éves óriáscég megjelenésével új szintre emelkedhet ez a szegmens. A Nestlé egyébként nemrég megszabadult az amerikai cukorkaágazatától, helyette vegetariánus és diétás ételeket és ételkihordásra szakosodott cégeket vásárolt fel. Szakértők szerint néhány évtizeden belül minden élelmiszercégnek követnie kell ezt a trendet, mert a feldolgozott és adalékanyagokkal dúsított élelmiszereket kivétel nélkül „Frankenstein-kajáknak” minősítjük majd. A Nestlé példáját egyébként elsőként a Campbell – a híres leveskonzerveket gyártó vállalat – követte, ők egy San Fransiscó-i startup által begyűjtött DNS-adatbázis alapján javasolnak étrendet és táplálékkiegészítőket a fogyasztóknak.

„A 21. században az innováció az internet és a mesterséges intelligencia segítségével olyan problémákra javasol megoldásokat, melyeket a fogyasztók eddig nem is azonosítottak problémaként” mondja Kozo Takaoka, aki arról ismert, hogy a KitKatot a helyi ízlésre szabta zöldtea és egyéb japán ízek hozzáadásával. A perszonalizációra egyébként mégiscsak szükség lesz, mert a millenium-generáció nem hisz a márkákban; interneten kutatják fel a számukra legmegfelelőbb termékeket.

A Nestle korábbi vezetője, Peter Brabeck-Letmathe könyvében néhány éve még arról álmodozott, hogy nemsokára Nespresso-szerű kapszulákból főzzük majd le magunknak a személyre szabott étrendkiegészítő koktélunkat, és 3D nyomtatókkal „főzzük meg” az ételeket az elektronikusan javasolt, személyre szabott receptek alapján. Az előbbi ötlete gyakorlatilag már meg is valósult: Japánban kapszulákból főzik le a tápanyagokkal dúsított teát a fogyasztók.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!