szerző:
Nagy Gergely (hvg.hu)
Tetszett a cikk?

Egy magánképügynökség értékesítené az interneten a vele szerződő közgyűjtemények digitális repróit. A múzeumi színtéren sokan sokfélét gondolnak arról, hogy kinek jó ez, mi keresnivalója egy magáncégnek a közgyűjteményekben s viszont: versenyezzen-e egy múzeum kemény üzleti terepen?

Látogató a Múzeumok Éjszakáján
Másodlagos felhasználások
© MTI
A könyvkiadás, a sajtó, a média képéhségét kielégíteni nyilvánvalóan nem rossz üzlet. Az utóbbi években multimédiás fejlesztésekben, új típusú tartalomszolgáltatásban is utazó Kossuth Kiadó most ebbe az irányba tesz lépéseket: képügynökséget alapít. 
A Cultiris nevű vállalkozás fotográfusokat és közgyűjteményeket is megkeres üzleti ajánlatával.

A kultúrára koncentráló képügynökség nem kér kizálólagosságot egyetlen közgyűjteménytől sem, nem kíván jogokat birtokolni; amit vállal, az a képek forgalmazása egy megfelelően marketingelt webes interfészen. Amit pedig kér, az negyven százalék a digitális kép árából.

Lesz közgyűjtemény, amely igent mond, és lesz, amely nemet. Hanem a helyzet ennél mégis bonyolultabb. A terület rendezetlen, s ennek intő jele, hogy néhány közgyűjteményben fotósok saját zsebre is bizniszelnek a képeket felhasználni kívánó kiadókkal, sajtósokkal. Meglehet, a Cultiris darázsfészekbe nyúlt, pedig csak üzletet akar csinálni - és kínálni másoknak. 

Egy neve elhallgatását kérő, fővárosi közgyűjteményben dolgozó múzeumi szakember némileg szkeptikusan kommentálja mindezt: "A gyűjtemény a múzeum számára olyan, mint az aranyrudak a bank széfjében. Nem kellene ehhez túlságosan közel engedni magánvállalkozásokat. Itt valakik ingyen jutnak közkincshez, amit aztán forgalmazni tudnak. Az igazi probléma az, hogy a kulturális területen a közszféra és a magánszféra együttműködése átgondolatlan és szabályozatlan."

Számos nagy közgyűjtemény fennatartója, az OKM (Oktatási és Kulturális Minisztérium) mindenesetre teljesen másképp gondolja. Vígh Annamáriától, a múzeumi főosztály vezetőjétől azt a választ kaptuk, hogy az OKM egyelőre nem tud ugyan a Kossuth üzleti megkereséseiről, de jónak tartja a koncepciót. Az egyes intézményekre bízza, hogy szerződnek-e; az ilyen döntések az ő kompetenciájukba tartoznak.

Rendszerek és szemléletek

A megoszló vélemények rámutatnak a dolog kérdéses pontjaira. Az állam a Nemzeti Fejlesztési Terv keretében igen komoly, több milliárdos beruházással megkezdett egy közgyűjteményi digitalizációs programot, s az egyszeri szemlélő azt hinné, hogy a végeredményként létrejövő rendszer majd efféle vállalkozások, akár egy képügynökség létrehozását is lehetővé teszi. Ha ez jó üzlet, csinálják meg a múzeumok? Forráshiányos időkben, amikor a fenntartó is a bevételnövelésre ösztönöz, logikus volna.

Hasonlóképpen gondolja ezt Bánki Zsolt is, a Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM) informatikai szakértője. "Több éve fut a digitalizációs program, a felelőse az OSZK, azaz az Országos Széchényi Könyvtár. Egy pilot-programja  hamarosan realizálódik is, amely éppen egy digitális képkönyvtár létrehozását célozta. Úgy gondolom, ez a modell a későbbiekben közgyűjteményi képügynökségi funkciók ellátására is alkalmas lehet, akár több intézményt összefogva" - magyarázza a szakértő. Egyben jelzi, nem hiszi, hogy a PIM igent mondana egy üzleti ajánlatra, ha adott esetben maga is létre tudja hozni az értékesítési felületet.

A Cultiris képviseletében Földes László a hvg.hu-nak azt mondja: "A gyűjtemények anyagainak digitalizálása egy dolog, az értékesítési infrastruktúra kialakítása és profitábilis működtetése pedig egy másik".

Mint mondja, a gyűjteményekkel olyan konstrukcióban állapodnak meg, amit azok saját jogi státuszuk szerint elfogadhatónak tartanak. A múzeumok maguk továbbra is felhasználhatják gyűjteményeiket fotóértékesítés céljára, a kérés csupán az a magáncég részéről, hogy más ügynökségnek ne bocsássák rendelkezésére.

Az biztos, hogy egy piaci szereplő előnyösebb helyzetben lesz, mint egy múzeum: előbb fogja megtalálni a felhasználókat. "Megkeressük a potenciális 'nagy' ügyfeleket, azaz a könyv- és lapkiadókat, szerkesztőségeket, médiavállalkozásokat, reklámstúdiókat,  és elébe megyünk a várható igényeknek" - mondja Földes. "Mindez nem a gyűjteményeket terheli, hiszen ők érthető módon inkább a kutatómunkára összpontosítanak -  a reprodukciók értékesítésére nem tudnak vagy nem akarnak időt szánni, nincs lehetőségük apparátust, infrastruktúrát kialakítani erre."

Konkurencia, vagy sem? (Oldaltörés)

© Marton Szilvia
A PIM szakértője világossá teszi: "A közgyűjtemények joggal tarthatják aggályosnak, hogy a képállományuk piaci szereplők kezébe kerüljön. S nem csak anyagi okokból. Hanem mert a digitális mesterképek ugyanúgy védettséget élveznek, mint az eredeti művek. S ennek a jogszabályi háttere még nincs meg."

Az OSZK címzetes igazgatója, az elektronikus dokumentumok kezelésével szakértőként foglalkozó Bánkeszi Katalin nem így látja. "Természetes, hogy megjelenik a kereskedelmi szféra, ha látja a felhasználói igényt és azt is, hogy a közgyűjteményi oldalon nem, vagy csak lassan mozdulnak a kereskedelmi szolgáltatások irányába" - mondja és leszögezi, nem lát konkurenciát a képügynökségben, sem agresszív piacteremtési szándékot a Cultiris stratégiájában; ez szerinte sokkal inkább egy újabb megjelenési lehetőséget jelenthet a közgyűjteményeknek. Elárulja, hogy az OSZK is tárgyal velük, lesznek is olyan, nem jogvédett anyagaik, amelyek az együttműködésbe majd belekerülnek. Van, amit a könyvtár, és van, amit a Cultiris digitalizál.

"Lehet úgy értelmezni egy képügynökség megjelenését, hogy valakik 'elveszik' a lehetőséget a múzeumok elől, merthogy a 60 százalék helyett 100 is lehetne az övék. De értelmezhető úgy is, hogy  a múzeum számára is áll a lehetőség. Forgalmazhatja a digitális képeket maga is, ha megvan a technikai, infrastrukturális és marketing háttere. Ebben az együttműködésben ezt átvállalják tőle. A 60 százalékot pedig vissza is forgathatja akár egy hasonló tevékenységbe, fordíthatja további digitalizálásra vagy a szolgáltatásai bővítésére" - összegez a szakember. Ő valószínűnek tartja, hogy a közgyűjteményi digitalizálás eredményeire kereskedelmi szolgáltatások is ráépülnek, amikhez majd nem kell harmadik szereplő. "Talán nem is olyan sokára" - teszi hozzá.
 

Ki fizet a jogokért?

A hvg.hu kérdésére Bencsik Barnabás, a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum igazgatója a jogi háttérre, illetve annak időnkénti rendezetlenségére mutat rá. "Alapkérdés a képek jogi státusza. Ha például egy kortárs művész munkájáról van szó, amely közgyűjteményben található, ki és mennyit fizet a múzeumnak, a művésznek és a reprodukciót készítő fotósnak?"

A Cultiris a jogok és jogdíjak kérdéséről ezt mondja: "A fotó készítőjének és a gyűjtemény kezelőjének együttesen tudjuk felkínálni a felhasználási jogdíj 60 százalékát. A kettejük közötti megosztás a tárgyalásokon dől el."

Talán csak véletlen, hogy ebben a bekezdésben nem szerepel az alkotó, azaz a művész.  Arról nem szólva, hogy a jogdíjat a felhasználónak kellene fizetnie. A képzőművészeti színtéren közös jogkezelést végző Hungart azonban még nem tud arról, mit akar a képügynökség, és mit a múzeumok.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Nagy Gergely (hvg.hu) Kult

A versenyszféra rástartol a kultúra pénzeire

Kemény állítások hangzottak el a Műcsarnokban egy konferencián. A profitorientált szféra egyre nagyobb területet hasít ki magának a kultúrában, méghozzá közpénzen, a nonprofit színtér rovására - állította Bencsik Barnabás kurátor, a Kortárs Képzőművészeti Exportiroda vezetője (nkki.hu). Szerinte ékes példa erre a Művészetek Palotája, amelynek semmi köze a kultúra valós igényeihez, s amelynek megvalósítását az ÁSZ is vizsgálta. A következő maga a Műcsarnok lehet?

hvg.hu Kult

A Műcsarnok már Nkft., de mégsem?

Az eredeti tervek szerint az ország első számú kortárs művészeti "kunsthalléja", azaz kiállítóterme, a budapesti Műcsarnok non-profit Kft-vé alakult volna július 1-től. A Cégbíróságra be is külédték a módosított papírokat, ám az intézmény arról értesítette a sajtót, hogy költségvetési szervként működő Műcsarnok jogutódlással történő megszüntetésére a július 1-jei helyett 2007. szeptember 1-jei hatállyal kerül sor.

MTI/hvg.hu Kult

Szemléletváltást hozhat az új igazgató a Műcsarnokban

A fiatal művészettörténész-kurátor, Petrányi Zsolt lesz szeptember 1-jétől a Műcsarnok új főigazgatója; a kinevezés öt évre szól - jelentette be Bozóki András kulturális miniszter csütörtökön Budapesten.

hvg.hu Kult

Megvált a "nemzeti" jelzőtől a Kogart kortárs gyűjteménye

A júniusban még Nemzeti Kortárs Gyűjteményként beharangozott projekt neve Kogart Kortárs Művészeti Gyűjtemény lett. Az erről szóló döntés a "nemzeti" jelzőről a sajtóban lezajlott vita nyomán már korábban megszületett.

Nagy Gergely (hvg.hu) Kult

A „kísérleti nyúl” helyzet elkerülhetetlen

A Műcsarnok július 1-jétől, összeolvadva az Ernst Múzeummal és a Dorottya Galériával, költségvetési intézményből nonprofit kft.-vé alakul. Ez a forma nálunk új, eddig ki nem próbált szervezeti megoldás. A Műcsarnoktól azt várja az OKM (Oktatási és Kulturális Minisztérium), hogy költségvetésének mind jelentősebb hányadát önmaga teremtse elő. Kevesebb támogatást, de nagyobb mozgásteret kap - a piacon.

Nagy Gergely (hvg.hu) Kult

Az államigazgatás, mint pamutgombolyag

Új reformkorban élünk? Legalábbis sokat beszélünk róla, hogy milyen egészségügyi, vagy önkormanyzati rendszer kell a modern Magyarországon. Van, amire kevés figyelem esik: a kulturális intézményrendszerünk olyan, amilyet örököltünk. Közben itt-ott generációváltás zajlik a vezető helyeken. Három fiatal kultúracsinálót kérdeztünk. Harmincas, új igazgató urak: Alföldi Róbert (Bárka Színház), Derdák András (Párizsi Magyar Kulturális Intézet), Petrányi Zsolt (Műcsarnok). Mit csinálnak másképp?

hvg.hu Kult

Tiltakozás Hillernél az OKM-KOGART megállapodás miatt

Műkritikusok, művészeti szakemberek tiltakoznak nyílt levélben Hiller István kulturális és oktatási miniszternél amiatt, hogy a tárca bejelentette, a KOGART (Kovács Gábor Művészeti Alapítvány) hazai vállalatok bevonásával létrejövő kortárs művészeti gyűjteményépítési akcióját közpénzzel támogatja.