szerző:
Lukács Andrea
Tetszett a cikk?

Mundruczó Kornél legújabb alkotását, a Szelíd teremtést a cannes-i zsűri beválogatta a versenyfilmek közé, így a Delta után újabb nemzetközi elismerést könyvelhet el a fiatal magyar filmes. A Frankenstein-adaptáció jelenkori, hétköznapi horrort dolgoz fel, melynek szereplői mi magunk vagyunk. A rendezővel a hvg.hu beszélgetett.

hvg.hu: Amikor megszületik egy filmterv, felmerül önben a világmegváltási vágy?

Mundruczó Kornél: Az ember mindig azt hiszi, hogy világmegváltó filmet csinált, ezzel én sem vagyok másképp az elején. Később persze az illúziók megdőlnek.

hvg.hu: És akkor mi marad? Szerényebb társadalomkritika?

M.K.: Valóban azt szerettem volna megfogalmazni, hogy a társadalom maga csinálja a szörnyeit. Ezek a torzulások nem csupán egyes embereken mutatkoznak meg, hanem akár csoportokon, amelyeket a többség nem fogad el. A Szelíd teremtésben mégis szűk családi környezetbe ágyaztam ezt be, ahol a torzszülött az elhagyott fiúgyermek. De a gondolat általánosítható. Mary Shelley Frankensteinjéből én a kiszorítósdira koncentráltam. Amennyiben ennek megmutatása, továbbá ennek a kritikával illetése megmozgat más embereket is, az már nekem öröm.

A szörny
Szelíd teremtés - A Frankenstein terv

hvg.hu: Akkor a megoldással nem, csupán az ábrázolással foglalkozik a film?

M.K.: A problémák feloldhatatlan jellegére világítok rá. Csak akkor fogjuk megtalálni a megoldásokat, ha először a megoldhatatlan helyzetről beszélünk és azt mutatjuk meg. Ezt a feladatomnak tekintem, igen. De a kulcs az elutasítás helyett a megismerésben rejlik.

hvg.hu: Pedig pont az ellenkezőjét tapasztaljuk. Közhelyes, de mégis azt látjuk, hogy az erőszak erőszakot szül. Ez egy legkisebb vitánál is megfigyelhető: mindenki védi a bástyáit.

Teremtő és Teremtés
Jelenet a filmből
M.K. Igen. De ezért érdemes elolvasni a regényt, ahol a tükörjátékon van a hangsúly. A szörny, és aki teremti a szörnyet, egy és ugyanaz a személy. Ott ez egyértelműen megjelenik, és hiába 19. századi a mű, még most is nagyon aktuális. Az emberi lélek sokrétűsége nem feltétlenül azt jelenti, hogy skizofrének vagyunk. De vajon tudjuk-e mozgósítani magunkban a kritikai szellemet, és tudunk-e a klisékben megfogalmazott válaszokon túl gondolkodni? A filmem végén az apa megtanulja szeretni fiát, még úgy is, hogy a keze az elkövetett gyilkosságoktól véres. A feltétlen szeretet megtapasztalását szerettem volna megmutatni, és hogy ez az az út, ami a megértéshez vezethet.

hvg.hu: Tehát a családból indul ki minden?

M.K.: Igen, én szeretek családban gondolkodni, mert az az a mikrokörnyezet, melybe belefér a tágasság. Ha a családi princípiumokat vesszük, átvetíthetőek az anya-apa-gyermek szerepek a nagyvilágra. Ha vannak olyan szülők, akik kidobják a gyermeküket az utcára, nem kell csodálkozni, ha a társadalom is kivet magából úgynevezett deviánsnak nevezett elemeket. Ha van olyan anya, aki nem szereti a gyerekét, az egy inkorrekt dolog, amiből rögtön meg lehet érteni a deviancia forrását, ami a makrokörnyezetben már hatványozódva üt vissza. A filmjeimben ezért jelennek meg ezek a látszólag kicsi problémák, családi környezetbe ágyazott, nagyobb társadalmi kérdések.

hvg.hu: Ezek a témák mindig foglalkoztatták önt?

M.K.: Valahogy nekem erre dobban a szívem. Mindig is ragaszkodtam ahhoz, hogy legyen valamilyen személyes megérintettségem a témával kapcsolatban.

hvg.hu: Ez nem luxus a filmvilágban? Sosem volt hajlandó kompromisszumokat kötni, például a producerekkel, a nézettségért?

Mundruczó Kornél
M.K.: Megkeresem azokat a közegeket, ahol lehetséges kompromisszumok nélkül dolgozni. Nem hiába alakult úgy, hogy bár színésznek készültem, mégis a rendezés felé mozdultam el. Valójában azért lettem rendező, hogy ne legyek színész, és azért lettem filmrendező, hogy ne legyek színházi rendező. Bábunak éreztem magam. A munkáim során megkövetelem, hogy a szereplők társalkotók legyenek. Ez külföldön teljesen természetes, német területen ezt tapasztaltam meg, és bevezettem a saját filmjeimben is. Sokszor például nem is vagyok a jelen, amikor a színészek próbálnak: nem akarom, hogy az én válaszaimat adják meg. Találják meg saját értelmezésüket, és abban segítek, hogy dramatikusabbá tegyék a megjelenítést.

hvg.hu: Pedig sokszor az az elképzelés a rendezőkről, hogy a munka során apukává változnak át.

M.K.: Ezt nem szeretem, sőt, elutasítom. Jó lenne, ha mindenki felnőtt módon tudna dolgozni, és felelősen elvégezni a feladatát. Ez az érettség szerintem hiányzik sok hazai színészből, hiába nagyon kreatívak és tehetségesek. De nem csupán a művészvilágban figyelhető meg ez a tendencia. Persze, sokkal kényelmesebb, ha kész dolgokat raknak elénk, és csupán az „idomításnak” kell megfelelni. Ez lelki tunyaságot okoz, ami szerintem az egész országra jellemző. De ez csak az én szemléletem, mindenki úgy csinálja, ahogy akarja. Vannak olyanok, akik szívesen kötnek kompromisszumot. Én nem tartozom közéjük.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Kult

Németországban és Spanyolországban verseng Mundruczó filmje

Mundruczó Kornél filmje, a Delta a németországi Cottbusban és a spanyolországi Sevillában versenyez. Az Európai Filmakadémia (EFA) szombaton az andalúz főváros filmfesztiválján hozza nyilvánosságra az Európai Filmdíjak jelöltjeinek listáját - közölte a Magyar Filmunió csütörtökön az MTI-vel.

MTI Kult

Cannes 2008: kitartó taps Mundruczó Deltájának

Hosszú percekig tartó álló tapssal jutalmazta a keddi díszbemutatón Mundruczó Kornél Delta című filmjét a 61. Cannes-i Filmfesztivál közönsége; a nézők már a vetítés előtt is állva tapsolva fogadták a magyar versenyfilm alkotóit.

MTI Kult

Ringbe szállhat az Arany Pálmáért Mundruczó új filmje

Mundruczó Kornél ismét versenyezhet az Arany Pálmáért a cannes-i filmfesztiválon. A Szelíd teremtés - A Frankenstein-terv című legújabb filmje a hivatalos versenyprogramba kapott meghívást - jelentették be pénteken a világ egyik legjelentősebb filmes művészeti szemléjének szervezői Párizsban.

MTI Kult

Mundruczó Deltáját dicsérte a New York Times kritikusa

Ha az ember olyan mozira ül be, ahol a legélénkebb szereplő a főhős házi teknőce, tudni lehet, hogy különleges filmről van szó, és a Delta nem okoz csalódást - írta a The New York Times kritikusa annak kapcsán, hogy Mundruczó Kornél díjnyertes filmjét péntektől vetítik Manhattanben, a Cinema Village filmszínházban.

Kult

Mundruczó Kornél izraeli élményeiről

Nagy siker volt Izraelben Mundruczó Kornél Delta című alkotása, amelyet beneveztek a minap véget ért haifai nemzetközi filmfesztiválra. A filmet elkísérte Izraelbe a rendező, aki a haifai bemutató után két közönségtalálkozón is részt vett. A hvg.hu tudósítója izraeli tapasztalatairól, a film fogadtatásáról faggatta.