HVG Extra Pszichológia
HVG Extra Pszichológia
Tetszett a cikk?

Egyáltalán nem elég, hogy a gyermek okos, értelmes, és vágyna tanulni. Deliága Éva gyermekpszichológus írása.

A szülők ezekben a hetekben döntik el, menjen-e óvodásuk felsőbb tanintézménybe: most érdemes menni az iskolai nyílt napokra, illetve most lehet kérni a pedagógia szakszolgálatok véleményét. Amennyiben ugyanis a gyermek 2017. augusztus 31. előtt betölti hatodik életévét, felmerül a lehetősége, hogy 2017. szeptemberétől megkezdje általános iskolai tanulmányait.

Egyfelől érezhető a nyomás a törvényhozók és sokszor az óvodák részéről, hogy igenis kezdje meg hatévesen a gyerek az iskolát. Másfelől az utóbbi években sokan visszatartották a tavaszi-nyári születésű gyerekeket, hadd játsszon még egy évet. A döntés végső soron a szülők kezében van, és döntésük nyomán nemcsak az dől el, hogyan telik gyermekük következő éve, hanem az is, milyen lesz a tanuláshoz, az iskolához való hozzáállása.

Egy fontos tényező

A szülők sokszor elkövetik azt a hibát, hogy iskolára késznek gondolják okos gyermeküket, akit érdekelnek a számok, a betűk, és jól tájékozódik a világban. Fontos tudni, hogy a jó intellektuális, kognitív képességek csak részben garantálják a sikeres iskolai pályafutást.

Érzelmileg érett?
Shutterstock

A testi adottságok: az erőnlét, a fizikum is figyelembe vehető a döntéskor, hiszen a jó immunrendszer, a kornak megfelelő testmagasság és testsúly elengedhetetlen az iskolai követelményeknek való megfeleléshez. A fizikai jellemzők is befolyásolják az alkalmazkodási, koncentrációs képességeket.

Van azonban még egy fontos tényező, ami minden eddiginél nagyobb súllyal esik latba. Ez pedig a szociális érettség, amiről nem szabad megfeledkezni, amikor a szülő döntést hoz a tanulmányok megkezdéséről. Ez a kompetencia egyfajta érzelmi érettséget, kudarctűrő képességet jelent, a közösségbe való beilleszkedéshez szükséges normák észlelését és betartását. Továbbá az autonóm munkavégzést, instrukció követését, a szabályok betartását, jó munkatempót, illetve a figyelem irányításának képességét.

Önállóan dolgozni egy feladaton
Shutterstock

Hogyan döntheti el a szülő, hogy gyermeke szociálisan megérett az iskolára? Figyeljük meg a gyerek otthoni, illetve óvodai munkáját, és válaszoljuk meg az alábbi kérdéseket!

1. Képes 45 percet ülve figyelni olyan dologra, ami nem nagyon érdekli?

2. Egyszeri elmondás után képes két-három részből álló szóbeli utasítást megjegyezni és végrehajtani?

3. Tud önállóan percekig dolgozni egy feladaton, úgy, hogy nem igényel állandó figyelmet, folyamatos megerősítést, dicséretet?

4. Képes jelezni a szükségleteit, ha gondja-baja van?

5. Betartja a tőle reálisan elvárható szabályokat?

6. Szokott ceruzát használni, szívesen rajzol, fest, vág, ragaszt?

7. Képes dühkitörés nélkül elviselni, ha valami nem sikerül neki elsőre?

8. Végig tudja csinálni a napot délutáni alvás nélkül?

9. Képes a szüleitől külön, közösségben jól érezni magát, barátkozni?

Amennyiben a szociális érettséget vizsgáló kilenc kérdés közül legalább háromra nemmel válaszolt, felmerül annak a lehetősége, hogy gyermeke szociálisan még éretlen az iskolakezdéshez. Mivel minden gyermek és élethelyzet egyedi, forduljon a területileg illetékes pedagógiai szakszolgálathoz, ahol komplex iskolaérettségi vizsgálat után teljesebb képet kaphat gyermeke részképességeit és kompetenciáit tekintve.

Deliága Éva gyermekpszichológus honlapját itt, Facebook oldalát pedig itt találja.


HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!