szerző:
Vincze Szabolcs

Ma délelőtt rendkívüli sajtótájékoztatót tartott Bajnai Gordon nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter, valamint a Dorna Sports spanyol képviselői. Itt bejelentették, hogy 2009-től a Magyar Nagydíj is felkerül a MotoGP programjába. Helyszín a Balatonring lesz.


Ilyen lesz, ha elkészült: a Balatonring képe madártávlatból
„2009-től Magyarország is bekapcsolódik a gyorsasági motoros-világbajnokság sorozatába, és öt éven keresztül biztosan része is lesz annak. A Balaton GP-t a Sávoly környéki Balatonringen rendezik majd – kezdte a sajtótájékoztatót a miniszter, megerősítve ezzel a HVG információit (a témával bővebben a lap csütörtöki száma foglalkozik). – Évente minimum százezer nézőre számítunk a helyszínen, de 187 ország tévécsatornáinak köszönhetően mintegy 300 millió háztartás követi szemmel a sorozatot futamról futamra.”

Bajnai Gordon elmondta, hogy a sármelléki nemzetközi repülőtérhez és az M7-es autópályához közeli pályát egy több mint nyolcvanmillió eurós beruházás keretében a Sedesa csoport építi fel. A munkálatok idén szeptemberben kezdődnek, és nyolc-tíz hónapig tartanak. Az első nagydíjat 2009 szeptemberében rendezik, de egyébként 2013-ig minden évben a balatoni főidényen kívüli időpontban rendezik meg.

„Már első lépésben 800 új munkahelyet teremt a beruházás, és turisztikai szempontból nagyon sokat jelent a Balaton nyugati része számára. Talán mondanom sem, hogy mindez egyben azt is jelenti, hogy a külföldi befektetők részéről töretlen a bizalom Magyarország felé, én pedig úgy gondolom, ezzel élnünk kell” – tette hozzá Bajnai Gordon. Mint elmondta, a Magyar Állam természetesen anyagilag és más módón is hozzájárul ehhez a komplex beruházáshoz, erről azonban csak akkor nyilatkozik majd, ha a hatályban lévő jogszabályok lehetővé és kötelezővé teszik.

„Ez a sorozat a harmadik legnézettebb a világon, a Balaton pedig turisztikai szempontból egyike az ország három legfontosabb régióinak – vette át a szót Dr. Róna Iván, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója. – A terület kapacitása ma csak mintegy negyven százalékos, ezt szeretnénk javítani a szezon meghosszabbításával. Egyben az ország Budapest-központúságát is szeretnénk ellensúlyozni.”

A 1986 óta megrendezett Forma-1-es Magyar Nagydíj napjain például mintegy 10-11 milliárd forintot költöttek el az idelátogató turisták. A Central Europa Rallynak keresztelt, és nálunk rendezett Dakart idén 71 millió néző kísérte figyelemmel, ami 143 ország 93 tévécsatornájának volt köszönhető, és hazánknak mintegy nyolcvanszorosan megtérült. „Az első évben már 110-140 ezer nézővel számolunk a Balatonringen – mondta ezzel kapcsolatban Róna Iván. – Ez nem alaptalan, hiszen a szomszéd Cseh Nagydíj például 250 ezres látogatottságú, amiből 40 ezer nem utolsó sorban magyar.”

Magáról a pályáról: tervezett hossza 4650, szélessége 14-15 méter lesz, tervezésénél többek között Valentino Rossi vagy Talmácsi Gábor véleményét is kikérték. „Egyszerűen jó időben voltam jó helyen – mondta a beruházásra reagálva világbajnokunk. – A magyar motorsport szempontjából ez a pálya óriási fellendülést hoz majd, nem is beszélve az utánpótlásról, mely mindig is szívügyem volt. Aktív pályafutásomat még legalább öt-hat évig – esetleg tovább is – folytatom, addig érthető okokból még nem tudok ezzel sok időt eltölteni.”

„A Magyar Nagydíj létrejöttével régi álmom valósult meg: magyar közönség előtt versenyezhetek. A pálya kialakítása ráadásul hasonlít a valenciaihoz, ami mindig is közel állt hozzám” – mondta végül Talma. Egy év múlva itthon is futamgyőzelmet ünnepelhet, immár a 250 köbcentiméteres kategóriában.


  A BALATONRING ADATAI:

A PÁLYA HOSSZA4650 méter
A PÁLYA SZÉLESSÉGE14-15 méter
ELÉRHETŐ MAXIMÁLIS SEBESSÉG315 km/h
MINIMÁLIS SEBESSÉG96 km/h
ÁTLAGSEBESSÉG166 km/h
LEGHOSSZABB EGYENES SZAKASZ840 méter
MÁSODIK LEGHOSSZABB EGYENES SZAKASZ680 méter
KANYAROK SZÁMA16
BALKANYAR8
JOBBKANYAR8
LEGHOSSZABB KANYARÍV100 méter
LEGRÖVIDEBB KANYARÍV30 méter
ÜLŐHELYEK SZÁMA50 ezer
PARKOLÓHELYEK20 ezer autó + 12 ezer motor
ÁLLANDÓ PARKOLÓHELYEK9 ezer
BOXOK SZÁMA50
PADDOCK TERÜLET140 ezer m2
ZÖLDTERÜLET700 ezer m2

 

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
MTI Sport

Talmácsi az első helyről indulhat

A vb-címvédő Talmácsi Gábor - az idény során először - az első helyről rajtolhat vasárnap a 125 kcm-es kategória futamán a gyorsaságimotoros-világbajnokság Német Nagydíján, Sachsenringben.

Vincze Szabolcs Sport

Talmácsi: „A királykategóriában is szívesen kipróbálnám magam”

Van még remény az idei világbajnokság megnyerésére? Szeretné kipróbálni magát a legnagyobb kategóriában? Talmácsi Gáborral, a MotoGP 125 köbcentiméteres kategóriájának 2007-es világbajnokával az idei szezonról, jövőről, a fiatal pilótákról és az utánpótlásról beszélgettünk.