szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Folytatódik a két, milliós követőszámmal rendelkező Facebook-személyiség háborúja a közösségi oldalon. Egymás követőinek becsmérlése és a facebookos véleményszabadság is előkerült. De érdemes odafigyelni a vitába oldalágon bekapcsolható Ripost-reposzt jelenségre is.

Eredetileg egy (ál)tudományos nézet körüli vita kapcsán robbant ki a harc Tibi atya és Schobert Norbert között. A részeges papnak beállított fiktív figura (mögött lévő alkotói csapat) még pénteken szólt oda határozottan a fitneszgurunak. Norbi erre az alábbi hozzászólásban reagált.

Facebook / Tibi atya

A facebookos kommunikáció szempontjából érdekes megfigyelni mindkét fél vonatkozó bejegyzésinek hozzászólásait. Vannak olyan követők, akik szerint az alapvetően viccekre felépített Tibi atyától nem túl hiteles az egészséges étrenddel vagy a tudományos elméletekkel kapcsolatos állásfoglalás – és ezt a kártyát húzta elő Norbi is.

Tibi atya egy hosszabb írásban reagált még vasárnap. Ebben felemlegeti Norbi felelősségét, véleménye szerint nem oszthat meg következmények nélkül bármit a Facebook-oldalán, “egy olyan egymilliós fórumon, ahova az emberek az egészséges életmódról ábrándozva tévednek hiteles forrás reményében”.

Ripost-reposztok

Érdekes oldalszálként figyelhető meg a most már nem elsősorban a tudományos kérdésről, hanem a facebookos megosztás felelősségéről szóló vitákban a több nagy facebookos követői táborral rendelkező híresség oldalán megfigyelhető jelenség. Az érintett közéleti szereplők – a Norbi Update 1+ milliós oldala mellett ilyen például Kasza Tibor 760 ezres oldala is – korábban vegyesen osztottak meg mindenféle weboldalakról érdekesnek talált cikkeket, néhány hónapja észrevehető, erős túlsúlyba kerültek a tavaly indított Ripost bulvároldal cikkei – amikor cikket osztanak meg, az gyakorlatilag mindig a Ripost oldalára vezet. (Érdekesség: a Ripost-főszerkesztő Ómolnár Miklós egyúttal a Norbi Update Lowcarb Nyrt. kommunikációs igazgatója is.)

A mikrofonnál Ómolnár Miklós, a háttérben Schobert Norbert – a posztolásnál fordítva volt a felállás.
MTI / Kovács Attila

Az egyértelműen beazonosítható jelenség hátterében a forgalomvásárlás állhat: információink szerint a Ripost mellett más lapok is gyakran alkalmazzák ezt az eszközt, mellyel saját cikkeikre terelnek látogatókat az ismert emberek több százezres/milliós Facebook-oldaláról. Információink szerint nagyüzemben működik ez a Centrál Média lapjainál, vagy például a Borsot is kiadó Lapcomnál is. Az online médiában nem ritka ez a módszer, és alapesetben nem is aggályos. De a mostani, ripostos-norbis eset rámutat a veszélyeire. Ha egy önmagát szakértőnek pozicionáló közszereplő – aki ráadásul fokozottan hangsúlyozni szokta módszerei tudományos alapjait – a forgalomvásárlási megállapodás keretében egy teljesen áltudományos cikket oszt meg, azzal gyengítheti saját márkájának hitelét, még a saját közösségében is.

Schobert Norbi egyébként nem mindig van tisztában a Facebook működési mechanizmusával, ezt alátámasztja az a levél is, amit Mark Zuckerbergnek írt.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!