szerző:
Bánóczy Zoltán

Mindegy, hogy Yandex Metrica, Google vagy Piwik; személyes azonosításra alkalmas adatot nem mérünk be, és kész. Nem bagatellizálható, nem relativizálható, nem védhető. Van azonban néhány motívuma a történetnek, ami tanulságos lehet nem csak a mérési szakembereknek, hanem a laikusok számára is. Vélemény.

Vasárnap reggel nyilván előbb forrósodott fel a moszkvai drót, mint a szombat estéről maradt kávém; Viktor barátom a Yandex Metricánál vakarta is a fejét nagyon, nem öröm ez senkinek. Kiderült ugyanis, hogy a Nemzeti Konzultáció weboldalán olyan kód fut, amilyennek nem szabadna. Mármint amilyet a Yandexnél sem szívesen látnak: a válaszadók személyes adatait – nevüket, az e-mail-címüket és életkorukat – orosz szerverekre küldi a magyar oldal. Vagyis hiába szerepel az adatvédelmi tájékoztatóban, hogy nem adják ki harmadik félnek ezeket az adatokat, ezzel pont ez történik.

Ilyenre minden gyártó húzza a száját, mindenki tudja, hogy ilyet nem csinálunk.

A mérés kell, a mérés ugyanis időt, kattintást, rosszul célzott bannert spórol magának a felhasználónak is. Bármilyen sokan is dolgoznak a paráztatós percepción, a mérés jó, a mérőkódra szükség van. Cizellált méréskultúra nélkül vissza vagyunk bombázva a digitális kőkorszakba. Az a profi, aki ezt nem érti, annak mindegy, az amúgy is ott ragadt. De azért az már sem a profiknak, sem a laikusoknak nem mindegy, hogyan mérünk. Mondják, a mérés és a kémkedés közti különbség a PII: Personal Identifiable Information, azaz személyes azonosításra alkalmas adat. Tehát amikor az oldal működés szempontjából lényegtelen, személyes adatokat is rögzítünk.

Digitálanalitika nélkül nincs modern web

Ez az új világ; mikroszegmentáció, machine learning ipari méretekben – ennek kell egy picit ellentartania az adatvédelemnek, ezen az egyensúlyon töri a fejét a szakma évek óta; ezen a szálon függ az ipar jövője. Ha elszakad, megszűnik annak a lehetősége, hogy a modern digitális viselkedéseket megérthessük, legyen az weboldal-látogatás, app-használat, kereskedelmi kampány vagy közlekedés, egészségügy, politika.

Ez, pontosabban az ezekből a mérési megoldásokból épített rendszerek teszik lehetővé a szabad üzleti mozgást (pl. hatékony hirdetési képességet) a világban – ha nincs rendes mérés, nincs Facebook-hirdetés, nincs AdWords. Óriásplakát és pop-up bannerdömping kilóra, az marad. A célozhatóság eltűnik, nagy és régi médiák visszaerősödnek.

Szigorúan ellenőrzött rendszerek

raw data download: a nyers, feldolgozatlan mérési adatok letöltése további feldolgozásra

non-sampling: nagy forgalmaknál nem csupán egy kisebb mintából, hanem minden egyes tétel feldolgozásával elért pontosság (millió rekordos nagyságrendben)

Ami a Yandex.Metrica nemzeti konzultációs telepítésével történt, abban interplanetáris konszenzus van: elfogadhatatlan. Nem a Yandex, mert annak használata még indokolható is volna – a Google Analyticshez képest van benne néhány jobbnak tartott funkció (non-sampling, raw data download) –, hanem az az eljárás, hogy e-mail-címeket harmadik félhez továbbítunk nyilvános hálózaton. Mind saját vállalásainkat, mind pedig a Yandex szolgáltatási feltételeit megsértve.

Ezek a szájtba építhető mérőkódok a digitális világ visszavonhatatlan részei, emelt biztonságú és kis hibatűrésű (teszem azt kormányzati) rendszereknél azonban ezt a feladatot központosítani és többszörösen ellenőrizni kell. A technikai megoldások adottak.

Bánóczy Zoltán a SUPERWEEK digitális mérési konferenciák szervezője Magyarországon, Indiában és Jamaikában. Közel húsz éve foglalkozik digitális forgalom és látogatottság mérésével és elemzésével.