szerző:
Bánóczy Zoltán

Mindegy, hogy Yandex Metrica, Google vagy Piwik; személyes azonosításra alkalmas adatot nem mérünk be, és kész. Nem bagatellizálható, nem relativizálható, nem védhető. Van azonban néhány motívuma a történetnek, ami tanulságos lehet nem csak a mérési szakembereknek, hanem a laikusok számára is. Vélemény.

Vasárnap reggel nyilván előbb forrósodott fel a moszkvai drót, mint a szombat estéről maradt kávém; Viktor barátom a Yandex Metricánál vakarta is a fejét nagyon, nem öröm ez senkinek. Kiderült ugyanis, hogy a Nemzeti Konzultáció weboldalán olyan kód fut, amilyennek nem szabadna. Mármint amilyet a Yandexnél sem szívesen látnak: a válaszadók személyes adatait – nevüket, az e-mail-címüket és életkorukat – orosz szerverekre küldi a magyar oldal. Vagyis hiába szerepel az adatvédelmi tájékoztatóban, hogy nem adják ki harmadik félnek ezeket az adatokat, ezzel pont ez történik.

Ilyenre minden gyártó húzza a száját, mindenki tudja, hogy ilyet nem csinálunk.

A mérés kell, a mérés ugyanis időt, kattintást, rosszul célzott bannert spórol magának a felhasználónak is. Bármilyen sokan is dolgoznak a paráztatós percepción, a mérés jó, a mérőkódra szükség van. Cizellált méréskultúra nélkül vissza vagyunk bombázva a digitális kőkorszakba. Az a profi, aki ezt nem érti, annak mindegy, az amúgy is ott ragadt. De azért az már sem a profiknak, sem a laikusoknak nem mindegy, hogyan mérünk. Mondják, a mérés és a kémkedés közti különbség a PII: Personal Identifiable Information, azaz személyes azonosításra alkalmas adat. Tehát amikor az oldal működés szempontjából lényegtelen, személyes adatokat is rögzítünk.

Digitálanalitika nélkül nincs modern web

Ez az új világ; mikroszegmentáció, machine learning ipari méretekben – ennek kell egy picit ellentartania az adatvédelemnek, ezen az egyensúlyon töri a fejét a szakma évek óta; ezen a szálon függ az ipar jövője. Ha elszakad, megszűnik annak a lehetősége, hogy a modern digitális viselkedéseket megérthessük, legyen az weboldal-látogatás, app-használat, kereskedelmi kampány vagy közlekedés, egészségügy, politika.

Ez, pontosabban az ezekből a mérési megoldásokból épített rendszerek teszik lehetővé a szabad üzleti mozgást (pl. hatékony hirdetési képességet) a világban – ha nincs rendes mérés, nincs Facebook-hirdetés, nincs AdWords. Óriásplakát és pop-up bannerdömping kilóra, az marad. A célozhatóság eltűnik, nagy és régi médiák visszaerősödnek.

Szigorúan ellenőrzött rendszerek

raw data download: a nyers, feldolgozatlan mérési adatok letöltése további feldolgozásra

non-sampling: nagy forgalmaknál nem csupán egy kisebb mintából, hanem minden egyes tétel feldolgozásával elért pontosság (millió rekordos nagyságrendben)

Ami a Yandex.Metrica nemzeti konzultációs telepítésével történt, abban interplanetáris konszenzus van: elfogadhatatlan. Nem a Yandex, mert annak használata még indokolható is volna – a Google Analyticshez képest van benne néhány jobbnak tartott funkció (non-sampling, raw data download) –, hanem az az eljárás, hogy e-mail-címeket harmadik félhez továbbítunk nyilvános hálózaton. Mind saját vállalásainkat, mind pedig a Yandex szolgáltatási feltételeit megsértve.

Ezek a szájtba építhető mérőkódok a digitális világ visszavonhatatlan részei, emelt biztonságú és kis hibatűrésű (teszem azt kormányzati) rendszereknél azonban ezt a feladatot központosítani és többszörösen ellenőrizni kell. A technikai megoldások adottak.

Bánóczy Zoltán a SUPERWEEK digitális mérési konferenciák szervezője Magyarországon, Indiában és Jamaikában. Közel húsz éve foglalkozik digitális forgalom és látogatottság mérésével és elemzésével.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!