Gécs Dániel
Gécs Dániel
Tetszett a cikk?

Újraélesztették a belsőnézetes lövöldözős játékok (FPS) műfaját, és ezzel tulajdonképpen a számítógépes játékok akkori aranykorát megteremtő kultuszt. Halandóknak szinte követhetetlen játékmenet, ép ésszel fel nem fogható fegyverarzenál, no meg az érzés, ami jó eséllyel most is milliókat ültet majd monitor elé – itt az új Quake, és brutálisabb, mint valaha.

Az utóbbi időben sorra kerülnek elő a játékkiadók szekrényeiből a régi címek. A rebootolás az elmúlt években a Bethesda Softworksnél is divattá vált: a kiadó a Wolfenstein és a Doom sikeres gatyába rázását követően most újabb klasszikusról porolta le a felgyülemlett port.

Majd’ húsz éve tartó menet

A Quake Champions néven újjáélesztett program a hamisíthatatlan Quake-érzés mellett számos visszatérő motívummal kecsegtet, lényeges különbség azonban, hogy nem a széria negyedik (akkor megjelent, egyben utolsó) epizódjában tapasztaltakat viszi tovább, hanem a már korábban útnak indított, aréna jellegű küzdelmeket. Azt a faktort, ami csaknem húszéves múltja ellenére máig komoly vonzóerővel bír a játékosok körében, olyannyira, hogy az ezredforduló végén indított szerverek többsége még most is működik, felhasználók tízezrei kapcsolódnak rá. Naponta.

A kompetitív elemeket tartalmazó Quake III Arena (vagy a régi motorosok körében csak simán Quake 3-ként emlegetett program) nagyjából ugyanarra a sémára épült, mint a szintén 1999-ben napvilágot látott, főleg taktikai mivolta miatt népszerűvé vált Counter Strike. Ám míg utóbbi az elmúlt évek alatt számos – többé-kevésbé kedvelt vagy épp közutálatnak örvendő – verzióval gazdagította az univerzumot, a Quake lassacskán parkolópályára került. Ilyen-olyan frissítések (főleg az új Windows-verziók miatti rendszerproblémákat kiküszöbölő javítások) persze érkeztek még hozzá, de tartalom tekintetében ezek semmilyen pluszt nem adtak az alapjátékhoz.

Ugyan 2005-ben kijött a Quake-ből a már emlegetett negyedik rész, de ennek sikere nem mérhető az idén 18 éves harmadik epizódéhoz. Talán azért is döntött úgy az eredeti verzió mögött is álló id Software, hogy inkább a Quake 3-hoz nyúl, amikor feltámasztja minden idők egyik legsikeresebb FPS-játékát. Egy komoly, több évre előre megtervezett forgatókönyv alapján, a kor kihívásaihoz illeszkedő grafikai közegben, a veteránok mellett a fiatalabb generáció igényeit is szem előtt tartva. Mi több, akár teljesen ingyen.

Telitalálat

A Quake Champions május közepén lépett a szélesebb közönség számára is tesztelhető állapotba, amit természetesen mi sem hagyhattunk szó nélkül. Minthogy a fejlesztők nyílt, tehát bárki által kipróbálható időszakot hirdettek, kicsit félve vetettük bele magunkat az agyatlan lövöldözésbe. Félelmeink alapját elsősorban a szerveroldali stabilitással kapcsolatos esetleges problémák jelentették, de a belépést követő pár másodperc után minden kételyünk eloszlott. A játék stabilan hozta a minőségi, folyamatos képfrissítést, és egyetlen alkalommal sem tapasztaltunk kimaradást, vagy más, a szórakozást befolyásoló technikai gondokat.

Utóbbiak azért is különösen hangsúlyosak, mert a Quake alapját mindig is az eszeveszett, emberi szemmel majdhogynem követhetetlennek tűnő karaktermozgás, az abból hasznosítható csúszások és ugrások, valamint a játékstílust nagyban meghatározó manőverek jellemezték, amelyek komoly előnyt jelentettek az ügyesebb felhasználók kezében. Ezek a dolgot most sem tűntek el, sőt a játék által diktált tempó az új Quake-ben gyorsabb, mint valaha: egyetlen másodpercre sem tanácsos megállni, ha épp bőrrel szeretnénk megúszni a meccsek során zajló köröket. Mutatjuk, miről is van szó:

Hősök, fegyverek

FPS, vagyis belső nézetű lövölde lévén a Quake Champions is számos hőst és megszerezhető fegyvert vonultat fel, akár csak elődei, ám némi eltérés azért itt is mutatkozik. A korábbi verziókhoz képest kifejezetten szerethető újítás a játszható karakterek kinézetének testre szabását lehetővé tévő funkció, amellyel számos ponton, igényeinknek megfelelően formálhatjuk kedvencünket. Variálható a sisak, a mellvért, a nadrág, hogy csak pár példát említsünk, de igazi különlegességek, úgynevezett szettek is gazdagítják a repertoárt. Túl sok értelmük persze nincs, legalábbis az esztétikai funkciót leszámítva, de vizuálisan kétségtelenül hatásos, mikor egy ördögöt idéző maskarában szedjük ízekre a másikat.

Annál több értelmük van a fegyvereknek. Hogy melyiket találtuk az aktuálisan legszórakoztatóbbnak, nos, azt most inkább nem árulnánk el. Higgyék el, van miért, és ehhez a 18-as karika sem lenne megfelelő jelzésértékű figyelmeztetés.

Bethesda Softworks / id Software

Mint említettük, a játékban különféle hősök képében szállhatunk harcba, amely a Quake Champions esetében szám szerint 9 választható és eltérő képességű karaktert takar. Mindegyik más és más helyzetben előnyös (például átlát a falon, képes pár méterrel arrébb teleportálni, vagy önmagát gyógyítani), épp ezért akár hónapokba is telhet, mire a kezelhetőségüket maradéktalanul sikerül elsajátítani. Ez pedig már egyfajta garanciát jelenthet a hosszabb ideig tartó szórakozásra, amit a különféle játékmódok is nagyban segítenek. Noha a tesztidőszak alatt „csak” háromféle ütközetben tehettük próbára magunkat, utóbbiakat minden bizonnyal bővíti majd a kiadó, ahogyan a megszerezhető kiegészítők listáját is.

Belső nézetes, kompetitív akciójáték lévén többet nem nagyon tudunk elmondani a lényegi részről: célunk, hogy minél több ellenfélt kilőve, minél jobb eredményt elérve, csapatunk győzelmét elősegítsük, amit a program a hasonló tematikájú címek esetében teljesítményünknek megfelelő tapasztalati pontokkal, és a Quake fizetőeszközének megfelelő virtuális pénzzel jutalmaz. Utóbbit értelemszerűen különféle holmik, csomagok megvásárlására fordíthatjuk.

Bethesda Softworks / id Software

Ingyen? Tényleg?

Ha már vásárlás: a kiadó által közölt üzleti modell szerint a Quake Champions alapját képező programelemeket – szokatlan mód – térítésmentesen biztosítják majd. De mivelhogy egy akkora cég, mint a Bethesda udvarán sincsenek kolbászból fabrikált kerítések, némi megkötésre persze számítaniuk kell majd az ingyenes csomagra pályázóknak.

A stúdió kreatív rendezője szerint mindezt úgy oldják meg, hogy a játék maga fizetés nélkül is játszható lesz, ám ebben az esetben egyetlen karaktert (avagy bajnokot) választhatunk, aki az alábbi videón is látható Ranger. A játékbéli, jó teljesítménnyel megszerzehető fizetőeszközért cserébe bevásárolhatunk a többi karakterből is.

Fizetnie annak kell majd, aki nem szeretne bíbelőni a bajnokok egyesével való megszerzésével, ráadásul Ranger sem szimpatikus neki: egyelőre ismeretlen összeg befizetése után a teljes bajnoklistából választhatunk majd karaktert. Fontos, hogy a játékbéli valuta vásárlására egyáltalán nem ad lehetőséget a kiadó. Így a sok más programban idegesítő pay-to-win opciótól még csak tartanunk sem kell: valódi pénzt befizetve nem lehet majd gyorsabban fejlődni vagy erősíteni a játékbéli karaktereket.

Verdikt

Közel húsz év kellett, hogy feltámadjon hamvaiból, de itt van, és jobb, mint amiről álmodni mertünk. A Quake Champions nem csak új lehetőségekkel bővíti az elődök által gondosan kitaposott utat, de azok számára is remek kikapcsolódást nyújthat, akik soha nem ízlelték még meg az ikonikus játék kínálta adrenalinlöketet. Konzolos átiratról viszont ne is álmodjunk, a Quake marad ott, ahol egykor minden kezdődött: pc-n.

Nekünk kifejezetten tetszett, 10-ből 9 pontot ítéltünk meg neki. Rajongóknak és FPS-kedvelőknek egyértelműen ajánljuk, csak győzzék kivárni. A megjelenés idejét ugyanis még nem hozták nyilvánosságra.

A többi játéktesztünket itt találja. Ha rendszeresen szeretne értesülni róluk, lájkolja és figyelje a HVG Tech rovatának facebookos oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!