hvg.hu

Fontos bejelentést ígért csütörtök estére az amerikai űrhivatal az exobolygók felkutatására indított Kepler-misszió legújabb felfedezéseiről. Kiderült, valóban izgalmas dolgot fedeztek fel: a Google mesterséges intelligenciája két új bolygót talált egy másik naprendszerben.

Az elmúlt napokban igazi izgatottság lett úrrá a tudományos világon, a NASA ugyanis kedden egy szűkszavú közleményben adta hírül, hogy csütörtökön nagyon fontos bejelentést tesznek az exobolygók felkutatására indított Kepler-misszió legújabb felfedezéseiről. Magyar idő szerint nem sokkal 19 óra után pedig le is rántották a leplet a nagy felfedezésről: a NASA egy komplett naprendszert talált, ami pont annyi bolygóból áll, mint a miénk.

A Kepler-90 csillagot, valamint a körülötte keringő bolgókat már eddig is ismerte az amerikai űrkutatási hivatal, nemrég azonban két újabb bolygót fedeztek fel körülötte, ami azt jelenti, hogy pontosan annyi bolygó kering a távoli naprendszerben, mint a miénkben. A felfedezést ráadásul nem is az ember tette: a Google mesterséges intelligenciáját vetették be, a felfedezés ennek köszönhető.

A szakemberek arra képezték ki az algoritmust, hogy nézze át a Keplertől származó adatokat, majd keressenek olyan jeleket, amelyek más bolygókhoz tartozhatnak. A gép ezután olyan jeleket észlelt, amelyek fontosak lehetnek, de túl gyengék ahhoz, hogy az ember észrevegye őket.

Mindez azért is órási áttörés, mert valószínűleg az ilyen gyenge jelek miatt rengeteg jel felett siklottak el a kutatók. A Kepler az elmúlt 4 évben mintegy 150 ezer csillagot vizsgált meg. Vagyis ha mindegyik másnál is két bolygót talál a Google mesterséges intelligenciája, az 300 ezer új bolygó felfedezéséhez vezethet. A NASA kutatója, Andrew Vanderburg szerint mindez azt mutatja, hogy a mi naprendszerünk nem is olyan különleges, mint amilyennek eddig gondoltuk.

A Kepler-90 naprendszerben a bolygók jóval közelebb vannak egymáshoz, mint "nálunk", ám így is stabil a rendszer.

Emiatt nem valószínű, hogy élet lenne rajtuk, ám az, hogy ennyi bolygó lehet még rejtve előttünk, azt is jelenti, hogy komoly mértékben nő az esélye annak, hogy előbb-utóbb az élettel is találkozhatunk a Földön kívül.

HVG Pártoló Tagság program

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!
Balogh Csaba Tech

Föld 2.0: Mikor költözhetünk már át egy új bolygóra?

Meglepődve integető egyszemű, zöld idegenek és az emberek által felhúzott futurisztikus lakóépületek egyaránt megjelentek sokak képzeletében, mióta a NASA bejelentette a Földhöz leginkább hasonló új bolygó felfedezését. Bár a bolygó nagyon messze (sőt még annál is messzebb) van, eljátszottunk a gondolattal, hogy mi lenne, ha. Már csak azért is, mert egy közelebbi bolygón, a Marson letáborozás mellett nemcsak fantasztikus, hanem tudományos érvek is szólnak.