szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

A hajóra szerelt hatalmas hídpilléreknek tűnnek, valójában azonban a vitorla egy modern változatai azok az oszlopok, amelyeket az amerikai Miami Egyetem mérnökei fejlesztettek ki, hogy modernizálják a hajózást.

Nagy utat tett meg a hajózás a kezdetek óta, de nagyon úgy néz ki, hogy egy gyors manőverrel ismét a szélmeghajtásé lehet a főszerep. A Miami Egyetem kutatói által alapított startup cég, a CoFlow Jet egy olyan rendszer eljövetelét ígéri, ami akár 90 százalékkal is csökkenheti a hajók üzemanyag-felhasználását. Mindez nemcsak a vállalatok bevételének tenne jót, de a globális felmelegedés elleni küzdelemben is igen fontos fegyvertény lenne.

A hagyományos vitorlákat persze a modern hajókon nem lehetne alkalmazni. A Cutty Sark a világ egyik leghíresebb teaszállító vitorlás hajója volt, a maga 921 tonnájához tartozó vitorlák kezeléséhez pedig 30 fős legénységre volt szükség. Képzelje csak el, hány embert kellene alkalmazni egy 196 ezer tonnás teherhajó esetében.

De van itt egy másik probléma is: ha nem megfelelő a széljárás, a hajó nem sokat tud tenni annak érdekében, hogy időben odaérjen a kikötőjébe. Ehelyett a Miami Egyetem kutatója, GeCheng Zha társaival együtt egy olyan eszközt fejlesztett ki, ami leginkább egy híd pillérére hasonlít. Meg persze az 1920-es években megalkotott úgynevezett Flettner-rotorokra, amelyek működésétől azonban eltér a szerkezet.

A Flettner-rotorok valójában hatalmas forgóhengerek, amelyek aerodinamikai tolóerőt hoznak létre a rajtuk áthaladó levegőre merőlegesen. A kutatók által kifejlesztett hengerek azonban nem forognak, helyette azt a levegőt szívják be, ami átmegy rajtuk, amit aztán a henger másik részén kiengednek. Mindez jelentős tolóerőt generál, ami a henger teljes hosszán érvényesül.

CoFlow Jet Sails

No Description

Mivel nincs benne forgó alkatrész, így a meghibásodás esélye is csökken, miközben a nagy teherhajók 50, a kisebb teherhajók pedig 90 százalékos üzemanyag-megtakarítást érhetnek el vele. A rendszer további előnye, hogy felszerelhető a már meglévő hajókra is, így nem szükséges új hajókat vásárolni hozzá.

Mivel globálisan az üvegházhatású gázok kibocsátásának 3 százalékáért felelős a hajózás, a hajók modernizálásának rendkívül komoly eredménye lehet.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!