szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Keddig nem sikerült kialakítani az egységes európai légteret, így az Európai Unió tagországai túllépték a határidőt, amelyet 2010-ben éppen maguk szavaztak meg. Az EU közlekedési biztosa kötelezettségszegési eljárások megindítását sem zárta ki.

Az EU 2010-ben úgy döntött, hogy 2012. december 4-ig a 27 légiirányítási körzetet kilenc úgynevezett funkcionális légtérblokkba szervezik át, és kialakítják az egységes európai légteret, a nemzeti érdekek azonban ezt jórészt felülírták.

Magyarország, Ausztria, Csehország, Szlovákia, Szlovénia, Horvátország és Bosznia-Hercegovina 2011 májusában írt alá megállapodást egy ilyen légiirányítási blokk létrehozataláról.

"Minden lehetséges lépést meg fogunk tenni, hogy az egységes légtér valósággá váljon. Nincs más lehetőség, mint határozottan érvényt szerezni az uniós jognak" - mondta Siim Kallas, az Európai Bizottság közlekedési biztosa.

A bizottság felmérése szerint az európai légiirányítási rendszer szétaprózottsága évi 5 milliárd euró kárt okoz. Minden járat útvonala átlagban 42 kilométerrel hosszabb az optimálisnál, nő az üzemanyag-fogyasztás és a környezetszennyezés. Az Egyesült Államokban feleannyiba kerül a légi forgalom irányítása, mint Európában, pedig a forgalom nagyobb és a légtér nagyjából akkora, mint az európai.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!