Magyarország pályái, egyesüljetek!

Magyarország akkor válhat a régió logisztikai központjává, ha a közlekedési infrastruktúra mellett, országszerte úgynevezett intermodális csomópontok jönnek létre, ahol csatlakoznak egymáshoz a vasúti és az autópályák, a vízi továbbszállítást biztosító, illetve a légikikötők.

  • MTI MTI
Magyarország pályái, egyesüljetek!

Intermodiális csomópontok hiányában, ahol a vasúti és az autópályák, a vízi továbbszállítást biztosító, és a légikikötők összefutnak, csupán tranzitszerepet képes betölteni az ország - mondta Doór Zoltán, a Magyar Logisztikai Egyesület elnöke.

A logisztika, amely egy-egy áru, termék útját végigkíséri a nyersanyagtól az újrahasznosításig, ma már a GDP 5 százalékát állítja elő Magyarországon, az egyesülethez tartozó vállalkozások évente, mintegy 3 ezer milliárd forintnyi árbevételt produkálnak - közölte Doór Zoltán.

A kormányzat várhatóan októberre készíti el a második nemzeti fejlesztési tervhez kapcsolódó közlekedésfejlesztési, illetve gazdasági versenyképességi operatív programokat. Ezek keretében megfogalmaznak egy pályázati rendszert logisztikai fejlesztések támogatására - mondta Szűcs Lajos, a gazdasági tárca főosztályvezetője.

Ez azért is szükséges, mert a térségben, a többi között Mariborban, Pozsonyban, Újvidéken és Temesváron is intenzíven folyik a logisztikai centrumok kialakítása. Magyarország előnye, hogy területén metszi egymást a négy, úgynevezett helsinki közúti folyosó - fűzte hozzá Szűcs Lajos.

Fontos feltétel még annak biztosítása, hogy a Duna, évente 300 napon keresztül hajózhatóvá váljék, 2,5 méteres merülési mélységgel Magyarországon, mert ez biztosítja a kikötő beruházások megtérülését. A közlekedés mintegy 8 ezer milliárd forintnyi fejlesztést igényel az elkövetkező években, amiből 2 ezer milliárd forint teremthető elő az Európai Unió támogatásával.

Régiószerte jelentős verseny folyik a térség logisztikai központja pozíció elnyeréséért, Magyarország mellett Szlovákiának és Csehországnak is ez a célja. Ebben a helyzetben meghatározó szerep hárul az államra az infrastruktúra fejlesztése területén; az egyesület véleménye szerint maradéktalanul szükséges a 2015-ig meghatározott autópálya-építési program végrehajtása, vagyis a déli, az M8-ast és az M9-est is magában foglaló sztrádatengely megépítése.

Míg Magyar Péter ígérget, Orbán Viktor osztogat és fenyeget

Míg Magyar Péter ígérget, Orbán Viktor osztogat és fenyeget

Kormányzóképes erőként igyekezett látni és láttatni magát hétvégi, nagykanizsai kongresszusán a Tisza Párt, amelynek már a választási programja is körvonalazódik. A kormány sem tétlen azonban, friss ígéreteivel pedig nyilvánvalóan a választási eredmény befolyásolása a cél.