Könnyek az esőben - Szárnyas fejvadász 2049

Viszontagságos forgatás és kiábrándító moziszereplés után érett a világ egyik legjobb sci-fi-filmjének tartott alkotássá a Szárnyas fejvadász, amely negyedszázaddal a premierje után nyerte el végső formáját. Most pedig itt az atmoszférateremtő vizualitását tovább fokozó, jórészt Budapesten készült, 2049-ben játszódó folytatás.

  • Nagy Erzsébet Nagy Erzsébet
Könnyek az esőben - Szárnyas fejvadász 2049

A Csillagok háborúja nyolcadik része (Az utolsó Jedik) mellett az idei év utolsó hónapjainak legnagyobb érdeklődéssel várt filmje a héten debütáló Szárnyas fejvadász 2049. A promóciós munkába kötelességszerűen belevetette magát Harrison Ford, aki soha nem lelkesedett az ilyesmiért, és igyekszik szűkszavúan letudni a tévés megjelenéseit. Pedig az 1981-es forgatás idején még időben távoli, ma már elég közeli, 2019-es Los Angelesben a Földön kívüli gyarmatokról megszökött replikánsokra vadászó Rick Deckard éppen annyira hozzánőtt ikonikus szerep, mint Han Solóé, Indiana Jonesé vagy Jack Ryan CIA-ügynöké. Ma már jobb a véleménye, de sokáig élete legrosszabb filmes tapasztalatának tartotta a Szárnyas fejvadász készítését, mert úgy érezte, Ridley Scott rendezőként sokkal többet foglalkozott az általa elképzelt jövőbeni világ megjelenítésének apró részleteivel, mint a színészvezetéssel.

Ez valóban így volt, és a kivételes vizuális érzékenységű Scott – a számítógépes trükkök korának hajnalán, Stanley Kubrick 2001: Űrodüsszeia című filmjének látványtervezőjével, Douglas Trumbull-lal együttműködésben – olyan nagyvárosi jövőt festett le, amit azóta filmek tucatjai másoltak le. Az állandó esőben ázó, túlzsúfolt, bonyolult etnikai keveredésű, környezetszennyezéssel sújtott Los Angelest – ahol az elit messze a körülményekkel küzdő milliók fölött, piramisszerű elefántcsonttornyokban él – Scott állítólag Hongkongról mintázta. A William Gibson írásaival együtt a cyberpunk műfajának megteremtőjeként emlegetett Szárnyas fejvadász ruhái később divattervezőket is megihlettek.