Óriás születik: házasodik a Fiat és a Peugeot

Szabó Márta

4 perc

2019.11.12. 12:00

2019.11.12. 12:08

A piacszerzés és a választékbővítés mellett mindenekelőtt az autóipar technológiai kihívásai sarkallták a két csoportot arra, hogy megpróbálják összekötni az életüket.

A világ negyedik legnagyobb autógyártója jöhet létre, erős európai és amerikai jelenléttel, a nesztelen elektromos autóktól a bömbölő városi terepjárókig terjedő választékkal, ha megvalósul a minap beharangozott francia–olasz frigy. A Peugeot-csoport (PSA) és a Fiat Chrysler Automobiles (FCA) kibontakozó kapcsolata, közös közleményük alapján, már a házassági szerződés csiszolgatásánál tart, a végleges megállapodást heteken belülre ígérik.

A legfontosabb kérdéseket tisztázták, az egyelőre ismeretlen nevű új autógyártóban 50-50 százalékot birtokolnak majd a PSA és az FCA eddigi részvényesei. A hollandiai székhelyű, a párizsi, a milánói és a New York-i tőzsdén (NYSE) is jegyzett cég 11 fős igazgatóságába öt-öt tagot küldenek a felek.

Az olaszok által jelölendők közé beszámítják az igazgatótanács elnökét, John Elkannt, aki a Fiat-alapító Agnelli família tagjaként ma az FCA, valamint az annak 29 százalékát ellenőrző családi holding, az Exor feje is. A leendő vezérigazgató, Carlos Tavares saját jogán kerülne be az igazgatóságba, ám valójában a franciák súlyát növeli, hiszen ő most a PSA elnök-vezérigazgatója.

A jegyesek látványos számokkal demonstrálták a házasságtól várt előnyöket. Tavaly a két csoport együtt 8,7 millió személygépkocsit adott el szerte a világon (ezzel a Volkswagen, a Toyota, illetve a Renault–Nissan–Mitsubishi-trió után következtek volna a ranglistán). Összesített árbevételük megközelítette a 170 milliárd eurót, üzemi eredményük meghaladta a 11 milliárdot (egy-egy alkatrészgyártójuk nélkül számolva), együtt mintegy 410 ezer főt foglalkoztatnak.