Tasnádi István rendező: Nem lehet buldózerrel megreformálni az SZFE-t

A Rozsdatemető 2.0 változatában megmutatta, hogyan ütnek vissza nemzedéki sérülések, Az ember tragédiáját mai környezetbe helyezte, most pedig Péterfy-Novák Éva megtörtént esetekből írt regényét adaptálta színpadra és rendezte. HVG-interjú Tasnádi István rendezővel, a Színház- és Filmművészeti Egyetem tanárával.

Tasnádi István rendező: Nem lehet buldózerrel megreformálni az SZFE-t

HVG: Mi fogta meg Péterfy-Novák Éva családon belüli gyerekmolesztálásokat, szexuális abúzusokat megörökítő írói világában?

Tasnádi István: Süvít a szövegeiből a valóság. Elképesztő ereje van annak a típusú dokumentarista jellegű irodalomnak, amivel valós történeteket, titkolt sorsokat kutat fel, mesél el, hogy bátorságot adjon azoknak, akik magukban tartják a traumáikat. Az Apád előtt ne vetkőzz című regényében a családon belüli molesztálás egészen speciális esetét mutatja be. Az áldozat sokáig nincs tisztában azzal, hogy mi történt vele, mert a szeretet nevében szenvedte el. Két idősíkon fut a cselekmény, két rémes történetet tükröztet, az árvaházban gyerekkorában megerőszakolt kisfiúét és a lányunokáét, aki ártatlanul meséli el azokat a hajmeresztő „szertartásokat”, amelyek során a bántalmazott kisfiúból lett nagyapa molesztálta őt gyerekkorában. Egy belső monológban az író betekintést ad az elkövető fejébe, aki magyarázatot, felmentést keres magának. Vajon megértőnek kell-e lennünk, empátiával kell-e viseltetnünk a nagyapával, akit szintén bántalmaztak gyerekkorában?

HVG: Mire helyezi a színpadi változat a hangsúlyt?

T. I.: Az előadás egy vallomás, terápiás ülés, ahol mi vagyunk a terapeuták, nekünk kell magunkban eldönteni, hogy mi lehet a kiút a nő számára, a megbocsátás vagy a leplezetlen szembenézés a történtekkel, a kapcsolat lezárása a már nem élő nagyapjával. Azt szeretnénk megmutatni, hogy a Péterfy Bori által játszott nő milyen utakon próbál kitörni a tagadással, a meneküléssel, és hogy csak az működik, ha elvágja a köteléket, nem tölti fel érzelmekkel, indulatokkal, bűntudattal. És képes kimondani, hogy Tatus egy szörnyeteg volt az én világomban, eljátszotta a bizalmat, a jogot, hogy a nagyapámnak nevezzem. Máskülönben az áldozat egész életében cipeli magával a terhet, nem tud egészséges párkapcsolatot kötni, az életet továbbadni. Reményem szerint vitákat generál majd az előadás azzal, hogy egyetlen megoldást mutat fel a hagyományos erkölccsel és a kurrens pszichológiai nézetekkel szemben:

nem kell foggal-körömmel ragaszkodni a megbocsátáshoz, a negyedik parancsolathoz, hogy tiszteld a szüleidet.

Tasnádi István rendező, drámaíró /// Süvítő valóság
Fazekas István

HVG: Színházi felkérései az utóbbi időben népszerű magyar művek folytatásáról szólnak: a Rozsdatemető 2.0-ban ötven év magyar történelmét írta tovább, Az ember tragédiája 2.0 címmel Závada Pállal, Márton Lászlóval, Darvasi Lászlóval közös kortárs drámai költeményt alkottak. Melyik és mitől volt nagyobb feladat?

Tíz évbe telt, mire rájöttünk, hogyan lehet tökéletes a bécsi szelet – Wolfgang Puck és fia a HVG-nek

Tíz évbe telt, mire rájöttünk, hogyan lehet tökéletes a bécsi szelet – Wolfgang Puck és fia a HVG-nek

Budapesten is kitart a jó minőség mellett Wolfgang Puck és fia, Byron Lazaroff-Puck – deklaráltan meg is kérik az árát. A világ egyik legismertebb séfje ma is töretlenül aktív a globális étteremhálózatának ügyeiben, de a Spago éttermeket már fiára bízza. Apát és fiát a menü összeállításáról, az öröklés terhéről, egymással való viszonyukról és arról is kérdeztük, milyen kést használnak. Arról is szó esett, hogy miben erősek a budapesti piacok.