Célom, hogy elgondolkodjuk, vitázzunk ügyekről, de direkt üzenetek nélkül – interjú Zanzim francia illusztrátorral
„Franciaországban elképzelhetetlen, hogy szexuális tartalom miatt cenzúrázzanak könyveket. A Férfibőrben ajánlott olvasmány a 13–15 éveseknek mint a szexualitásba bevezető képregény” – mondta a Férfibőrben című képregénykönyv illusztrátora, Zanzim, akit meglepett, hogy Magyarországon fóliázzák a hasonló tartalmú könyveket.
A gazdag Bianca házasságkötése előtt magára ölti a családjában a nők által ereklyeként őrzött férfibőrt, hogy Lorenzóvá változva megismerje a ő világukat. Az ön alkotótársa és barátja, a tragikusan korán elhunyt Hubert Boulard a dühét fordította át az itáliai reneszánsz idején játszódó mesévé a Férfibőrben című képregény sztorijában? Szerepet játszott ebben, hogy a környezete nem fogadta el a másságát?
Hubert a korábbi történeteiben is különböző korok, jelmezek, szerepek mögé bújt. Egyszer azt mondtam neki, ha valamikor személyesebb témát, a kamaszkorát, a homoszexualitását írná meg, azt a könyvet szívesen illusztrálnám. A melegházasságok elleni franciaországi tiltakozások idején dühös lett, és azzal jött, hogy ír egy novellát Kereszteljetek meg! címmel, boszorkányüldözésnek élte meg ugyanis a kirohanásokat a homoszexuálisok ellen. Rossz ötletnek tartottam, aztán néhány hónappal később előállt a Férfibőrben című írással, ebbe a sztoriba viszont egyből beleszerettem.
Érdekesnek találtam a itáliai reneszánsz és korunk párhuzamba, egyben ellentétbe állítását, a vallási fanatizmust, ami ma is éppúgy kiközösítésbe, gyűlöletkeltésbe fullad, mint annak idején. A szamárbőr, emberbőr, férfibőr szimbolika modernsége is vonzott, a szabadság, a női emancipáció témái egy rejtőzködő társadalomban, macsó világban, ahol a férfiak szexuálisan is egymásra vannak utalva nők hiányában, és a szerelem is lehetséges közöttük. Végül is Hubert ugyanazokról a dolgokról beszélt, de sokkal lágyabban, finomabban, kevésbé támadóan. Sötét kontextusban született meg ez a végsősoron pozitív történet lényegében a toleranciáról, egymás elfogadásáról, a nemiség szabad választásáról. A sors kegyetlen játéka, hogy épp a végleges nyomdai levonat elkészülésekor halt meg. A dühe depresszióba fordult, a családja kitagadta, ami kiégéshez, majd öngyilkossághoz vezetett.
Az album keserédesen zárul: Bianca nyitott házasságban él, gyereke született, a férjének fiú szeretője van, ám ahhoz, hogy ő is a szabad szerelemben élhessen, álruhát kell öltenie.
Talán ezért is támadták feministák a könyvet, mert vastagon benne van, hogy a nőknek, legyenek házasok vagy sem, nincsenek a férfiakkal egyenlő jogaik. Szerepjátszások, furfangok nélkül nem vállalhatják fel magukat, a vágyaikat. Jómagam heteroszexuális kapcsolatban élek a feleségemmel, nem ismertem korábban a melegek világát. Hubert-en keresztül őszintén megérintett, mekkora érzékenységet, sérülékenységet vált ki, ha a közeged nem fogad el annak, aki vagy. A szexuális–szerelmi játékok, találkák, üldözések könnyed hangvétele ellenére a Férfibőrben az előítéletektől hemzsegő közegről szól, amelyben züllésről, szemérmetlenségről szónokol a pap, és a meztelen köztéri szobor (Michelangelo Dávid-szobráról van szó – a szerk.) láttán kiátkozza a homoszexuálisokat, a nőket, a másként gondolkodókat. Igyekeztük ellenpontozni a mérhetetlenül hipokrita vallási–társadalmi hátteret azzal, hogy könnyed vonalakkal rajzoltuk meg a karaktereket, és egyensúlyt teremtettünk a frappáns szövegek és a rajzok között.