Yakari, a bátor kis zajkeltő – Orbán rájött, hogy a szokott módszerekkel nem tudja hatástalanítani Magyar bombáit
Meg kell osztani és túl kell ordítani – ennyi a fideszes recept. A zebrákon, a Dinasztián és a Pride példáján mutatjuk be a kormányzati kommunikáció érdekeit, módszereit és céljait.
„Az igazság nem függ attól, hogy mennyien hiszik el” – jelentette ki Orbán Viktor, amikor újságírók február végén arra kérték, reagáljon valamit családjának és körének gazdagodásáról szóló A dinasztia című riportfilmre. A miniszterelnök hivatalos felületein, vagy akár a kormányzati kommunikáció részeként funkcionáló médiában kár keresni a mondatot, nemhogy az nem jelent meg, de annak ténye is alig, hogy a riportfilm egyáltalán elkészült, az pláne nem, hogy többen látták, mint a legsikeresebb mozifilmeket Magyarországon.
Egyedül a miniszterelnök profin épített TikTok-csatornáján jelent meg egy videó, amely emlékeztetett a történetre, ha nem A dinasztiára, amelynek állításait még a saját felületein sem próbálta meg magyarázni Orbán, hanem pusztán az a jelenet, hogy a független sajtó kérdezni tudott tőle.
Bátyus
„Yakari, Yakari, a bátor kis indián, száguldozik pónilován… Szia bátyus, helyzet?!” – ismerős ez a dal? Vannak magyar TikTok-trendek, amelyek felfutnak és eltűnnek a semmibe napok alatt. A Yakari-dalt (ez ugye egy húszéves rajzfilmsorozat főcímdala volt) éneklő bringás videója és dallama viszont hónapok óta mászik vissza mindannyiunk feedjébe, kitörölhetetlenül. A miniszterelnök stábja bizonyára a mém népszerűsége miatt készítette a veszprémi sajtónyilatkozat helyszínén készült orbános változatot, amelynek a mémmé vált Yakari-dal az aláfestése:
Ahogyan ennek a videónak sincs semmilyen dekódolható üzenete, úgy az egész miniszterelnöki TikTok-csatorna olyan, mintha egy influenszerét néznénk: trend, trend hátán, gondosan úgy válogatva, hogy ezek passzoljanak a kormányfő ott épített karakteréhez,. A videókban ugyan nincs tánc, smink vagy luxusutak és -autók, de arról sem árulkodnak, hogy a szereplőjük lenne a miniszterelnök. Ő az öltönyös, jófej, de a sajtó által szívatott fickó, aki olyan menőkkel pózol, mint a Trollfoci megmondóemberei. A miniszterelnök kommunikációja TikTokon nem változott érdemben: azt a képet építik, hogy ők a jófejek, akik vezetik az országot.
A kérdés TikTokon csak annyi, melyik az erősebb narratíva, az, hogy jófejkormány van, vagy az, hogy szétbarmolták az országot? És ki az, aki jobban adja elő a saját meséjét.
Gyalogátkelőhely
Hatvanpuszta és Bicske között járunk, a birtokon zebrák legelésznek. Ez a föld nem Orbán Győzőé, hanem Mészáros Lőrincé, Magyar Péter kommunikációjában viszont egyre megy a kettő: mind az apukát, mind a gyerekkori barátot a miniszterelnökkel azonosítja, majd elmeséli a történetet, amelyben az apuka és a haver pénze valójában Orbán Viktoré. A kép erős, de annyira, hogy egy ponton a miniszterelnöknek is reagálnia kell: átkelőhellyel pózol, zebrát fogad örökbe az állatkertből.
Ugyanazt a forgatókönyvet követi, mint amit Magyar Péter is követett, amikor a TV2 a péniszéről forgatott riportot: kiröhögi a hőbörgőket.
Továbbá Orbán ugyanazt teszi, mint A dinasztiával kapcsolatban februárban: saját közönségének keretezi át a sztorit. Vagyonosodásának kitartó firtatása azonban fáj Orbánnak akkor, amikor egy Hatvanpusztánál is erősebb kép társul hozzá: a zebráké. A majorság bár elérhetetlennek tűnik, attól még lehet álom az egyszeri magyarnak is. A legelésző zebrák viszont urizálásra utalnak. Az, hogy ennek a képnek az erejét, és veszélyességét felismerte a kormányfő, abból látszik, hogy újszerű, Orbántól ritka lépés követte: magától, kérdés nélkül kezdett rá reagálni.