A titkolózás ideje lejárt: a transzparencia kultúrája

Folyamatos és valós idejű kommunikációban élünk: a technológia megteremti a lehetőséget arra, hogy bárkit bármikor elérjünk. A munkatársakat is. Hogyan érdemes ezzel az adottsággal bánni? Vezetői útmutató a szervezeti transzparenciához Breuer Annától, a LEADlab társalapítójától.

A titkolózás ideje lejárt: a transzparencia kultúrája

Lehet azon vitatkozni, hogy jó dolog-e az unokatestvérünk macskájáról készült képeket nézegetni, de a nyitott információáramlásnak mindenképpen ismert a mélyebb, mindenféle életterületre kiterjedő kulturális hatása: szervezeti szinten is sokkal nehezebb zárt, autoriter módon működni.

Több mint húsz éve dolgozom különböző iparágakban kommunikációs és vezetésfejlesztési szakemberként, és ez idő alatt két alapszabály minden szervezetnél igaznak bizonyult:

  1. Ahogy a világ kommunikációs szokásai változnak, úgy változnak a munkavállalók elvárásai is.
  2. Ha egy szervezet nem tart lépést ezekkel a változásokkal, attól még a beszélgetések nem maradnak el – csak épp a vezetők tudta nélkül zajlanak.

Ezzel szemben azok a cégek, amelyek felismerik és tudatosan támogatják az új kommunikációs formákat, komoly előnyre tesznek szert:

  • A vezetők formálják a hangnemet, és ők irányítják a narratívát.
  • A munkavállalók úgy érzik, értékelik és meghallgatják őket.
  • A problémák gyorsan és nyíltan kezelhetők.
  • A döntések átláthatóbbá és érthetőbbé válnak.
  • Csökken a pletyka, az aggodalom és a bizonytalanság mértéke.

A fiatalabb generációk már abban nőttek fel, hogy azonnali választ kapnak a kérdéseikre. Ha olyan munkahelyen találják magukat, ahol elavult, hierarchikus vezetési stílus uralkodik, hamar továbblépnek – vagy ha nem, biztosan nem hozzák ki magukból a maximumot.

Éppen ezért van szükség arra, hogy a vezetők felismerjék és elfogadják az igényt a transzparenciára. A transzparencia nem radikális újítás. Egyszerűen csak annak az új világnak a működési módja, amelyben élünk, és amelyhez a jövőbiztos szervezeteknek és a vezetőknek is igazodniuk érdemes.