Növekvő akciók, olcsóbb finanszírozás: merre változik az autópiac?
Aki kedvezményekre és akciókra várt az autóvásárlás kapcsán, most már bőséggel válogathat, ráadásul a monetáris folyamatok hatására csökkenő finanszírozási költségek még több lehetőséget nyújtanak cégeknek és magánszemélyeknek egyaránt – mondta Kiss Norbert, a Merkantil Bank Gépjármű Finanszírozási Igazgatóság ügyvezető igazgatója. Többek között arról is beszélgettünk vele, hogy az elektromos és a hagyományos autók ára közötti folyamatos csökkenés, valamint a kínai gyártók érkezése miatt milyen átrendeződés várható és milyen pozitív eredményeket hozhat a korábbi években a koronavírus majd a háború, az infláció és a gazdasági bizonytalanság sújtotta piacon.
Nem volt olyan régen, amikor a koronavírus miatt a magyar autóértékesítés áttért a keresleti piacra, mert a nyersanyaghiány, a chiphiány és a szállítási nehézségek miatt nagyon kevés autót tudtak leszállítani a gyártók. A több mint 1,5 éve tartó ukrán-orosz háború csak felerősítette ezeket a hatásokat és bár várhatóan némelyik sokáig velünk is marad, de mégis érzékelhető enyhülés – mondta Kiss Norbert. A szakember a háború hosszú távú hatásai között említette a gazdasági megtorpanást, ami bizony jelentős csökkenést hozott az új autó megrendelésekben. Így a keresleti piacról mostanra átálltunk a kínálati piacra. Amíg a koronavírus alatt szinte minden eladott autót alku nélkül, teljes áron el lehetett adni és örült, aki egyáltalán autót kapott, hiszen volt, aki akár másfél évet is várt az autójára, addig mostanra, teljesen megfordult a piaci helyzet, így ugyanazért az ügyfélért sokkal többet kell tennie a kereskedőknek az eladás érdekében.
Ébredő piac?
Mit látnak a szakemberek az európai és a magyar piacon? Az Európai Unió tagállamaiban 2023. első felében 18 százalékkal több új autót helyeztek forgalomba, mint 2022. hasonló időszakában. Magyarországon viszont ez az adat enyhén csökken. Itthon idén január és szeptember között 83 ezer új személyautót helyeztek forgalomba. Ez 3,2 százalékkal kevesebb, mint tavaly. Részben ellensúlyozza ezt, folytatta Kiss Norbert, hogy kishaszongépjárműből 9,1 százalékkal többet, 15330-at adtak át idén szeptemberig, mint tavaly az első 9 hónapban. A kettő együtt pedig 1,5 százalékos mínuszt eredményezett.
A tendencia viszont sajnos nem biztató, a kereskedések rendelés állománya fokozatosan csökken.. Amíg tavaly év elején még érezhető volt az áruhiány, addig nyártól ez már megszűnt, s ezzel egyidőben érezhetővé vált a kereslet csökkenése is. Ez ma még elsősorban nem az új autók átadásaiból látszik, hanem a megrendelésekben, ott jelentősebb a visszaesés. Bár erre pontos statisztikai számok nincsenek, de az importőrök és a kereskedők visszajelzései alapján a tavalyi év ugyanezen szakaszához képest akár 30-50%-kal is visszaeshetett az új megrendelések száma. Ez nyilván márkafüggő, és van, ahol csak kismértékű a csökkenés, de összességében elmondható, hogy a kereslet láthatóan visszafogottabbá vált.
Az okok között Kiss Norbert elsősorban a gazdasági bizonytalanságot említette. Az elhúzódó orosz-ukrán háború, a gazdasági megtorpanás, a drasztikus áremelkedések és az izraeli-palesztin feszültség együttesen riasztják el a vevőket. Másrészt tény, hogy az elmúlt 3-4 évben majdnem a duplájára nőtt az autók ára. Ez pedig elsősorban a magánszemélyeket tartja távol az új autó vásárlástól. Jelenleg 80-20 százalék az arány a flotta és a privát eladások között. Kiss Norbert szerint inkább a 60-40 lenne az ideális a piac és a piaci szereplők számára.
Fókuszban az ügyfél
Ugyanakkor pozitív jelek is megfigyelhetők: a keresleti piacról például újra a kínálati felé vette az irányt a magyar autópiac, újra jöttek az akciók és kedvezmények – akár árengedmények, vagy finanszírozási akciók formájában. Minden kereskedő keresi azt a többletet – legyen az új termék, plusz extra, szolgáltatás, egyedi kinézet, vagy csak olcsóbb ár – amivel magához tudja csábítani a vevőket. Árengedményekkel, erős ügyfélüzenetekkel, közvetlen ügyfél megkeresésekkel és finanszírozási akciókkal készült az őszre minden márka – véli a Merkantil Bank szakembere. Ennek az élénkítő jelei már kezdenek látszódni.
De van más pozitív fejlemény is Kiss Norbert szerint: bár a vállalkozások számára a gépjármű beszerzése kapcsán a beruházásra fordított kamatok TAO-ból történő jóváírási lehetősége most és korábban is fennállt, a megemelkedett kamatok ennek ellenére sok vállalkozást eltántorítottak a kisebb fogyasztású, modernebb, környezetkímélőbb gépjárművekre történő autópark cserétől.
Ugyanakkor örömteli hír, hogy tendenciózusan csökkennek a finanszírozási kamatlábak. A Magyar Nemzeti Bank az irányadó kamatlábat elkezdte csökkenteni, ami pedig záros határidőn belül átszivárog majd az ügyfélkamatokba is, ami a jelenlegi finanszírozási törlesztő részletek csökkenését okozza majd.
Az árérzékenység továbbra is döntő
A szakértő emlékeztetett rá: bár a forint árfolyama, vagy a nyersanyaghiány már nem indokolja a további drágulást, de a gyártási költségek nem fognak csökkenni, így a gyárak hosszú távon egyszerűen nem tudják olcsóbban gyártani az autóikat. Ugyanakkor időlegesen van lehetőség olyan kedvező ajánlatokat nyújtani, ami növelheti a vevők számát. Kiss Norbert szerint ezt a folyamatot erősítheti az is, hogy a meglévő készletek finanszírozása sem olcsó, ezért az importőrök és kereskedők érdeke, hogy gyorsan eladják a készleten lévő új autókat.
Az új autók finanszírozása esetén az ügyfelek átlagos törlesztőrészletei az elmúlt két év alatt – 2021-ről 2023-ra – közel 60 százalékkal emelkedtek. Magánszemélyek esetén is elérik már a törlesztőrészletek a havi 100 ezer forintot, cégeknél pedig ugyanez az érték már havi 250 ezer forint.
Piaci változást hoz még az elektromos autók elkerülhetetlen térnyerése is. Jelenleg a magyar piacon 3-5 százalék a teljes elektromos autók aránya az új forgalomba-helyezések között, miközben ennél sokkal szélesebb rétegnek érné meg elektromos meghajtással rendelkező autót használnia. Manapság azoknak előnyös a leginkább elektromos autót vásárolni, akik családi házban laknak, javarészt otthon tudnak olcsóbban-, napelemmel kombináltan meg karbonsemlegesebben tölteni és mindennapi közlekedésük során tartósan nem használnak nagysebességű, autópályás szakaszokat.
Jelenleg azonban még sokan az elektromos autók magasabb ára miatt várnak ki. Az elmondható, hogy ha olcsóbbak ezek a járművek sem lesznek, de a hagyományos autók ára viszont egyre közeledik majd hozzájuk, így valószínűleg egyre többen fontolják majd meg, hogy nem éri-e meg elektromosra cserélni jelenlegi autójukat, mert azzal hosszú távon jobban járhatnak. Ráadásul év végétől állami támogatás is indul az elektromos autók beszerzésére, de ezek részletszabályai még nem ismertek – mondta Kiss Norbert.
Felkészül: Kína
A szakértő szerint még egy nagyon érdekes folyamat zajlik az egész európai piacon, ami a vevőknek kedvező hatást okozhat már rövid távon is: érkeznek a kínai gyártók. Kiss Norbert úgy véli: bár rengeteg kínai autógyártó létezik már, ebből érdemben négy-öt próbálja ki magát Magyarországon. Az első fecske már 1 éve meg is jelent az MG személyében, de a napokban megtörtént a következő kínai gyártó, a BYD bemutatkozása is. Az pedig már általános vélekedés, hogy figyelni kell a kínai gyártókra, mert minőségben nem rosszabbak ezek autók, mint a nagyobb múltú európai, amerikai, japán, koreai vagy indiai társaik termékei, ugyanakkor árban versenyképesek lehetnek, különösen elektromos autó vonalon. A kínai gyártók megjelenésével így kisebb átrendeződés biztosan várható a magyar piacon is.
A tartalom a Merkantil Bank Zrt. megbízásából, a HVG BrandLab produkciójában készült. A cikk létrehozásában a HVG hetilap és a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.