Tetszett a cikk?

A világ egyik legdrágább állami autója a spanyol királyt furikázza, a marokkói királyi flotta büszkesége az országon kívül alig ismert Laraki Fulgura, míg Írország elnöke szerényen egy Skoda Octaviával közlekedik.

Országos ünnepélyeken, államfők beiktatásánál, kormányközi látogatásokkor az egyik legmarkánsabb protokolláris látványeszköz az államfői jármű. Nem csoda, ha a nagyobb autógyártó nemzetek legfőbb vezetői saját országaik termékeivel jelennek meg a köz előtt. Az amerikai elnök amerikai autóban, a német kancellár német limuzinban, míg a francia elnök francia kocsiban, a japán császár pedig természetesen japán luxusjárgányban feszít. Még a svéd király is hazait használ, holott az ország nem gyárt megfelelő „rangú” kocsit – őt egy Volvo S80-as furikázza, igaz, a miniszterelnök már egy mérettel nagyobb autóval, S osztályos Mercedes-Benzzel közlekedik.

Hasonló kényszercipőben jár a cseh államfő is, aki patriotizmusból a Volvo S80-asnál is egy mérettel kisebb Skoda Superbet használ. Még rosszabbul jár a maláj miniszterelnök, aki egy helyi gyártású Proton Chancellort kap hivatali járműnek. Ez nem más, mint a Magyarországon is ezerszámra szaladgáló régi Mitsubishi Carisma nyújtott tengelytávú, hathengeres, 2 literes motorral szerelt, malajziai kivitele. A kínai elnök is a népe által nagy becsben tartott, régi Vörös Lobogó, azaz Hongqui limuzinban parádézik, bár napi ügyeit egy 7-es BMW-vel vagy egy S osztályos Mercedesszel intézi.

Gyurcsány megtört Audija
© Stiller Ákos
A szerényebb autóiparú országok vezető politikusait nem kötik ilyen szabályok. A kisebb európai államok szinte kizárólag a nekik már-már receptre felírt német luxusautókat választják. Az osztrák legfelső vezetés Audi A8-asokkal, 7-es BMW-kkel és S osztályos Mercedesekkel jár. Finnországban, Horvátországban, Írországban, Portugáliában, Romániában, Spanyolországban kevésbé színes az állami gépkocsipark, arrafelé az S600-as Merci a kötelező, míg Magyarországon és Montenegróban A8-as Audi jár a miniszterelnöknek és a legfőbb közjogi méltóságoknak.

Egyre nagyobb szeletet vág magának az államfő-autói tortából a Lexus is 600hL hibrid hajtásos luxuslimuzinjával. Azok az országok vásárolnak ilyet legfontosabb vezetőiknek, amelyek zászlajukra tűzték a környezet védelmét. Hongkong, Izland, Japán, Monaco és Norvégia legfontosabb emberei mind ilyen autót használnak.

Bonyolultabb a helyzet a parlamentáris monarchiában. II. Erzsébet brit királynő például két, külön a királyi udvar számára készített Bentley State Limousine közül is választhat, ha hosszabb belföldi útra szólítja a kötelesség. A kocsik alapja a Bentley Arnage modell, ám annál jó 1 méterrel hosszabbak, 15 centiméterrel szélesebbek és 25-tel magasabbak. Hátsó tetőrészük levehető, a könnyebb beszállás érdekében pedig hátsó ajtajaik hátrafelé nyílnak. A királyi flotta része továbbá egy Rolls-Royce Phantom IV 1950-ből, két Rolls-Royce Phantom VI (1977-ből), valamint három darab Daimler DS420-as óriáslimuzin is. De hiába a sok Rolls-Royce, Bentley és Daimler, a királynőnek hosszú éveken át egy Rover P5B volt a kedvence, magánútjaira mindig azzal vitette magát.

A japán császár sem mindennapi autón suhan: Akihito Toyota Century Royaljának hossza 6,1 méter, V12-es motor hajtja, utasterébe pedig valódi gránitbelépőkön lehet bejutni. Dánia királynője, II. Margit még inkább hajlik a konzervativizmusra: nemzete ünnepein 1958-as Rolls-Royce Silver Wraithtel jelenik meg, hétköznapi autói pedig ugyanolyanok, mint a brit királynőéi – három darab Daimler DS420. II. Margit nagyon kedvelheti a Daimlert, erről árulkodik, hogy az utolsó példányt 1994-ben használtan vásárolta, igaz, némileg kényszerűségből, mivelhogy a típus gyártását 1990-ben befejezték.

Úgy tűnik, lehet valami magnetikus a Rolls-Royce Silver Wraithjében, mert a brit és a dán királyi udvaron kívül Brazília és Írország elnökeinek a garázsában is parkol egy ilyen.

A patinás brit márkát természetesen más államfők is kedvelik. A világ talán legértékesebb diplomáciai autója a Phantom IV, amely minden idők legexkluzívabb és legpompásabb Rolls-Royce-a. A márka történetének egyetlen soros, nyolchengeres motorja hajtja, és összesen 18 darabot gyártottak belőle. II. Erzsébetén kívül még egy Phantom IV van ma is használatban, ez a spanyol uralkodó autóparkját gazdagítja – az elegáns kocsit még Franco tábornok rendelte meg 1952-ben. Egyébként I. János Károly a hétköznapokon királyhoz képest szerényen, egy S600-as Mercedes hátsó ülésén közlekedik.

Feltűnés nélkül (Oldaltörés)



Vannak persze olyan államfők is, akik nem a kocsijukkal kívánnak kitűnni. A bhutáni király – talán az utak minősége miatt, ám mégiscsak egy hivalkodásmentes – terepjáróval, egy Toyota Land Cruiserrel jár. De például India elnöke egy régi (W140-es) szériájú, S osztályos Mercedest, Mexikó elnöke pedig egy Chevrolet Suburban terepjárót hajt, míg Uruguay államfője beéri egy (az Opel Vectrával megegyező) Chevrolet Vectrával, sőt Észak-Írország elnöke egy igazán feltűnésmentes Skoda Octaviával jár – igaz, a cseh modellt annyiban adaptálták a helyi viszonyokra, hogy alaposan páncélozták.

Igazi csemegékre három országban bukkanni. A legizgalmasabb a VI. Mohamed marokkói király már-már kommersz Mercedes 600 Pullmannja és Range-Rovere mellett tartott három darab Laraki Fulgurája. A Fulgura marokkói gyártású autó, hosszú éveken át Afrika egyetlen komolyan vehető sportkocsija volt. Szerkezeti alapja a Lamborghini Diablo, de a motorja egy V12-es Mercedes-Benz, a karosszériája pedig saját fejlesztésű szénszálas műanyag.

Különleges állami járműből a franciáknál is akad mutatóba, méghozzá a Citroen SM Landaulette. Ezek a kis szériás, a Citroen SM Opera kabriók megnyújtásával készült autók még Georges Pompidou köztársasági elnöknek készültek 1972-ben, II. Erzsébet brit királynő látogatása alkalmából.

A brit uralkodónő vizitjein, úgy tűnik, mások is villantani akartak, mert 1961-ben hasonló alkalomra – Giovanni Gronchi olasz elnök rendelésére – jött létre négy darab nyújtott Lancia Flaminia. A spéci Lanciák a mai napig a protokollflotta részét képezik.

Az államfői autók hosszú évtizedeken át elsősorban az elegancia és csak másodsorban a biztonság jegyében készültek. A vezető politikusok fél évszázada még nyitott Rolls-Royce-okkal, Bentleykkel és Mercedesekkel közlekedtek. Átgondolt, tervezett védelmi rendszerű autót John F. Kennedy amerikai elnök meggyilkolása előtt csak nagyobbfajta diktatúrák vezetői használtak – például Adolf Hitler és főtisztjei, illetve Sztálin, valamint más kommunista politikusok.

© Stiller Ákos
Azóta azonban sokat változott a világ: Barack Obama amerikai elnök GMC teherautó-alvázra épített Cadillac Presidential State Carja jól példázza, merre tart ma az elnöki autósvilág. Az Obama verdájának sötétített üvegei olyan vastagok, hogy nappal is állandóan szükséges a belső világítás, a 125 milliméteres páncélzat pedig nemcsak golyó-, de bombaálló is. Vlagyimir Putyin orosz miniszterelnök sem igen adja alább: spéci S osztályos Mercedese szintén kapott robbantásvédelmet.

Mind ez idáig nem érkezett a jelenségre épkézláb magyarázat, de az elnöki és királyi autók színe szinte minden kultúrában a halálhoz kapcsolódik. Európában jellemzően fekete a nagy emberek kocsija, míg Ázsiában – ahol fehér a gyász színe – szinte mindig fehér, legfeljebb világosbézs.

CSIKÓS ZSOLT

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Páncélozott Mercedes 44-es Magnum ellen

A Mercedes-Benz áprilistól olyan páncélozott új E-osztályú modelleket dob piacra, ami megfelel a VR4-es biztonsági szabványnak is. A golyóálló járművek igényét a svábok az állandóan növekvő utcai bűnözéssel indokolják. Az E-Guard modell hatásosan védi majd az utasokat az esetleges támadásoktól.

hvg.hu Autó

Milyen autót vesznek Suzuki Swift helyett válságban a magyarok?

A JATO Dynamics havi elemzéséből ismét bebizonyosodni látszik az a tény, hogy az új modellek képesek felpörgetni az eladásokat még válság idején is. A hazai autópiacon tart a mélyrepülés, 48,96 százalékos a visszaesés. A Suzuki Swift forgalma brutálisan visszaesett, havonta 1000-1500-zal kevesebb fogy, mint tavaly.

hvg.hu Autó

Lenyomta a Fiesta a Golfot, de milyen autót vesz a magyar?

A JATO Dynamics adatai szerint a Volkswagen Golf több mint egy éve tartó listavezető hegemóniája megtört az európai új autók arénájában. Márciusban a Ford Fiesta lett a legkeresettebb modell Európában. Nálunk továbbra is az Opel Astra a piacvezető. A legnagyobb hazai vesztes továbbra is a Suzuki Swift.

hvg.hu Autó

Zuhanás az autópiacon: vesztesek és nyertesek

Az idei első negyedévben mintegy egyharmadával esett vissza az eladott új személygépkocsik és terepjárók száma a tavalyi év hasonló időszakához képest - derül ki a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) által készített összegzésből.

Autó

Kétéltű autók

Nem csupán a szárazföldön, de a vízen is gyorsan haladnak a legújabb kétéltű autók. A vásárlók azonban nemcsak a válság miatt nem kapkodnak értük, hanem azért sem, mert a csúcsmodellek legalább 20 millió forintba kerülnek.

Trend

A SUV-ok pszichológiája

Sok mindenre jók a divatos, benzinfaló városi terepjárók, például arra, hogy elhitessék tulajdonosukkal, igazi terepen is megállná a SUV-uk a helyét.

Autó

A jövő autói

A válság ellenére az autóipar újabb és újabb típusokkal rukkol elő, főként a környezetbarátság jegyében. Nem csökken a lelkesedés az újfajta elektromos hajtásmódok iránt, ám úgy tűnik, ezek még jó ideig nem lesznek a benzines és dízelautók komoly ellenfelei.

Autó

Titkok a páncélozott autók körül

Kik készítenek páncélozott személyautókat? Mennyibe kerülnek? Mire használhatók? Milyen védelmet nyújtanak? E kérdéseket túl kényelmetlennek találják az autógyártók és a területre szakosodott cégek. Az információ visszatartása a téma jellegénél fogva érthető, ám bármennyire igyekeznek is az érintettek, mindent nem tarthatnak titokban.

hvg.hu Tech

Helymeghatározás a jövőben, avagy mire jó még a GPS?

A helymeghatározás napjainkban már nem csupán az autóvezetők kiváltsága, a műszerfalakon világító navigációs rendszerek mellett egyre-másra jelennek meg a műholdas és egyéb módszereket kihasználó alkalmazások. Ezek egy része ma még gyerekcipőben jár, azonban a közeli jövőben a mobiltelefonhoz hasonlóan mindennapjaink részévé válhatnak.