szerző:
Biró Csongor
Tetszett a cikk?

Ósdi trükkel dobja fel a beszürkült Merivát az Opel. A hókuszpók a vártnál jobban sikerült, a Meriva egy csapásra az Astra konkurense lett. Szép, tartós, tágas, takarékos, variálható, erős és izgalmas. És nem is drága.

Az Opel Merivát soha senki nem tartotta izgalmas autónak. Ennek ellenére 1 milliót adtak el a kis egyterűből, a szegmensben 27 százalékos az európai részesedése. Az előző szériáról nem lehet rosszat mondani, unalmas, de praktikus, egyszerű, de elnyűhetetlen. Ezt bizonyítja, hogy a német TÜV 2007-es műszaki állapotfelmérésében 113 használt modell közül a Merivánál találták a legkevesebb hibát.

Hogy kik vesznek Merivát? Az Opel szerint azok, akik az átlagnál gyakrabban használják a hátsó üléseket: kisgyerekes családok és aktív friss nyugdíjasok. Az első Merivát 2003-ban mutatták be, az utódról már 2005-ben elkészültek az első tervek. Ezekben már helyet kapott a forradalmi ajtórendszer. A bemutatón olyan régi Merivát is láthattunk, amelyen már fordítva nyílt az ajtó – elég bénán. Öt év alatt azonban csodát lehet tenni.

Soha egyetlen sajtótájékoztatón nem hangzott el annyiszor a flex kifejezés, mind az Opel Meriva hamburgi bemutatóján: FlexDoor, FlexSpace, FlexRail és FlexFix.

Autómenedzser.hu

Megkönnyíti hátra a beszállást a Meriva kategória-újdonsága, a hátrafelé nyíló FlexDoor hátsó ajtó. Azáltal, hogy hátra került az ajtó csuklója, tágasabb lett a nyílás, mert a B-oszlopnál magasabb a hely, és nem a hátsó kerékív mentén kell be- és kiszállni (az oszlopokat megerősítették, így javult a kocsi oldalvédelme). Kisgyermekes szülők könnyebben rögzítik így a gyermekülést, illetve kötik be a gyereket, a szülő azon a helyen állhat, amelyet eddig elfoglalt a nyitott hátsó ajtó. A felnőttek egyszerűen be- vagy kilépnek, nem kell kicsavarodott derékkal kerülgetni a kerékívet. A korosabbak is nehézség nélkül jutnak be a hátsó ülésre, majd szállnak ki onnan, amit még jobban megkönnyít a B-oszlop belsején ügyesen elhelyezett kapaszkodó. Megkönnyíti a rakodást, hogy az ajtó négy lépésben 84 fokig nyílik, tehát sokkal jobban kitárul a hagyományos ajtónál. Szűk parkolóhelyen egyszerűbb hátra beszállni, és ha mindkét ajtó nyitva van, biztonsági zónát képeznek a kocsi és a járda között, ahol együtt van a szülő és a gyermek. A FlexDoor biztonságos is: négy kilométer/óra felett automatikusan bezáródik, illetve figyelmeztetést kap a vezető, ha valamelyik ajtó nincs jól becsukva.

Az Opel tervezői úgy javítottak a hátsó rész hozzáférhetőségén, hogy nem növelték a Meriva méreteit, és nem rontották el az autó megjelenését. Két lehetőséget hamar elvetettek: a hátsó ajtó megnagyobbítása az első méretének csökkentését kívánta volna meg, ami aránytalanná tenné az autót, a tolóajtó viszont a hátsó rész meghosszabbításával és a tömeg növekedésével járt volna. Igazi megoldásnak az Opel FlexDoor bizonyult, amely egyedülálló a kis egyterű autók körében.

Mivel az ajtócsuklók a B-oszlopról a C-re kerültek, ahol elvesz a helyből a kerékív, márpedig a stabil rögzítéshez egymástól legalább 360 milliméterre kell lenni a csuklóknak, az ajtónyílás hátsó szegélyét 70-80 milliméterrel a kerékív elé helyezték. Ezenkívül gondolni kellett az ajtó által okozott terhelésre, ezért a belső oldalon megszilárdították a C-oszlopot. Végül kifundálták az ergonómikus konstrukciót, amellyel könnyű nyitni és csukni az ajtót.

Annak érdekében, hogy ütközéskor nem mozduljon el oldalirányban az ajtó, egy fémlemezt illesztettek a B-oszlop tetejéhez, amely ék alakban helyezkedik el a két csukott ajtó pereme között. Ez a fekete elem egy síkban van az ablakkeretekkel, így szép sima felületet ad, csökkenti a légellenállást és a szélzúgást.

[[ Oldaltörés (Flex, flex, flex) ]]

További újdonság a Meriva FlexRail középkonzolja. Ügyesen alkalmazkodik minden igényhez, női táskától és újságtól az iPodig és a CD-ig sok minden elfér ott. Az első ülések között a váltókar megemelésével és elektromos rögzítőfékkel (széria mindegyik változatban) teremtettek nagyobb helyet. Hátul a Meriva FlexSpace üléskoncepciója teszi kettőtől ötszemélyesig átrendezhetővé az utasteret, ülés kiszedése nélkül. Az üléspárnát mozgatni vagy a támlát ledönteni egyetlen, ösztönös mozdulattal lehet. A hátsó ülés le is süllyeszthető, hogy maximális legyen a poggyásztér. A hátsó üléspárna elcsúsztatása vagy a támla ledöntése egyetlen kézmozdulatot kíván. A hátsó-külső ülések előre-hátra és közép felé is mozoghatnak, hogy négy embernek körül levegősebb legyen a hely. A hátsó támlák lefektethetők, mégpedig a fejtámlák kiszedése nélkül. Összesen 32 tárolóban helyezhetjük el dolgainkat.

A megemelt hátsó ülésen jó ülni, bő a fej- és a lábtér, egyedül csak az első ülés fejtámlája zavarja a kilátást. Az ülések mögött 400 literes a csomagtér, amely 920 literre nő a támlák ledöntésekor. Tetőig pakolva 1500 liternyi a raktérfogat.

Új a Merivában a FlexFix kerékpártartó, amely fiókként csúszik elő a hátsó lökhárítóból, hogy minden szerszám vagy szerelvény nélkül két biciklit lehessen elhelyezni rajta.

Autómenedzser.hu

A Meriva új ülései nagyméretűek, jól tartanak, és általában a nagyobb kocsikra jellemző komfortot adják. Az ergonomikus, dönthető, elektromos deréktámasszal, négy irányban állítható fejtámlával és hosszabbítós ülőlappal ellátott sportülés opció az Enjoy és Cosmo szinthez. Hosszában 240 milliméteren, magasságában 65 milliméteren állítható a vezetőülés.

Az új Meriva vezetőhelye egyterű autóhoz illően magas, így jó az előre- és hátrapillantás. Fokozza e hatást az alacsony orrkiképzés, a karcsú szélvédőoszlop és az első háromszögablak. Hátul a sajátos, hullámos övvonal mélyíti az oldalablakot, így a gyerekek is jól kilátnak. Opciós a teljes hosszúságú panoráma üvegtető, amely csaknem kétméteres. Elektromos árnyékoló roló tartozik hozzá. A biztonságot pedig az Insigniában és az Astrában megismert adaptív fényszórórendszer fokozza, dinamikus kanyarfénnyel és statikus sarokfénnyel kiegészítve. Alapfelszereltség az ESP.

Belül a szárny-alakú műszerfal astrás, insigniás hangulatot teremt. A váltót magasra tették, így jobban kihasználhatók a tárolók.

Motorok, képek, műszaki adatok az Autómenedzser.hu autós portálon.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Biró Csongor Autó

Opel Movano teszt: nagy gömböc

Mit szeretne a fuvarozó? Olcsón, sokat szállítani. Milyen az ideális teherautó? Kényelmes, praktikus, ergonomikus, biztonságos, gyors, halk és jól felszerelt. Ilyen az Opel és a Renault új fejlesztése, az Opel Movano.

Biró Csongor Autó

Insignia OPC: vezettük a legerősebb Opelt

A sikeres OPC (Opel Performance Center) program tízéves jubileumára élvonalbeli technikával látta el az Opel az Insigniát. 2,8-as V6-os turbó motorja (239 kW/325 LE, 435 Nm) a márka legnagyobb teljesítményű szériakocsijává teszi, amely alig hat másodperc alatt gyorsul százra. Ez az első OPC-modell, amelyben standard az adaptív összkerékhajtás és az elektronikus differenciálzár. A FlexRide csillapítást a különösen dinamikus vezetési stílushoz hangolták. A 2009-es Év Autójának OPC-változata mindhárom karosszériával – szedán, ötajtós és kombi – kapható 13,173 millió forinttól.

hvg.hu Autó

Teszt: lehet-e amortizálni két óra alatt egy új Opel Astrát?

Decembertől rendelhető, január 15-től pedig a kereskedésekben már kapható az új Opel Astra. Bár a nemzetközi menetpróbán tavaly ősszel a Frankfurt közeli Opel tesztpályán tehettük próbára az új Astrát, mégsem szórakoztunk olyan jól, mint a kiskunlacházi volt katonai reptér hóval borított kifutópályáján és szűz havas útjain.

Biró Csongor Autó

Vezettük a megújult Opel Corsát

Sem Jacob Grimm, sem Mary Shelley, sem maga Frankenstein doktor nem hitte volna el az Opel PR-osok meséjét a megújult Corsáról, ezért a nemzetközi sajtóbemutatón szóba sem került a külső és a belső ráncfelvarrás. A motorok, a futómű és a kormányzás azonban tényleg változtak. Kipróbáltuk a megújult Opel Corsát.

hvg.hu Autó

Opel Astra GTC teszt: Astra tízmillióért

Nem nevezhetjük újdonságnak az Opel Astra 2004-ben bemutatott álkupéját, a háromajtós GTC-t. Most, amikor küszöbön az új Astra és a konkurens Scirocco is elemében van, eljött az idő, hogy utoljára meghajtsuk a kétszáz lovas ménest.

hvg.hu Autó

Opel Astra teszt: a nagy leleplezés

Valahogy senki sem hökkent meg a nemzetközi bemutatón a 4,64 milliós alapáron. Oda se neki, ér ennyit az autó, sokat fejlődött: jól néz ki, biztonságos, praktikus, technikailag tökéletes, kényelmes, dinamikus. A listaár karcsúsodni fog, amint a szalonokba bekerül az autó, a német versenytársak hasonló áron mérik a kompaktjaikat, de aki esetleg az Astra Classicot cserélte volna le a J Astrára, alszik rá még egyet.

hvg.hu Autó

Lehet félni tőle - vezettük az Opel Insignia kombit

Jó hír a bajban lévő Opelnek: az Insigniából már 80 ezret rendeltek Európában, és Oroszországban csak nyáron vezetik be a Vectra utódát. Az új kombi már csak tojáshab a lazacon, ám félő, hogy a német gyártónak annyit ér majd, mint halottnak a csók. Biztos, ami biztos, kipróbáltuk.

hvg.hu Autó

Opel Insignia: teszteltük a középkategória új bajnokát

Jó üléspozíció, kellemes beltér, pontos kormányzás, feszes futómű, izmos motor, maradandó vezetési élmény, különleges technika, tökéletes tapadás – az Opel Insignia komoly hatást gyakorol vezetőjére. Ellene beszél magas ára és pazarló fogyasztása.

Biró Csongor Autó

Opel Insignia teszt: élménykombi gyerekbetegségekkel

160 lóerő, dupla panorámatető, magyarul beszélő navigáció, hatalmas csomagtér, baráti fogyasztás, pazar kényelem, lenyűgöző technika, izgalmas dinamika. Ez az Opel más, mint a többi, és sokkal drágább is. Az Insignia még nem nőtte ki a gyermekbetegségeit.

hvg.hu Autó

Opel Insignia 4,3 literes fogyasztással - vezettük

Az Opel Insignia Ecoflex az első olyan zöldautó, ahol szinte semmi kompromisszumot nem kell kötnie a vezetőnek, a tulajdonosnak. Szép, elegáns, biztonságos, alacsony a fogyasztása és a károsanyag-kibocsátása, erős, gyors, jól felszerelt, prémiumjellegű és a 105 ezer forintos felára sem ver földhöz.