szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az autóMAGAZIN tesztjében 10 fajta téli gumi a BMW 3-as 205/55 R 16 H méretű kerekein mérkőzik egymással havon, vizes és száraz útburkolaton. Hogy az újoncok képesek-e lehagyni a már bejáratott konkurenciát, kiderül a tesztből.

Függetlenül attól, hogy az élenjárók a tavalyi auto motor und sport téli gumi tesztjén milyen magas színvonalat képviseltek, a konkurencia 2010-es fejlesztései már a teszt előtt is sokat ígértek. A Goodyear konszern rögtön két gumival képviseltette magát: az Ultra Grip 7+ és a kedvezőbb árfekvésű Kristal Control HP-vel a Fuldától. Az, hogy Goodyear jó téli gumikat gyárt, nem újdonság. Az Ultra Grip 7+ az észak-svédországi havas teszteken magasra tette a mércét. Jól kiszámítható reakciók, első osztályú tapadás és kitűnő féktulajdonságról számoltak be a tesztvezetők.

Ugyancsak a felső osztályból érkezett a már jól bevált Dunlop Winter Sport 3D, amely az előző években is az elsők között jeleskedett. A japán Bridgestone is új fejlesztéssel képviselteti magát, miután a Blizzak LM 30-at a tavalyi téligumi-tesztből visszaléptették – joggal –, mivel felismerték, hogy még lenne mit fejleszteni rajta. Idén az LM 32-vel vágtak neki a tesztnek. Az LM 32 a teszt során inkább csalódást okozott. Sem a tapadás sem a fékezési tulajdonságok nem érik el azt a színvonalat, amit egy új fejlesztésű téli guminak nyújtania kellene. Meglepetést okozott azonban az új Fulda, melynek a termékei eddig inkább a középmezőnyben végeztek. Még a Goodyeart is lekörözte a fontos teszt kritériumokban.

A Michelin Alpin 4 téli gumi jól teljesített, bár nem sikerült a Goodyear/Fulda kettős tesztértékeit felülmúlnia. Jó tapadási tulajdonságáról és a fékezési teljesítményéről elmondható, hogy az Alpin 4 a legjobban sikerült téli gumi, amit a francia gumióriás a legutóbbi években a piacra dobott. A Dunlop és a tavalyi Pirelli Sottozero a teszten kielégítő középmezőnyös eredményt értek el, és az előző év teszt győztese, a Continental TS 830-nak sem volt oka a szégyenkezésre az idei téli gumi teszten.

Az olcsóbb, koreai gyártmányú Kumhót gyenge húzóerő, hosszú fékút és nyugtalan, nehezen kiszámítható menetstabilitás jellemzik. Ez megerősíti azt a tényt, hogy a prémium tulajdonságokat nem lehet olcsón megvásárolni. A Nokian gyenge teszteredménye viszont meglepetést okozott. Egy Finnországból érkező gumitól többet vártak, a vezetési teszteken a WR 12-es modell ugyanolyan gyenge eredményeket produkált, mint a Kumho. A kanyarokkal megtűzdelt pályán elsősorban az tűnt fel, hogy a kormányzási manőverekre a BMW lassan reagált, illetve feltűnő volt az autó alulkormányozottsága az első tengelyen. Száraz úton nem jelentkeztek nagy különbségek.

A Nokian kiemelkedő tulajdonságokat mutat vizes útburkolaton, ez azonban nem elegendő a havas úton elvesztett pontok kiegyenlítéséhez. Continentalt és a Goodyeart is jó menetstabilitás és fékerő jellemzik, ami a vizes úton a Fulda márkatestvérnek egyértelműen megmutatja, ki az úr a háznál. Főleg a gyenge vizes útburkolati tulajdonságai miatt veszített pontokat a Fulda.

A Michelinnél úgy tűnik, hogy a korlátozott vizes útburkolati kvalitások már majdhogynem a céghagyomány részét képezik, azonban az Alpin 4 véget vet ennek a negatív elfogultságnak. Alpin 4 a Continentallal közösen a legrövidebb fékúttal jeleskedtek és figyelemreméltóan jó menetstabilitást mutattak. Még akkor is, ha a Goodyear az idei tesztnek a győztese, az Alpin 4 is megkapta az auto motor und sport különösen ajánlott besorolását.

A teszt részletes eredményei az Autómenedzser.hu autós portálon.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Autó

Téli gumikat tesztelt egy hazai biztosító – eredmények

November első hetében két éjszakán át mérte 8-8 különböző gumiabroncs menetdinamikai jellemzőit egy Toyota Aurison és egy Suzuki Swiften a Genertel téligumi-teszt csapata Újpesten, egy vezetésbiztonsági pályán. A tesztautókban műszerekkel rögzítették, hogy a tesztfeladatok során mikor csúsztak ki és hogyan fékeztek 0-ra az egyes gumiabroncsokkal a tesztautók. A mérnökök külön pontozták a különböző gumik nyújtotta biztonságot vizes és száraz aszfalton, fékezéskor, illetve éles kanyarban.

Hét nap

Kötelező a téli gumi

Ausztriában januártól a személyautókra is kötelező a téligumi-viselet - így döntött az osztrák parlament a november...

hvg.hu Autó

Hét fok alatt kell a téli gumi

Bár még néha kisüt a nap és csak hajnalban van csípős hideg, lassan itt az ideje, hogy minden autós felszerelje járművére a téli gumikat. A hét foknál hidegebb időben ugyanis a nyári gumiabroncsok komoly rizikót jelentenek. Nézzük a leggyakrabban feltett kérdéseket.

hvg.hu Autó

Téli gumi, hólánc: hol kötelező Európában?

Ha valaki megkérdezné, tudná kapásból, melyik országban kötelező a téli gumi használata vagy hol írják elő, illetve hol engedik meg a hóláncot? Nem? Aktuális európai áttekintésünk segítségére lesz ebben.

hvg.hu Autó

Miért kötelező a téli gumi?

Bármilyen jó autóról, bármilyen bámulatos teljesítményéről, menettulajdonságairól is legyen szó, azzal tisztában kell lennünk, hogy a legtöbb esetben a leggyengébb láncszemet a gumi jelenti a rendszerben.

hvg.hu Autó

Miből van a téli gumi?

120 évvel ezelőtt mutatta be Carl Benz első háromkerekű járgányát, amely szinte lépésben haladt a fa küllős kerekeken. Ma már ezek a kezdeti próbálkozások szinte hihetetlennek tűnnek, főleg, ha ezt az alapmodellt összehasonlítjuk a kéttonnás Mercedes-Benz S500-al, amelyik akár 250 kilométer/órás sebességgel is tud haladni. Hiába az erős motorok, ezt a teljesítményt a gumik fejlesztése nélkül nem érhették volna el.

hvg.hu Autó

Hol kötelező a téli gumi?

Aki nyári gumival indul síelni, nemcsak saját és embertársai életét kockáztatja, hanem jelentős pénzbüntetést is. Nézzük, milyen szabályok vonatkoznak az egyes országokra.

Autó

Teszt: 28 téli gumiból csak egy volt kiváló

Hó, latyak, jégborda, vizes útburkolat, aztán újra száraz út: egy jó téli guminak mindez nem probléma. Az ADAC német autóklub és a Stiftung Warentest aktuális tesztjében 28 modell közül csak egyetlen egy kapta meg a legjobb osztályzatot. A két különböző megvizsgált méretosztályban három gumi jó eredményt ért el, ezek elegendő biztonságot nyújthatnak a télre. A kínai termékeknél ugyanakkor nem árt az óvatosság.