Tetszett a cikk?

Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkárát arról faggatták a Prémium Autó Plusz 2012 kiadványban, hogyan változik hazánk közlekedése a következő évtizedekben.

Hogyan változik meg a hazai közlekedés a kormány elképzelései szerint?
Jelenleg mind a közút-, mind a vasúthálózattal kapcsolatban bőven akad feladat és probléma. Magyarország ugyan megelőzte autópálya-sűrűségben a legtöbb hasonló adottságú országot, de még mindig vannak bekapcsolatlan térségek, és a legnagyobb tranzitforgalmat bonyolító útvonalainkon sem futnak végig az autópályák. A fejlesztések mellett az elmúlt években nem jutott forrás a karbantartásra. Hasonlóan nagyon rossz a műszaki állapot szintje a vasútnál. Tudatos fejlesztés- és tarifapolitika hiányában a vasút részesedése a közlekedési munkamegosztásban tovább csökkenne, talán még akkor is, ha az üzemanyagárak fokozatosan emelkednének. A válság (árutermelés, reálkeresetek visszaesése, a növekedés megtorpanása) és az üzemanyag-drágulás miatt a közlekedési teljesítmények is azonnal visszaestek. A változások egy időre visszavetették a közút előretörését, de nyilván a vasúti ágazat számára is nehézségeket, szolgáltatás-visszaesést jelentettek.

Tény, hogy a személy- és áruszállítás legnagyobb részét a közúti alágazat produkálja. Mégis azt kell mondani, hogy a közúthálózat fejlesztése nem történhet pusztán igényoldalú megközelítéssel, az Új Széchenyi Terv szemléletében a közlekedési rendszert egy fenntartható fejlődési pályán kell tartani. A különböző közlekedési módok leghatékonyabb együttes alkalmazásának a környezetbarát és energiatakarékos közlekedési módok előnyben részesítésével kell megvalósulnia. A drága gyorsforgalmi fejlesztések helyett előtérbe kerülnek a főútfejlesztések és a burkolat-helyreállítások. A közlekedési alágazatok forráselosztását a 2014–2020-as közösségi tervezési időszakra az operatív programok elkészítése és elfogadása fogja meghatározni. A közlekedés területén már meg is kezdődött a Nemzeti Közlekedési Stratégia elkészítése, amit a munkaütemezés szerint 2013-ban tárgyalhat a kormány.

Mennyibe kerül az M0-ás nyugati szektora?
Az M0-ás nyugati szektorának megépítését most 200 milliárd forintra taksálják a szakértők, mivel a terepviszonyok és a területhasználat miatt jelentős részben alagútban kell vezetni. Számítások igazolják, hogy a jelentős költés ellenére ez a beruházás a legmegtérülőbbek közé tartozik, hisz igen jelentős társadalmi hasznokat eredményez a fővárost kényszerűen keresztező forgalom kivezetése. A tervek szerint 2020-ra készül el.

A teljes interjú az Autómenedzser.hu autós portálon és a Prémium Autó Plusz 2012 kiadványban olvasható.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Autó

F1: az év csalódása

A versenyszezon még el sem kezdődött, a Lotus Renault GP háza táján máris sokkoló esemény történt: a csapat az első tesztelés után kénytelen volt lemondani zászlóvivőjéről, a ralibalesetet szenvedő Robert Kubicáról - olvasható az Autómenedzser év végi összefoglalójában.

Autó

Kimi Räikkönen bízik a gyorsaságában és nem ijed meg a gumiktól

Noha a Forma-1-es tesztidőszak csak február elején veszi kezdetét, a Lotus-színekben két évnyi távollét után visszatérő Kimi Räikkönen elárulta: a fekete-arany színezetű egylet 2010-es modelljével valószínűleg már januárban elkezdi a felkészülést. A finn hangsúlyozza: biztos benne, hogy távolléte alatt nem veszítette el a gyorsaságát.

Biró Csongor Autó

Melyik legyen az év tesztautója? - döntő

Idén minden korábbinál több autó vett részt év végi játékunkban, közel hét tucat kocsira lehetett szavazni négy héten át. A hét kategóriába sorolt tesztautók közül (kisautók, alsóközép-kategória, középkategória, luxusautók, sportautók, szabadidőautók, egyterűk) önök választották ki a döntősöket: Opel Corsa, Opel Astra, Opel Ampera, BMW 7, Audi RS 5, Dacia Duster, Seat Alhambra.