Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7bc75663-7432-4956-ba90-061b00802498","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Volodimir Zelenszkij szerint ha Kína valóban arra törekszik, hogy ne szélesedjen ki az ukrajnai háború, akkor most befolyást kellene gyakorolnia Észak-Koreára, amelynek katonái súlyos veszteségeket szenvednek el a kurszki régióban, ahol gyakorlatilag védtelenül harcolnak az orosz erők mellett.","shortLead":"Volodimir Zelenszkij szerint ha Kína valóban arra törekszik, hogy ne szélesedjen ki az ukrajnai háború, akkor most...","id":"20241228_Zelenszkij-Az-oroszok-neha-kivegzik-az-eszak-koreai-bajtarsaikat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7bc75663-7432-4956-ba90-061b00802498.jpg","index":0,"item":"b0db8cb5-36bd-4fed-b585-87ca89a03335","keywords":null,"link":"/vilag/20241228_Zelenszkij-Az-oroszok-neha-kivegzik-az-eszak-koreai-bajtarsaikat","timestamp":"2024. december. 28. 07:52","title":"Zelenszkij: Az oroszok néha kivégzik az észak-koreai bajtársaikat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ac1f46df-2d8b-447c-8014-16ecfd6856ae","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Sok gép megtelt vagy elromlott, sok helyen sorba kellett állni karácsony után.","shortLead":"Sok gép megtelt vagy elromlott, sok helyen sorba kellett állni karácsony után.","id":"20241228_Karacsonyi-alkalmatlansag-tul-sok-volt-az-uveg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ac1f46df-2d8b-447c-8014-16ecfd6856ae.jpg","index":0,"item":"7a45bc6e-9ead-4d62-854f-250b1522e3bb","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241228_Karacsonyi-alkalmatlansag-tul-sok-volt-az-uveg","timestamp":"2024. december. 28. 10:55","title":"Karácsonyi alkalmatlanság: túl sok volt a pia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6ffb2b14-cf03-49d0-a026-b1ab65e58f05","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az orosz államfő telefonon beszélt Alijev azeri elnökkel, de nem ismerte el közvetlenül, hogy ők lőtték volna le a repülőgépet.","shortLead":"Az orosz államfő telefonon beszélt Alijev azeri elnökkel, de nem ismerte el közvetlenül, hogy ők lőtték volna le...","id":"20241228_Vlagyimir-Putyin-Ilhan-Alijev-Azerbajdzsan-lelott-utasszallito-repulogep-bocsanatkeres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ffb2b14-cf03-49d0-a026-b1ab65e58f05.jpg","index":0,"item":"256edf0d-cb94-4f47-aeba-d3369c638bfb","keywords":null,"link":"/vilag/20241228_Vlagyimir-Putyin-Ilhan-Alijev-Azerbajdzsan-lelott-utasszallito-repulogep-bocsanatkeres","timestamp":"2024. december. 28. 14:53","title":"Putyin bocsánatot kért a lezuhant azeri utasszállító \"tragikus balesete\" miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1e9fbd4d-ec45-4d2c-ac79-25a2d211cf63","c_author":"HVG","category":"360","description":"<strong>2024 Krónikája című sorozatunkban az év legfontosabb eseményeit idézzük fel. Negyedévenként haladunk, ez a 3. rész.</strong>","shortLead":"<strong>2024 Krónikája című sorozatunkban az év legfontosabb eseményeit idézzük fel. Negyedévenként haladunk, ez a 3...","id":"20241228_Magyarorszag-2024-Kronikaja-3-resz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1e9fbd4d-ec45-4d2c-ac79-25a2d211cf63.jpg","index":0,"item":"e734b150-a983-4fc2-b9d8-14a28058c20c","keywords":null,"link":"/360/20241228_Magyarorszag-2024-Kronikaja-3-resz","timestamp":"2024. december. 28. 13:30","title":"Nem láttuk jönni: Orbán Balázs '56-ról, baleset a Keletiben, Milák nagy visszatérése – 2024 Krónikája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b41dbec8-1c21-4ae2-ba06-cc6766915e9a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Kozma atya utódjáról a küldöttgyűlés dönt.","shortLead":"Kozma atya utódjáról a küldöttgyűlés dönt.","id":"20241228_Felkertek-a-Maltai-Szeretetszolgalat-uj-elnoket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b41dbec8-1c21-4ae2-ba06-cc6766915e9a.jpg","index":0,"item":"bde01886-04e7-4723-bd74-18d9c509b62a","keywords":null,"link":"/itthon/20241228_Felkertek-a-Maltai-Szeretetszolgalat-uj-elnoket","timestamp":"2024. december. 28. 09:58","title":"Felkérték a Máltai Szeretetszolgálat új elnökét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e276a70a-52d2-4275-bf14-f1d90d447bbc","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kit ne nyugtatna meg, ha madárfüttyöt, csobogó patak hangját hallgatja, és ezzel pont ellentétes hatást vált ki a kiabálás, a dudaszó, a fékcsikorgás hangja. Brit kutatók arra voltak kíváncsiak, mi történik, ha kombinálják ezeket a hanghatásokat.","shortLead":"Kit ne nyugtatna meg, ha madárfüttyöt, csobogó patak hangját hallgatja, és ezzel pont ellentétes hatást vált ki...","id":"20241229_varosi-zaj-hatasa-termeszeti-hangokkal-kombinalva","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e276a70a-52d2-4275-bf14-f1d90d447bbc.jpg","index":0,"item":"f4097925-7f7f-4518-99df-ffe2deea60ce","keywords":null,"link":"/tudomany/20241229_varosi-zaj-hatasa-termeszeti-hangokkal-kombinalva","timestamp":"2024. december. 29. 16:03","title":"Rossz a városi zaj, jók a természet hangjai – de mi történik, ha kombinálják ezeket?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d8ac8e1a-c984-4f9e-ad67-cd0c1090f9e1","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Washington szankciókat vezetett be Bidzina Ivanisvili a grúziai kormányzó párt, a Grúz Álom alapítója és tiszteletbeli elnöke ellen – jelentette be Antony Blinken amerikai külügyminiszter. Ivanisvili ellen az EU is vezetett már be szankciókat, a büntetőintézkedéseket egyedül Orbán Viktor, a grúz politikus szövetségese ellenezte.","shortLead":"Washington szankciókat vezetett be Bidzina Ivanisvili a grúziai kormányzó párt, a Grúz Álom alapítója és tiszteletbeli...","id":"20241227_Az-USA-szankcios-listara-vette-Bidzina-Ivanisvilit-a-gruziai-kormanyzo-part-alapitojat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d8ac8e1a-c984-4f9e-ad67-cd0c1090f9e1.jpg","index":0,"item":"f521de6c-123f-4b2d-950e-21440176077e","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_Az-USA-szankcios-listara-vette-Bidzina-Ivanisvilit-a-gruziai-kormanyzo-part-alapitojat","timestamp":"2024. december. 27. 21:33","title":"Az USA szankciós listára vette Bidzina Ivanisvilit, a grúziai kormányzó párt alapítóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9224ef15-9e1d-4ef9-b44d-1e22c49b940b","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Szombaton lassan oszlik majd el az éjjel keletkező köd.","shortLead":"Szombaton lassan oszlik majd el az éjjel keletkező köd.","id":"20241227_Kodosen-indul-majd-a-szombat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9224ef15-9e1d-4ef9-b44d-1e22c49b940b.jpg","index":0,"item":"1662f22e-2b8e-4608-8a0b-97815437670d","keywords":null,"link":"/itthon/20241227_Kodosen-indul-majd-a-szombat","timestamp":"2024. december. 27. 17:11","title":"Ködösen indul majd a szombat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egy autó, amelyben a motor ér a legtöbbet. A kis Nissan Micra női szívek hódítója, így nem meglepő, hogy nem szerettem bele. De kompresszoros motorja minden dicséretet megérdemel. Pörög, küszködés nélkül hajtja a pici kocsit, és nem fogyaszt túl sokat.
Nem turbós, kompresszoros a Micra háromhengeres kis mocija, amely nélkülözi a háromhengeres erőforrások tétova járását, de magas fordulaton surrogásával jelzi, hogy nincs ki mind a négy hengere. Változó szelepvezérlésű, közvetlen befecskendezéses, Miller ciklusú a motor, kiegyensúlyozása nem tökéletes, picit rázza a váltót és a kasztnit is. Kilencven kilométer/órás sebességnél 2400 körül forog a főtengely, 100-nál 2600-at, 110-nél 2900-at, 120-nál 3100-at, 130-nál 3400-at forog percenként a motor főtengelye. Nem kell vele féni az M0-áson sem, a szabályos kereteken belül bírja a gyűrődést autópályán is.
A Micra átlagfogyasztásával nem voltam megelégedve, szerettem volna öt liter alatti, vagy legalább öt liter körüli fogyasztást elérni (100 kilométerenként), de ez nem sikerült. A fedélzeti számítógép végig 5-5,2 literes fogyasztással hitegetett, aminek örültem volna, ugyanis rendesen meghajtottam a kicsikét. Ennek eredményeként 6,4 literes átlagot mértem az 500 kilométeres teszt végén. Nem nyomtam ki belőle a szuszt, de a cseh rendszámnak köszönhetően 10 százalékkal gyorsabban hajtottam a szokásosnál. A Micrából 110 százalékos hajszolással lehetett kihozni az izgalmakat. 98 lóerős motorja semlegesítette a kisautós megjelenés hátrányát. Nem hagytam magam, amikor mögöttem Mondeók, Passatok, vagy Octaviák tűntek fel és eltiprási szándékukat jelezték. Olyankor odaléptem a Micrának és hagytam, forrjon bennük az indulat és gyűjtögettem az elismerő pillantásokat.
bcs
Dicsérő szavakat nem kaptam, volt olyan ismerős, aki Fiat 500-nak nézte a Micrát, egy előző Micra boldog tulajdonosa pedig szinte lesajnálta az újdonságot. Nézegette, méregette, simogatta, de nem érzett vágyat és késztetést, hogy lecserélje a régit újra. Az üvegtető és a matrica tetszett neki, de a kocsi nem. A mini autók kasztjában divat lett a különcködés, a Micrához ötféle matrica rendelhető (48-98 ezer forintért), a tesztautón ízléses virágminta hirdette, hogy női autóban ülök.
A műszerfal szegényes és kopogós, dísze a navigációs kijelző, amely prémium jelleget kölcsönöz a Micrának. A műszerek, kapcsolók kerek formájúak. Start-stop rendszere kiválóan működik, nem zavaró, nem éreztem késztetést, hogy kikapcsoljam. Minden megállásnál számláló méri a megtakarított szén-dioxid mennyiségét, az egyhetes teszt során egy kilót spóroltam meg Budapestnek és környékének (Virágokat az öltözőmbe!).
A váltó többnyire pontos (a hátramenetet néha nem veszi be) ugyan, de megvezetése zajos, rúdja túl hosszú, a váltás merev és darabos, egy japán kocsitól precízebb mozgatást vár az ember. A kormány fogása jó, a kormányzás és a futómű pattogása kisautós, de nagy sebességnél is jól irányítható.
Az ülés elviselhető hosszabb úton is, a hátsó hely szűkös, a kesztyűtartó két fedeles és egy szabad fiókot rejt, a csomagtartó nagyon kicsi. 115 literes hokis táskámat hiába préseltem, nem fért be csak úgy, hogy leszedtem a kalaptartót és ledöntöttem a hátsó ülések háttámláját.
A menetzaj már 70 kilométer/órás sebesség fölött zavaró, szerencsére nem változik a sebesség növekedésével, ugyanolyan kellemetlen 90-nél, mint 130-nál. A sustorgás és a bántó zajok oka lehetett, hogy szélterelő elemeket szereltek fel az első ablakokra, de a téli gumik sem voltak csendesek.
A csúcsfelszereltségben minden benne van (Tekna: parkolóhely-mérő és hátsó radar, hathangszórós Nissan connect érintőképernyős navigációval és Bluetooth-szal, USB-csatlakozó, esőérzékelős ablaktörlők, automatikus világítás, ködlámpák, 15 hüvelykes könnyűfém keréktárcsák, elektromos tükrök). Ezért nem túlzó a Micra 4,53 milliós ára, az elektromosan árnyékolható üvegtető és az első ülések fűtése további 170 ezer forintba kerül.
A ráncfelvarrás általában jól sikerül az autóiparban, ritka az a kocsi, amelynek elszabják az ábrázatát. A Nissan Qashqai esetében rövid ideig tartott a műtét, a sebésznek pedig biztos keze és jó ízlése volt. Az eredmény pofás, az autó elölről és hátulról is izgalmasabb, mint az elődje. A belső változások is az ínyemre voltak, de ami szerencsére nem változott: a tartalom. A Qashqai pont olyan jó, mint amilyen volt.
Megosztó személyiséggel bővült a kisautók piaca, egy fura szerzettel, egy hobbittal. Egyedi, nem utánoz senkit, izgalmas motorok hajtják, és még összkerékhajtással is kapható. Az utcán megbámulják. Van olyan, aki beleszeret, és rögtön megveszi, mások utálkozva méregetik. Teszteltük az alap benzinmotorral és a turbós, 190 lovas csúcsváltozatban is. Az utóbbi lenyűgözött, ám sok érte a 6 millió.
Kevés autóról lehet határozottan állítani, hogy férfiautó. A 370Z olyan kemény kocsi, hogy a nők nem is látják, azt hiszik, hogy ütvefúró. Olyan férfit nem láttam az egyhetes teszt során, aki ne fordult volna meg a kocsim után. Ha akadtak volna is ilyenek, na, ők nem voltak férfiak. Kemény a kuplung, teherautós a gázpedál, csattog a váltó és zakatol a szív. Üvölt a motor, dörög mögöttünk a kipufogó, 170 kilométer/óra fölött elsötétül az ég, és a kocsi úgy riszálja a fenekét, mint egy kubai táncosnő. És pont olyan izmos. Ennél vadabb autót elképzelni sem tudok: kihívás minden kanyarvétel, minden elfordulás.
Rengeteg autót vezetek, a hétköznapi kocsikra meg sem rebben már a szemem, immunis vagyok a lóerőkre, a gumicsikorgásra, a terepszögekre, a benzinszagra és kék bálnát is benyelő puttonyra. A Nissan Qashqai mégis megfogott. Elsőkerék-hajtással és egy kiváló dízelmotorral csábít.
A Nissan hazánkban kapható legnagyobb terepjárója pont az, aminek látszik: igazi batár, ami nem ismer lehetetlent, igénytelen, de technikailag igen fejlett. Nem érezzük magunkat rosszul sem az országúton, sem az autópályán, sem az áruház parkolójában, de nem esünk kétségbe akkor sem, ha nagy hó esik, vagy netán elfogy előttünk az aszfalt. Teherautós gyökerei egyértelműek, ára borsos.
Az európai prémium szabadidőautó-piacot a dízelmotoros modellek uralják. A Nissan a Murano dízel változatával ide akar befurakodni. Bár formavilága különleges, technikája kifinomult, kényelme fejedelmi, és könnyű terepen is elboldogul, a Murano a japán, amerikai és koreai versenytársaival tud kikezdeni, a német konkurensekkel szemben csak az árversenyben győzhet. Sok piacon azonban ez lesz a döntő.
Ha nyereséges vállalkozásunk plusz millióit könyvelőnk tanácsára gyorsan és látványosan kell eltüntetni, meg se álljunk egy Navara kereskedőig. Platinum felszereltsége luxusautók csecsebecséit kínálja, 190 lóereje és 11 milliós bruttó ára is kiemeli a szorgos mindennapok munkásautói közül. Áfája még mindig visszaigényelhető, mostoha terepen is elboldogul.
Bár többször megcsodáltam, sőt, a párizsi év autója díjátadón bele is ültem, nem vezettem még a Nissan Leafet. Genfben csak ráköszöntem, nem izgatott, hisz tudom, nálunk évtizedek múlva sem lesz tömegautó. A berlini Michelin Challenge Bibendumon aztán újra adott volt a lehetőség, ezúttal nem hagytam ki.
A turbós Juke az egyik pillanatban őrült versenyautó, a másikban nyugodt hobbiterepjáró, a harmadikban a belvárosi parkolóházak gumicsikorogtató divathercege. A plázáktól undorodom, terepen hamar felsülne, de sportos vezetése élmény, magas fogyasztása azonban mindent elront.