szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Megérett a külföldi munkavállalásról, vagy továbbtanulásról szóló döntés. De mit vállalunk, ha autónkat is külföldre akarjuk költöztetni és mivel számoljunk, ha mégsem?

Vannak akik, elmennek, de előtte gyorsan pénzzé tennék ingóságaikat. Egyre gyakoribb, hogy a használt autó portálokon kínált kocsik hirdetési szövegében megemlítik: "külföldre költözés miatt eladó".

"Közel 200 olyan autóhirdetés van jelenleg is a Használtautó.hu autóhirdetési portál oldalain, amelyekben a járműtulajdonosok kifejezetten feltüntetik, hogy az autót külföldre költözés miatt árusítják. Valószínűleg ennél is nagyobb számú az ilyen indok miatt eladásra kínált autók száma, hiszen az eladás indokáról nem szükséges nyilatkoznia senkinek” - mondta el a hvg.hu-nak Fodor László, a Használtautó.hu értékesítési vezetője.

A külföldre költözés miatt meghirdetett autók között nagyobb arányban találhatók akár a mini- és kisautók, akár az alsó-középkategóriába tartozó járművek (28%, illetve 35 %), mint az összes hirdetés között (23%, illetve 28%).

Fodor László azt is elmondta, hogy amíg egy hirdetés átlagosan 24 nap alatt kerül le az oldalról, mivel ennyi idő alatt el is lehet adni a kocsit, addig azok, akik külföldi munkavállalást említenek, öt nappal hamarabb is el tudják adni az autójukat. Az értékesítési vezető szerint viszont a szokásos alkuk során 10-15 százalékos engedménynél sokszor jóval többet kénytelenek engedni az ilyen tulajdonosok, éppen ezért akinek nem sürgős, ne említse meg az eladás okát, mert így elkerülheti az alkudozó nepperek rohamát.

Ha jön velünk a járgány

Aki mégis úgy dönt, hogy számára nélkülözhetetlen az autója külföldön is, hosszas procedúrára számíthat. Az uniós jog alapvetően nem rendelkezik a személygépkocsik másik országban történő regisztrációjáról, így az általános szabályozás értelmében 180 nap, vagyis 6 hónap áll rendelkezésre az autónk fogadó országbeli regisztrációjához.

Arról megint csak az adott országban érdemes tájékozódni, hogy mikortól számítják a fél évet: az országba való belépés napjától, vagy saját országunk elhagyásától. Minden esetre a szabott határidőn túl kötelesek vagyunk regisztrálni a helyi hatóságoknál, és eszerint kell megfizetni a helyi adókat is.

A magyarok talán akkor járnak a legjobban, ha még itthon átmenetileg kivonják a forgalomból járművüket. Ezt leginkább azért célszerű meglépni, mert még ha a fogadó ország hatósága értesíti is a magyar szerveket az ottani forgalomba helyezésről, de az átfutási idő több hónapig is eltarthat, ezalatt pedig párhuzamosan kell fizetni a magyarországi terheket is. A forgalomból történő ideiglenes kivonással pedig semmilyen hátrányt nem szenvedünk, ugyanis visszaköltözéskor nem kell újból regadót fizetnünk.

A fogadó országban a regisztrációhoz kell a kgfb igazolás, a kocsi tulajdonjogát rögzítő irat, valamint a műszaki vizsga papírjai, ha viszont ez nincs meg, akkor a helyi szabályok alapján el kell végeztetni a vizsgát, csak ezután tudjuk befizetni a regisztrációs adót.

Németországban például honosíttatni kell az autót hat hónapon túli tartózkodás esetén, Ausztriában pedig egy év áll rendelkezésünkre a magyar rendszámos használatra. Fontos azonban, hogy csak olyan biztosítóval köthetünk szerződést, amelyik biztosan szolgáltat Ausztriában is. Ha viszont már úgy megyünk ki, hogy állandó lakcímünk van külföldön, akkor egy hónapon belül kötelesek vagyunk regisztrálni.

A másik népszerű munkavállalási úticél Anglia, ahol szintén fél évig tartózkodhatunk uniós rendszámmal. Itt ha megállít a rendőr, akkor igazolnunk kell, hogy jogosan használjuk az autót, ebben az esetben pedig például a kompjegyet is elfogadják. A regisztráció mértékének megállapítása előtt azonban 55 fontot kell kifizetni regisztrációs díjként.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!