Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"56874985-1867-4bb1-ada7-77bbec3aaafe","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A dél-koreai cég állítása szerint az új, hajlítható kijelzős csúcsmobiljaként heteken belülre várt Galaxy Z Fold7 a valaha volt legvékonyabb, legkönnyebb és legfejlettebb készülék lesz.","shortLead":"A dél-koreai cég állítása szerint az új, hajlítható kijelzős csúcsmobiljaként heteken belülre várt Galaxy Z Fold7...","id":"20250610_samsung-galaxy-z-fold7-hajlithato-kijelzo-vastagsaga","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/56874985-1867-4bb1-ada7-77bbec3aaafe.jpg","index":0,"item":"d8b213b2-2b73-40c6-adcf-7d966255e409","keywords":null,"link":"/tudomany/20250610_samsung-galaxy-z-fold7-hajlithato-kijelzo-vastagsaga","timestamp":"2025. június. 10. 17:08","title":"Rengeteg konkurens mobilt lenyomhat szinte mindenben a Samsung új telefonja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d08164aa-4eb7-4291-a815-6858edb72d98","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egy kanyarban kisodródtak és fának csapódtak. ","shortLead":"Egy kanyarban kisodródtak és fának csapódtak. ","id":"20250612_motorhazteton-csuszkaltak-halalos-baleset-lett-belole","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d08164aa-4eb7-4291-a815-6858edb72d98.jpg","index":0,"item":"d7b9ef14-a4ab-48e3-94f1-5f3c3716252b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250612_motorhazteton-csuszkaltak-halalos-baleset-lett-belole","timestamp":"2025. június. 12. 09:17","title":"Autó után kötött motorháztetőn csúszkáltak, halálos baleset lett belőle","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dfd447f8-8bb0-431e-b3b3-834c4f2baabc","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A személyzet még a levegőben megfékezte a tüzet.","shortLead":"A személyzet még a levegőben megfékezte a tüzet.","id":"20250611_Ferihegyen-hajtott-vegre-kenyszerleszallast-egy-torok-repulogep-miutan-tuz-utott-ki-a-fedelzeten","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dfd447f8-8bb0-431e-b3b3-834c4f2baabc.jpg","index":0,"item":"febb24a8-b1ca-484e-882f-f6b3ce6a3497","keywords":null,"link":"/itthon/20250611_Ferihegyen-hajtott-vegre-kenyszerleszallast-egy-torok-repulogep-miutan-tuz-utott-ki-a-fedelzeten","timestamp":"2025. június. 11. 20:27","title":"Ferihegyen hajtott végre kényszerleszállást egy török repülőgép, miután tűz ütött ki a fedélzetén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"43c9d0a3-a33d-4cbd-b9e2-5a82c95d1da8","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Donald Trump a kemény rendpárti elnök szerepét igyekezett magára ölteni, de minden jel szerint az, hogy a Nemzeti Gárdát és a tengerészgyalogságot is kivezényelte a Los Angelesben péntek óta tüntető emberek ellen, csak eszkalálta a helyzetet.","shortLead":"Donald Trump a kemény rendpárti elnök szerepét igyekezett magára ölteni, de minden jel szerint az, hogy a Nemzeti...","id":"20250610_Los-Angeles-tuntetes-galeria","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/43c9d0a3-a33d-4cbd-b9e2-5a82c95d1da8.jpg","index":0,"item":"49dc0756-46f2-4df8-a20a-54024602660d","keywords":null,"link":"/vilag/20250610_Los-Angeles-tuntetes-galeria","timestamp":"2025. június. 10. 14:56","title":"Lángoló autók és könnygázfüst – fotókon a Los Angeles-i tüntetések","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2a063722-cae3-4837-94a3-1c1bbb912712","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"A Sly and the Family Stone frontembere, dalszerzője 82 éves volt. Gazdag zenei örökséget hagyott az utókorra.","shortLead":"A Sly and the Family Stone frontembere, dalszerzője 82 éves volt. Gazdag zenei örökséget hagyott az utókorra.","id":"20250610_Sly-Stone-meghalt-Sly-and-the-Family-Stone-funk-pop-rock-zenesz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2a063722-cae3-4837-94a3-1c1bbb912712.jpg","index":0,"item":"5664a7f9-b070-4ec9-aa25-ccfe2e09bd9c","keywords":null,"link":"/kultura/20250610_Sly-Stone-meghalt-Sly-and-the-Family-Stone-funk-pop-rock-zenesz","timestamp":"2025. június. 10. 12:30","title":"Meghalt Sly Stone","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f2b23c6e-712c-4269-a3e1-783527b9e625","c_author":"Para-Kovács Imre","category":"360","description":"Aki nem teljesen hülye, az nem próbálja délután 3-kor kivésni a Sixtus-kápolnát, hogy hazavigye. Vélemény.","shortLead":"Aki nem teljesen hülye, az nem próbálja délután 3-kor kivésni a Sixtus-kápolnát, hogy hazavigye. Vélemény.","id":"20250612_Para-Kovacs-Imre-rutin-revizio-hvg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2b23c6e-712c-4269-a3e1-783527b9e625.jpg","index":0,"item":"7613d6ff-b3c9-4793-9f25-a171d434e90e","keywords":null,"link":"/360/20250612_Para-Kovacs-Imre-rutin-revizio-hvg","timestamp":"2025. június. 12. 08:44","title":"Para-Kovács Imre: Van a tolvajlásnak egy íratlan szabálya, de Magyarországon másképp van","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"30d85eb0-ab0e-4c27-8399-c86cd6a94eb4","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Khaby Lame, aki a Met-gálán is részt vett, a hatóság szerint tovább maradt, mint amennyit a vízuma lehetővé tett.","shortLead":"Khaby Lame, aki a Met-gálán is részt vett, a hatóság szerint tovább maradt, mint amennyit a vízuma lehetővé tett.","id":"20250610_khaby-lame-orizetbe-vetel-usa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/30d85eb0-ab0e-4c27-8399-c86cd6a94eb4.jpg","index":0,"item":"4f069679-d96b-4ad9-b648-75c04008e42a","keywords":null,"link":"/elet/20250610_khaby-lame-orizetbe-vetel-usa","timestamp":"2025. június. 10. 16:24","title":"Elhagyta Amerikát az egyik legnépszerűbb influenszer, miután őrizetbe vette a bevándorlási hatóság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aa701ffd-575a-4afc-a1c4-98515e80807c","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"Székesfehérvár polgármestere hangsúlyozta: egy évre vállalják a csapat tulajdonlását, ez idő alatt kell új tulajdonost, vagy minden kiadást fedezni tudó szponzori kört találni. ","shortLead":"Székesfehérvár polgármestere hangsúlyozta: egy évre vállalják a csapat tulajdonlását, ez idő alatt kell új tulajdonost...","id":"20250610_fehervar-fc-foci-nb-II-cser-palkovics-andras-szekesfehervar-onkormanyzat-garancsi-istvan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aa701ffd-575a-4afc-a1c4-98515e80807c.jpg","index":0,"item":"1438f94d-ce37-4fa1-9faf-953f3b9b8bc4","keywords":null,"link":"/sport/20250610_fehervar-fc-foci-nb-II-cser-palkovics-andras-szekesfehervar-onkormanyzat-garancsi-istvan","timestamp":"2025. június. 10. 16:37","title":"Megmenekülhet a Fehérvár, egy évre az önkormányzat veheti át Garancsitól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mindennapi kanyarunkat add meg nekünk – Mazda MX-5 teszt
szerző:
Radovits Dávid
Tetszett a cikk?
A japánok negyedik generációs roadsterének már akkor nyert ügye lenne, ha csak újracsomagolták volna az előzőt, de a szorgos mérnökök teljesen új autót alkottak. Már csak az a kérdés, az eddigi legkisebb - másfél literes - benzinmotorral is képes-e beváltani a hozzá fűzött reményeket?
Azok után, ami mostanság a Mazdánál zajlik, kezdve a turbósítás mellőzésével, a drasztikus tömegcsökkentéssel, valamint a Kodo formavilág kiteljesedésével, várható volt, hogy a negyedik generációs MX-5 nagyot fog szólni. A siker még úgy is borítékolható lett volna, ha csak újracsomagolják a méltán népszerű előző szériát, de a hirosimai mérnököket nem ilyen fából faragták, így végül teljesen új autó született, amely génjeiben egyenes folytatása, megjelenésében viszont épp az ellentéte a legelső generációnak.
Kattintson a fotóra, további képek nyílnak!
R.D.
Néhány pillantás elég ahhoz, hogy megállapítsuk, a karakteres formavilággal elbúcsúztak a tervezők az elődök szelíd ábrázatától és gömbölyded elemeitől. Helyette egy hullámzó karosszériájú, alapáron LED-fényszórós, szúrós tekintető és markáns megjelenésű autót alkottak. Erre szükség is van, hogy komolyan vegyék a forgalomban, hiszen hozzá képest egy háromajtós Opel Corsa is termetesnek minősül. Valójában a 3,91 méteres teljes hosszával még az ős MX-5-nél is rövidebb, igaz ehhez képest széltében hat (1,73 méter), tengelytávban pedig 4,5 centiméterrel (2,31 méter) nagyobb. A 1 méter 20 centis magasság változatlan maradt, így a langaléta sofőrök lélekben készülhetnek is az origamira.
Igazi fiatalságpróba a mozdulat, ahogy helyet foglal az ember a vezetőülésben, pláne csukott tetővel. Mivel meglehetősen szűk résen kell bepréselni magunkat, érdemes valamelyik szalonban próbát tenni, hiszen aki csak lemondó sóhajok kíséretében képes ezt véghezvinni, annak később sem lesz a kedvence. Azzal is számolni kell, hogy csak 185 centis testmagasságig lehet kényelmesen elhelyezkedni a passzentos kabinban, efölött már kénytelen azzal trükközni az ember, hogy lejjebb csúszik az ülésben.
R.D.
Sajnos a háromküllős sportkormány tengelyiránt nem, csak magasságában állítható, az ülést viszont kellően hátra lehet tolni, a tető pedig egy laza mozdulattal nyitható. A legfontosabb kezelőszervek (váltó/kézifékkar) a jól bevált helyeken találhatóak, a középkonzol gomberdejét pedig felváltotta három tekerőkapcsoló, valamint egy központi kijelző, amihez joystick is jár. A hangulat tagadhatatlanul mazdás, szemre nagyon kellemes a látvány, az ülések oldaltartása is elégséges, itt-ott viszont találkozni olcsóbb hatású műanyagokkal, de ez abból a szempontból nem probléma, hogy legalább egyszerűbb lesz portalanítani.
Utóbbira gyakran sor fog kerülni, ha elkapjuk a fonalat, ugyanis az MX-5-tel minden egyes megtett méter ünnep. A villanyszervós kormány felől ugyan érkezhetne több visszajelzés, a mérete és az áttételezése viszont remek, a hatfokozatú manuális váltóról pedig csak szuperlatívuszokban lehet beszélni. Utóbbihoz talán elég annyi, hogy az elődjéhez képest is javult a váltási érzet, kellően rövid úton jár és még a gyors mozdulatokat is tolerálja. Az idillbe az eddigi legkisebb motor sem rondít bele, sőt épp az ellenkezője történt, az 1.5-ös Skyactive erőforrással parádés az összhang a kis roadsterben.
R.D.
Mondhatnánk, hogy 131 lóerő és 150 Nm nem a világvége, viszont a sofőrrel együtt is csak 975 kilogrammos autóban, 50:50 százalékos súlyelosztással a tengelyeken ez is elég a csodához. Manapság már az is ritka, ha egy sportkocsiban szívó benzinmotor dolgozik, az pedig, hogy vígan elforogjon a 7200-as tiltásig, felér egy sokéves elvonókúra utáni dorbézolással.
A dízelek uralta turbókorszakban annyira elszokik ettől az ember, hogy eleinte szinte bűntudatot ébreszt: szegény 1.5-ös blokk tényleg bírja ezt, sőt még élvezi is, ha forgatják? Mi az hogy, az MX-5 erre olyan pajkos lendülettel reagál, hogy hirtelenjében azon kapjuk magunkat, hogy hármasban 140 kilométer/órával repesztünk, vígan üvöltő motorral és ércesen szóló kipufogóval.
Amikor az első métereken a próba kedvéért a műszerfalon felvillanó nyilacska tanácsára váltottunk fokozatot, az a vége, hogy 60-nál már hatodikban poroszkálunk. Becsületére szóljon, hogy a rendkívül tiszta üzemű benzines blokk ezt is elviseli, de azért érezhetően a 2000 és 6000 közötti tartományban érzi otthon magát.
R.D.
A sofőr pedig a kanyargós országúton, ahol leginkább elemében van a japánok büszkesége. A sperrdifi ugyan a nagymotoros változat kiváltsága, de az autó enélkül is felettébb ügyesen és semlegesen fordul a tempósabb kanyarokban. A fék pedig nem egy hatdugattyús Brembo, de így is szépen belőhetőek vele a féktávok, és ésszerű keretek között fáradásra sem hajlamos.
Pedig tartottam tőle, hogy a május végi Porsche menetpróba után nem fogom már ugyanúgy élvezni a kedvenc szerpentinemet a Pilisben, de az MX-5 ismét megmutatta, hogy harmadannyi lóerőből is lehet nagybetűs élményautót alkotni. Igaz, hogy a gumifüstölés és a nyakfájdító kanyarsebességek elmaradnak, a tempó hiányát viszont kompenzálja a japán precizitás és a harmónia, ami az autóból árad.
R.D.
A legszebb az egészben, hogy mindez a hétköznapi ingázás során is maximálisan átjön. Szerpentinen hátránynak tűnhet, hogy az elől kettős keresztlengőkaros, hátul multilink futómű bőven engedi a karosszériadőlést, városban viszont meghálálja magát a közepesen komfortos hangolás. A lapos építés és a feszesség miatt azért nem egy varázsszőnyeg, de a keresztbordákon és a kátyúkon sem rázza szét a vesénket, amiben az ideális kompromisszumot jelentő 195/50 R16-os gumiabroncs is közrejátszik.
+: pazar vezetési élmény, kedvező ár, alacsony fogyasztás, vagány formaterv
–: kissé szűk utastér főleg az utasoldalon, nincs hagyományos kesztyűtartó, elektromos ablak fölfelé nem automata
Bónuszként pedig meglepően keveset kér ahhoz képest, hogy milyen sokat ad. Ez egyaránt igaz a 6,4 milliós indulóárra (a tesztautó felszereltsége ennél 1,3 millióval került többe), a fenntartási költségekre, valamint az üzemanyagra. Utóbbi kapcsán 5,9 literes vegyes átlagot ír a katalógus, ami a Mazdát ismerve nem lehetetlen feladat. Alattunk cirka egy literrel evett többet a sokat látott tesztautó, de már ez is hihetetlennek tűnt a forszírozott használat fényében.
Az MX-5-ből idén áprilisban talált gazdára az egymilliomodik példány, amit az irigyei annyival elintéznek, hogy ez a legolcsóbb roadster a piacon. Ez viszont csak az egyik összetevője a sikerének, a lényege abban rejlik, hogy elérhető áron kínálja azt a fajta vezetési élményt, amire nagyon kevés típus képes, leginkább csak sokkal drágább sportkocsik. Mindezt úgy, hogy napi járós autónak is tökéletes, ha megszokjuk a passzentos utasteret, az alacsony üléspozíciót és a 130 literes csomagtartót. Persze ha túl nagyra nőttünk, már nehezebb dolgunk van, én viszont zokszó nélkül elviselném ezt a kis kényelmetlenséget az MX-5 kedvéért.