Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6fcd3f8b-d2f3-4c8a-98a7-f21fd4e52018","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A minisztérium és a MÁV olyan bérlőket keresnek a nagy vasútállomásokba, akik elvégeznék a felújításokat, cserébe a költségeket majd lelakhatják.","shortLead":"A minisztérium és a MÁV olyan bérlőket keresnek a nagy vasútállomásokba, akik elvégeznék a felújításokat, cserébe...","id":"20241129_palyaudvar-felujitas-berlok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6fcd3f8b-d2f3-4c8a-98a7-f21fd4e52018.jpg","index":0,"item":"8667844e-c6c2-4de7-97d9-c57fd74c25f8","keywords":null,"link":"/ingatlan/20241129_palyaudvar-felujitas-berlok","timestamp":"2024. november. 29. 10:42","title":"Lázárék albérletként akarják felújíttatni a nagy pályaudvarokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"85d2ff5c-bedd-49b1-a3a8-a85c858fd92e","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Daniel Khalife a bíró szerint „hosszú szabadságvesztésre” számíthat.","shortLead":"Daniel Khalife a bíró szerint „hosszú szabadságvesztésre” számíthat.","id":"20241128_nagy-britannia-iran-kemkedes-daniel-khalife-bunos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/85d2ff5c-bedd-49b1-a3a8-a85c858fd92e.jpg","index":0,"item":"92a03b7d-8460-4540-a790-d00ff3165fad","keywords":null,"link":"/vilag/20241128_nagy-britannia-iran-kemkedes-daniel-khalife-bunos","timestamp":"2024. november. 28. 13:16","title":"Bűnösnek találtak egy volt brit katonát, aki a vád szerint Iránnak kémkedett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c3ee5128-b6e5-4b0b-96ba-2389b9d3bae2","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"Hatalmas a különbség a Századvég és a Medián közvélemény-kutatási eredményei között. A kormánypárti intézetnél a Fidesz–KDNP biztosan vezet a Tisza előtt, a harmadik legnépszerűbb párt pedig az MKKP.","shortLead":"Hatalmas a különbség a Századvég és a Medián közvélemény-kutatási eredményei között. A kormánypárti intézetnél...","id":"20241128_szazadveg-fidesz-kdnp-tisza-kozvelemeny-kutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c3ee5128-b6e5-4b0b-96ba-2389b9d3bae2.jpg","index":0,"item":"88853f53-4705-41a7-af81-c7fa56e2620e","keywords":null,"link":"/itthon/20241128_szazadveg-fidesz-kdnp-tisza-kozvelemeny-kutatas","timestamp":"2024. november. 28. 14:26","title":"A Századvégnél még mindig a Fidesz–KDNP vezet, nem kicsit, nagyon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2b982583-ca7d-479c-aea5-9638f32b060c","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A 82-es kilométerszelvénynél, Füle térségében, a lepsényi pihenőhely közelében.","shortLead":"A 82-es kilométerszelvénynél, Füle térségében, a lepsényi pihenőhely közelében.","id":"20241129_m7-baleset-autoszallito-kamion-tuz-katasztrofavedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2b982583-ca7d-479c-aea5-9638f32b060c.jpg","index":0,"item":"06c8e397-5c64-405d-85da-379a638d4208","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_m7-baleset-autoszallito-kamion-tuz-katasztrofavedelem","timestamp":"2024. november. 29. 21:57","title":"Kigyulladt egy autószállító kamion, lezárták az M7-es Budapestre vezető oldalát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"decdef5b-ba3e-4886-9743-1f7ac93dd47f","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A szankciók miatt nehezen megy a nyugati gyártmányú gépek javítása, több gépet már ki kellett vonniuk a forgalomból.","shortLead":"A szankciók miatt nehezen megy a nyugati gyártmányú gépek javítása, több gépet már ki kellett vonniuk a forgalomból.","id":"20241128_orosz-repulogep-alkatresz-szankcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/decdef5b-ba3e-4886-9743-1f7ac93dd47f.jpg","index":0,"item":"f7ea4d49-6b79-400a-9a6f-704a68e7cf92","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241128_orosz-repulogep-alkatresz-szankcio","timestamp":"2024. november. 28. 15:06","title":"Nyaralnának az oroszok, de kevés a repülőgép, és a hely is, ahol szívesen látnák őket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aea95449-a45b-48b3-a7ca-fd11c0ecfa39","c_author":"Forgács Nóra","category":"360","description":"Az állami egyetemek magánosításának egyetlen “haszna” van, figyelmeztet a szerzőnk, az új rendszerben bárki kistafírozható az alapítványi rendszerben működő intézeteken keresztül. Vélemény.","shortLead":"Az állami egyetemek magánosításának egyetlen “haszna” van, figyelmeztet a szerzőnk, az új rendszerben bárki...","id":"20241130_Maganositott-kutatohalozatok-a-magyar-tudomanyos-elet-utolso-fejezete-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aea95449-a45b-48b3-a7ca-fd11c0ecfa39.jpg","index":0,"item":"ce08fa6b-a7ff-41e1-b02d-8ee25ea90151","keywords":null,"link":"/360/20241130_Maganositott-kutatohalozatok-a-magyar-tudomanyos-elet-utolso-fejezete-velemeny","timestamp":"2024. november. 30. 12:00","title":"Magánosított kutatóhálózatok: a magyar tudományos élet utolsó fejezete","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"44966565-db85-4afc-add1-b2e270c51ed7","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A Magyar Nemzeti Bank elnöke volt a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Nagyvállalati Klubjának a vendége, ahol véleményt mondott a kormány új gazdaságpolitikájáról, és kifejtette, hogy a hazai válság oka az infláció helytelen megítélése, viszont most az évtized legjobb két éve következik.","shortLead":"A Magyar Nemzeti Bank elnöke volt a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Nagyvállalati Klubjának a vendége, ahol véleményt...","id":"20241128_Matolcsy-Gyorgy-szerint-az-evtized-legjobb-ket-eve-kovetkezik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/44966565-db85-4afc-add1-b2e270c51ed7.jpg","index":0,"item":"2f335c20-2a82-4925-a250-bfacc3a20bd9","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241128_Matolcsy-Gyorgy-szerint-az-evtized-legjobb-ket-eve-kovetkezik","timestamp":"2024. november. 28. 19:33","title":"Matolcsy György jóslata: az évtized két legjobb éve vár ránk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"04b1fb36-e558-45e7-9dda-01c2d2c2fa0a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Nagyon súlyos problémát jelent a nyugati cégek számára, hogy az észak-koreai rezsim által támogatott hackerek munkavállalónak adják ki magukat, hogy beszivárogjanak a nyugati cégekhez. A kár minden szempontból óriási.","shortLead":"Nagyon súlyos problémát jelent a nyugati cégek számára, hogy az észak-koreai rezsim által támogatott hackerek...","id":"20241129_eszak-korea-hacker-atveres-kibertamadas-tavoli-munkavegzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/04b1fb36-e558-45e7-9dda-01c2d2c2fa0a.jpg","index":0,"item":"ac8b1df8-7c01-4b43-9061-08d43b364f18","keywords":null,"link":"/tudomany/20241129_eszak-korea-hacker-atveres-kibertamadas-tavoli-munkavegzes","timestamp":"2024. november. 29. 13:03","title":"Mindenkit átvernek az észak-koreai hackerek, milliárdokat kaszálnak egy trükkös módszerrel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A hétévégén Makón rendezték meg a negyedik Maros Parti Ford T-Modell Veterántalálkozót, ahol azt is kipróbálhattuk, milyen egy Ford T-Modellben utazni.
A magyar autógyártás kapcsán valószínűleg mindenkinek ugyanazok a városok jutnak az eszébe: Kecskemét, Esztergom, Győr, Szentgotthárd. Van azonban egy kis település, amit – ha történelmi távlatokból nézve is, de – illik belevenni a felsorolásba, az autózás igazi története – ha áttételesen is, de – is ehhez a városhoz köthető. Természetesen Makóról van szó.
Az igazi autórajongók – vagy legalábbis a veterán járművek tisztelői – számára valószínűleg nem túl nagy meglepetés ez a kijelentés. A Csongrád megyei településen szültetett ugyanis Galamb József, a világhírű gépészmérnök és konstruktőr, aki nélkül talán ma a Ford sem lenne az, ami. Neki köszönhetjük ugyanis a legendás T-Modellt, amely megalapozta a modern autógyártást.
Ford
Nem csoda, ha Makó büszkén ápolja a világhírű szakember emlékét: nevét iskola őrzi a településen, kiállítással emlékeznek rá a helyi múzeumban, a hétvégén pedig már negyedik alkalommal szaladtak össze a veteránosok, hogy megtartsák a Maros Parti Ford T-Modell Veterántalálkozót.
Pavló Péter
Galamb József jókor volt jó helyen. 1903. október 6-án érkezett meg az Egyesült Államokba, majd két évvel később – több állomáson keresztül – már ki is kötött a Fordnál. Henry Ford álma az volt, hogy "kerekekre tegye Amerikát", amihez Galamb személyében megfelelő partnerre talált. A magyar szakember a szintén magyar Farkas Jenővel, Kaltenberger Gyulával, és Balogh Károllyal együtt alkotta meg a híres Ford T-Modell alkatrészeinek tervét, a többi pedig – ahogy mondani szokás – ettől kezdve már történelem.
Pavló Péter
Az autóból két évtized alatt mintegy 15 és fél millió darabot gyártottak le, amiből még ma is található működő példány. Az autó azonban nemcsak mobilizálta az amerikaiakat, de számos más pozitív hozadéka is volt.
Pavló Péter
Pavló Péter
– Nagyon jól hatott például a gazdaságra. Azzal ugyanis, hogy az autók megszaporodtak, a távolság is lecsökkent. A tengerpartok elérhető közelségbe kerültek, ahol gombamód elkezdtek szaporodni a vendéglátóhelyek – akárcsak az utak mentén – magyarázta Halmágyi Pál, a Galamb József kulturális örökségét ápoló nyugdíjas múzeumigazgató. De nem ez volt az egyetlen különlegessége az autónak.
Pavló Péter
– Minél többet gyártottak belőle, annál olcsóbb lett. Míg az első Ford-autó 1904-ben 950 dollárba került, addig 1926-ra már csak 380 dollárt kellett fizetni egy kocsiért. Pedig ezek az autók minőségileg sokat fejlődtek az évek során – tette hozzá Halmágyi.
Pavló Péter
A T-Modellbe egy négyhengeres, 20 lóerős motort szereltek be, ami 65 km/h-s maximális sebességig volt képes repíteni a járművet. Mindezt pedig olyan precizitással sikerült megoldani, hogy az autó – amellyel Makón még körözni is lehetett – épp úgy duruzsolt, mint ahogy 100 évvel ezelőtt, a gyártás után.
Pavló Péter
Galamb József 1944-ben egy szívrohamból felépülve kérte nyugdíjazását. Négy évtizedes munkássága alatt a Ford cég 300 főt foglalkoztató kisüzemből az USA óriásvállalatainak egyike lett. 1955. december 4-én, 74 éves korában halt meg.
A Galamb tervezte bolygóműrendszerű sebességváltó működtetése két lábpedállal, szalagfékekkel és több lemezes tengelykapcsolóval történt. A külső fogazású bolygóművet lényegesen könnyebb és olcsóbb volt gyártani, mint elődjeit, ami nagyban hozzájárult, hogy ez a modell olyan hamar meghódította a világot. Az új bolygóműves sebességváltó különlegessége például az volt, hogy az előremenet és hátramenet pedált egymás után lehetett működtetni, amivel az autót ki lehetett hintáztatni a legmélyebb kátyúkból is.
Pavló Péter
Kátyúval ugyan ezúttal nem találkoztunk – legalábbis olyan méllyel nem, amiből ki kellett volna hintáztani az autót –, a kocsi azonban, amellyel a város utcáit róttuk, így is tökéletes szolgálatot teljesített – talán csak a kanyarokban a sebességváltás rántja vissza az embert, hogy nem egy mai, hanem egy közel 100 éves kocsiban ül. Az autó ülése pedig még most is meglepően kényelmes, mintha valaki egy fotelben foglalna helyet.
Pavló Péter
Az egyetlen dolog, ami a Ford T-Modellből hiányzik, az az irányjelző. Szerencsére erre is van egy klasszikus megoldás – bemutatjuk a manuális irányjelzőt:
Pavló Péter
Persze ha már veterántalálkozóról van szó, akkor nem hiányozhattak onnan más járművek sem. Volt régi Fiat Totoplino, Citroen AC 4, katonai terepjáró és persze sok-sok motor.