szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az 56-os forradalom évében készült néhány igen érdekes autó, van amelyik egészen parányi, és van amelyik hamisítatlan sportos luxusmodell, amiből igen kevés példány készült.

Az 1956-os forradalom és szabadságharc során használt autók bemutatását követően körbejártunk pár olyan autót, amelyek ugyanebben az évben készültek, és most három további ilyen régi típust veszünk górcső alá. Vázoljuk, hogy mennyire változatos négykerekűek mutatkoztak be 62 esztendővel ezelőtt.

A második világháborút követően a Messerschmitthez hasonlóan a Heinkel sem foglalkozhatott repülőgépgyártással, így Ernst Heinkel, a német cég vezetője új területeken próbált szerencsét. A Heinkel 1956 márciusában mutatta be a nem titkoltan az Iso Isetta által inspriált mikroautót, a Kabine-t. A három- és négykerekű változatokban készült apróság kiviteltől függően mindössze 250-290 kilogrammot nyom a mérlegen.

A kezdeti modell 174 köbcentiméteres motorja 9 lóerős és 12,9 Nm-es nyomatékot produkál, a későbbi 204 köbcentiméteres változat pedig 10 lóerőt és 13,2 Nm-t tud. A négyfokozatú váltót kapott Heinkel Kabine legnagyobb sebessége 87-90 km/h. És hogy mennyit ér mostanság egy ilyen autó? Nos, egy kiváló állapotú restaurált példány nemrégiben átszámítva mintegy 15 millió forint ellenében cserélt gazdát.

©
©

Ugyancsak 1956-ban kezdődött meg az AWZ P70 "Zwickau" sorozatgyártása, még pedig a kelet-németországi Automobilwerke Zwickau üzemében. A Duroplast-karosszériás kisautó motorházteteje alá egy a DKW-től érkezett 690 köbcentiméteres lökettérfogatú kétütemű vízhűtéses motor került.

A lépcsőshátú modellt később egy kombi és egy szemrevaló kupéváltozat is követte, de alig több mint 36 ezer példány készült belőle 1959-ig, amikor kijött az utódja, a P50, vagyis az első Trabant. A P50-ből már 131 ezer darab készült, és a később napvilágot látott 600-as és 601-es típus még ennél is sokkal népszerűbb lett.

©
©

Nyugat-Németországban ekkor már arra is jutott pénz és energia, hogy vérbeli sportkocsikat készítsenek. Ilyen például az 1956-ban sorozatgyártásba került BMW 507, melynek sportosan elegáns vonalvezetése napjainkra sem fáradt meg. A 4,38 méter hosszú és 1,25 méter magas roadster 1,33 tonnát nyom a mérlegen, mozgatásáról pedig egy 3,2 literes V8-as erőforrás gondoskodik.

A négyfokozatú kéziváltóval szerelt 150 lóerős BMW 507 11,1 másodperc alatt gyorsul fel állóhelyzetből 100-as tempóra, a végsebessége 195 km/h. Egy-egy jó állapotú példányért manapság 700-800 millió forintot kérnek el. A magas gyártási költségek miatt végül nem lett sikermodell az 507-es, melyből 1959 végéig csupán 252 darab készült, és ebből kettőt Elvis Presley vásárolt meg. A testvérmodell BMW 503-ast nemrégiben nekünk is volt szerencsénk kipróbálni.

©

 

©

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Már a Netflix is a TikTokot másolja

Már a Netflix is a TikTokot másolja

Micimackós szettet ad ki a Lego

Micimackós szettet ad ki a Lego

Külföldön terjeszkedne a Szerencsejáték Zrt.

Külföldön terjeszkedne a Szerencsejáték Zrt.