1956 négykerekűi: buborékautó, Trabant-előd és egy szinte nem is létező BMW

Az 56-os forradalom évében készült néhány igen érdekes autó, van amelyik egészen parányi, és van amelyik hamisítatlan sportos luxusmodell, amiből igen kevés példány készült.

  • hvg.hu hvg.hu
1956 négykerekűi: buborékautó, Trabant-előd és egy szinte nem is létező BMW
Az 1956-os forradalom és szabadságharc során használt autók bemutatását követően körbejártunk pár olyan autót, amelyek ugyanebben az évben készültek, és most három további ilyen régi típust veszünk górcső alá. Vázoljuk, hogy mennyire változatos négykerekűek mutatkoztak be 62 esztendővel ezelőtt.

A második világháborút követően a Messerschmitthez hasonlóan a Heinkel sem foglalkozhatott repülőgépgyártással, így Ernst Heinkel, a német cég vezetője új területeken próbált szerencsét. A Heinkel 1956 márciusában mutatta be a nem titkoltan az Iso Isetta által inspriált mikroautót, a Kabine-t. A három- és négykerekű változatokban készült apróság kiviteltől függően mindössze 250-290 kilogrammot nyom a mérlegen.

A kezdeti modell 174 köbcentiméteres motorja 9 lóerős és 12,9 Nm-es nyomatékot produkál, a későbbi 204 köbcentiméteres változat pedig 10 lóerőt és 13,2 Nm-t tud. A négyfokozatú váltót kapott Heinkel Kabine legnagyobb sebessége 87-90 km/h. És hogy mennyit ér mostanság egy ilyen autó? Nos, egy kiváló állapotú restaurált példány nemrégiben átszámítva mintegy 15 millió forint ellenében cserélt gazdát.

Rmsothebys.com
Rmsothebys.com

Ugyancsak 1956-ban kezdődött meg az AWZ P70 "Zwickau" sorozatgyártása, még pedig a kelet-németországi Automobilwerke Zwickau üzemében. A Duroplast-karosszériás kisautó motorházteteje alá egy a DKW-től érkezett 690 köbcentiméteres lökettérfogatú kétütemű vízhűtéses motor került.

A lépcsőshátú modellt később egy kombi és egy szemrevaló kupéváltozat is követte, de alig több mint 36 ezer példány készült belőle 1959-ig, amikor kijött az utódja, a P50, vagyis az első Trabant. A P50-ből már 131 ezer darab készült, és a később napvilágot látott 600-as és 601-es típus még ennél is sokkal népszerűbb lett.

Wikipedia / Torsten Maue
Wikipedia / Burts

Nyugat-Németországban ekkor már arra is jutott pénz és energia, hogy vérbeli sportkocsikat készítsenek. Ilyen például az 1956-ban sorozatgyártásba került BMW 507, melynek sportosan elegáns vonalvezetése napjainkra sem fáradt meg. A 4,38 méter hosszú és 1,25 méter magas roadster 1,33 tonnát nyom a mérlegen, mozgatásáról pedig egy 3,2 literes V8-as erőforrás gondoskodik.

A négyfokozatú kéziváltóval szerelt 150 lóerős BMW 507 11,1 másodperc alatt gyorsul fel állóhelyzetből 100-as tempóra, a végsebessége 195 km/h. Egy-egy jó állapotú példányért manapság 700-800 millió forintot kérnek el. A magas gyártási költségek miatt végül nem lett sikermodell az 507-es, melyből 1959 végéig csupán 252 darab készült, és ebből kettőt Elvis Presley vásárolt meg. A testvérmodell BMW 503-ast nemrégiben nekünk is volt szerencsénk kipróbálni.

Rmsothebys.com

 

Rmsothebys.com

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Megszavazták a módosított költségvetést, de Budapest csak időt nyert, életet nem - közvetítésünk a Fővárosi Közgyűlés üléséről

Megszavazták a módosított költségvetést, de Budapest csak időt nyert, életet nem - közvetítésünk a Fővárosi Közgyűlés üléséről

A július 1-i határidő előtti utolsó pillanatban, a hétfői rendkívüli közgyűlésen dőlt el, hogy a fővárosi képviselők kiigazították a már korábban, konszenzussal elfogadott 2025-ös költségvetést, így van újra érvényes büdzséje a fővárosnak – év végéig. Ha nem így lett volna, durva korlátozásokkal és pénzügyi nehézségekkel járó állapotra kellett volna készülni.