Spanyol bikavér: kipróbáltuk a 7 személyes Seat Tarracót

Dinamikus formaterv, kategóriaátlagot meghaladó vezetési élmény és hatalmas beltér. Ezek a Volkswagen-konszern legnagyobb spanyol divatterepjárónak aduászai, melyeket a Tarraco messze nem fél kijátszani.

Spanyol bikavér: kipróbáltuk a 7 személyes Seat Tarracót

A Seat viszonylag későn, 2016-ban pattant fel az akkor már szélsebesen száguldó SUV-vonatra, amikor is piacra dobta a középkategóriás divatterepjárók között versengő Atecát. Egy évvel később aztán lefelé nyitottak a spanyolok, mégpedig a kompakt Arona leleplezésével, 2018 vége óta pedig már nagy méretű SUV is található a Seat kínálatában.

Ez utóbbi egy internetes szavazáson kapta a Tarraco nevet, amit egyébként a 130 ezer fős katalán kisváros, Tarragona egykori római neve ihletett. Innen nem messze, Tarragona közelében fogtuk vallatóra a Seat legfrissebb fejlesztését.

Seat

Szemrevaló

A Seatnál éppen mostanában kezdődik új időszámítás a formanyelv tekintetében, és a spanyolok azt mondják, hogy ha egy pillantást vetünk a Tarracóra, akkor rögtön képbe kerülhetünk arról, hogy milyenek lesznek a következő években érkező új modellek. Például a jövőre debütáló új Leon.

A frontrészt egyértelműen az újszerű hűtőrács dominálja, mely a korábbi designiskolától eltérően nem öt-, hanem immár hatszögletű, és a majdnem hozzáérő sarkos fényszórók újfajta nappali menetfénygrafikát vonultatnak fel. Az oldalnézetet a laposra vasalt kerékjárati ívek, a hatalmas, akár 20 colos kerekek, illetve az eleinte visszafogottan, majd pedig dinamikusan felfelé emelkedő övvonal uralja. Hátul kapunk egy kis Audi Q8 életérzést, már ami a lámpatesteket összekötő fénycsíkot, illetve a dinamikusan csíkot húzó indexelést illeti.

A designerek jó munkát végeztek, a méretes kasztnit sikerült úgy megrajzolniuk, hogy egy mérettel kisebbnek tűnjön, és ezzel egy időben a formaterv hozza a spanyol márkától megszokott és sokak által olyannyira szeretett dinamikus életérzést. Ehhez képest egy Tiguan Allspace, de még egy Kodiaq is unalmasnak mondható, de persze biztosak lehetünk abban, hogy ezek a VW-konszern modellek mind-mind megtalálják a saját célközönségüket.

Seat
Seat

Mennyire nagy?

A Seat Tarraco 4,73 méter hosszú, vagyis 3 centiméterrel hosszabb a nagy Tiguannál, és 4 centiméterrel több helyet foglal a Kodiaqnál. Nyílt titok, hogy ez a három modell lényegében ugyanarra a platformra épül, így semmi meglepő sincs abban, hogy mindhárom esetben 2,79 méteres tengelytávhoz van szerencsénk.

És hogy ehhez képest hol járnak a konszernen kívüli konkurensek? Nos, a BMW X3 lényegében ugyanekkora hosszúság mellett 7 centiméterrel nagyobb tengelytávolsággal bír, az ugyancsak hasonló hosszúságú Nissan X-Trail pedig 9 centiméterrel szerényebb tengelytávú. A Hyundai Santa Fe és a Kia Sorento kicsit hosszabb a Tarracónál, de tengelytávjuk megegyezik a spanyol modellével.

Seat

Az első üléseken remek a helykínálat a nagy Seatban, és ehhez hasonlóan a második sorban ülőknek sincs okuk panaszra. Mind a fejtér, mind a lábtér királyi, és praktikus megoldás, hogy az első ülések hátából italtartós kis asztalkát lehet felhajtani.

Felár ellenében 7 üléses változatban is kapható a Tarraco, de a harmadik üléssort elsősorban csak gyermekeknek, illetve kistermetű felnőtteknek ajánlanánk. Fejtérből ugyan itt sincs hiány, ellenben a hátul ülők szinte sehova sem tudják tenni a lábukat. A csomagtartó gigantikusan nagy, alaphelyzetben 760 liternyi csomagnak jut hely, ami 40-60 literrel túlmutat a Kodiaq, illetve a Tiguan Allspace szintjén.

Ha heten utaznak a kocsiban akkor még mindig 230 liternyi pakk fér el mögöttük, lehajtott ülések esetén pedig 1920 literes térrel gazdálkodhatunk. A csomagtérajtót felár ellenében elektronika mozgatja, a nyitás/csukás láblendítéssel is megoldható.

László Ferenc
László Ferenc

Elektronika

A kellemes fogású kormány mögött egy 10,25 colos képátlójú digitális műszeregység kapott helyet, mely mostanság bukkan fel a Kodiaqban is, de a Tiguanban már jó ideje egy ennél kicsit nagyobb méretű, 12,3 colos panel teljesít szolgálatot – felár ellenében. A középső érintőkijelző már nem olvad bele a puha tapintású műszerfalba, hanem kiáll onnan, de nem amolyan "hegesszünk ide valahogy egy tabletet" módon. Az enyhén a vezető felé fordított panel gesztusvezérlést is támogat, a Seatnál első alkalommal.

A Tarraco továbbá az első olyan Seat, mely alapáron kívül és belül is 100 százalékosan LED-es világítással büszkélkedhet. Remek szolgálatot tesz a négy kamera képét összekombináló és ezáltal 360 fokos panorámaképet kínáló kamerarendszer, ami főleg tolatáskor jön jól, ugyanis a vaskos C-oszlop viszonylag sokat kitakar a sofőr látómezejéből.

László Ferenc

Az Apple CarPlay és Android Auto támogatás szinte már teljesen magától értetődik, de ezenkívül Shazam zenefelismerő funkciót, valamint kormányról aktiválható Amazon Alexa hangvezérlést is kapunk. Utóbbi egyelőre csak néhány angol parancsszót támogat, de a Seat távlati célja, hogy a kocsiban élő digitális asszisztens együtt tudjon dolgozni az okosotthon koncepció részét képező házi Amazon eszközökkel is.

Sőt, mint azt a cég egyik vezető fejlesztőjétől megtudtuk, egy olyan rendszer fejlesztésén is dolgozik a Seat, mely különböző szenzorok segítségével folyamatosan figyeli a sofőr és az utasok hangulatát, és ennek függvényében szabályoz bizonyos paramétereket. Ez azonban egyelőre még a jövő zenéje, amire néhány évet még egész biztosan várnunk kell. A sávtartó automatika, az adaptív tempomat, a vészfékező asszisztens, a táblafelismerő rendszer, illetve a holttérfigyelő viszont már ma is elérhető a Tarracóban.

László Ferenc

Hajtáslánc

A 2019 első negyedévében történő piaci bevezetéskor nem lesz túl sok teljesítménybeli opciónk. Konkrétan 150, illetve 190 lóerős négyhengeres motorokkal lehet majd kapni a Tarracót. 150 lóerőt tud ugyanis az 1,5 literes TSI benzinmotor és a 2 literes TDI dízelmotor gyengébb kivitele, illetve 190 lóerős a 2 literes TSI benzinmotor, valamint a 2 literes TDI egység erősebb változata.

A legolcsóbb opció a 150 lóerős TSI modell, ami kizárólag elsőkerék-hajtással és hatfokozatú kéziváltóval készül. Tapasztalataink szerint ez a hajtáslánc remek összhangban van a Tarracóval, melynek tömege ilyen konfigurációban mindössze 1599 kilogramm. A 9,7 másodperces 0-100-as sprintidő, illetve a 201 km/h végsebesség ismeretében kijelenthető, hogy ez a Tarraco nem éppen egy versenyautó, de elsősorban városi, elővárosi használatra nagyon is racionális választás.

László Ferenc

A 150 lóerős TDI 250 helyett már 340 Nm nyomatékot bocsát rendelkezésünkre, ez esetben is csak elsőkerékhajtást kapunk, de opcionálisan már hétfokozatú DSG automataváltó is rendelhető. A 190 lóerős TSI és TDI Tarracók alapáron összkerekesek és DSG-váltósak, de az 1,8 tonna körüli tömegüket már érezni lehet, elsősorban a kanyargós, dimbes-dombos útszakaszokon. Ennél erősebb, illetve hibrid támogatású motor egyelőre nem kerül a típusba, vagyis a 0–100-as sprint legjobb esetben is minimum 8 másodpercig tart.

A kormányműről és a felfüggesztésről csak jót tudunk mondani, a Tarraco hajszálnyival közvetlenebbnek, sportosabbnak érződik a konszernen belüli társainál, de mindezt úgy sikerült megoldani a Seatnak, hogy szinte semmi sem megy a komfort rovására. Ráadásul terepen sem kell szégyenkeznie a kocsinak, hiszen még a nem éppen terepes 20 colos kerekekkel is egészen jól mozog mostoha terepviszonyok között:

Konklúzió, árak, riválisok

+ : dinamikus formaterv és vezethetőség, korrekt helykínálat, hatalmas csomagtartó, 7 üléses kivitel, fejlett elektronika.

: szerény motorkínálat, egyelőre nincs hibrid, a harmadik üléssorban szűkös a lábtér.

A Seat Tarracót akár egy kézlegyintéssel is el lehetne intézni, hogy bizony nem más, mint egy más logó és más fényszóró mögé bújtatott Kodiaq vagy nagy Tiguan. A helyzet azonban ennél mindenképpen bonyolultabb, ugyanis a VW spanyol márkájának legnagyobb divatterepjárója egy külön egyéniség lett, mely simán megtalálhatja a maga célközönségét, akár házon belül, akár a piac egészén.

A Tarraco hivatalos hazai listaárai egyelőre még ismeretlenek, annyit viszont sikerült megtudnunk, hogy a típus alapmodellje valamivel 9 millió forint alatti áron debütál majd a kereskedelmi forgalomban. Összehasonlításképp, a Skoda Kodiaq 7,88 millió forintos áron nyit, a Volkswagen Tiguan Allspace pedig minimum 9 millió forint kifizetését követően vezethető haza.

Árban közel áll a Tarracóhoz a 9,18 millió forintos alapárú, 130 lóerős dízelmotorral szerelt Nissan X-Trail, a 200 lovas dízeles egységgel ellátott Kia Sorento viszont már 10,15 millió forinttól indul. A hasonló motorral felvértezett Hyundai Santa Fe 14,8 millió forintos alapárral rendelkezik, a BMW X3 legolcsóbb 150 lovas dízel kivitele pedig 12,5 millió forintos áron nyit.

Seat

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

„A továbbtanulás lenne a legfontosabb, de ez olyan kilátástalan, hogy meg se próbálom” – a Lázár Jánossal vitába keveredő fiatalt kérdeztük

„A továbbtanulás lenne a legfontosabb, de ez olyan kilátástalan, hogy meg se próbálom” – a Lázár Jánossal vitába keveredő fiatalt kérdeztük

Mintha személyes történetében mondaná fel a kormánypolitika kritikáját, olyanok Füle Zsigmond első tapasztalatai a munka világában. Ő az a 18 éves, bácsborsódi fiatal, aki keresztkérdéseket tett fel Lázár Jánosnak bajai fórumán, és panaszára, miszerint keveset keres, a miniszter úgy válaszolt: rossz helyen dolgozik.