szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Meglepő, de sok modernnek mondott dízelautó több nitrogén-oxidot pöfékelhet ki, mint a veterán korú stuttgarti gázolajos.

A Mercedes-Benz W123-Club tagjainak körében felmerült a gondolat, hogy meg kellene mérni egy jó öreg W123-as Mercedes károsanyag-kibocsátását. Fogták az egyik klubtag 343 ezer kilométert futott, de remek állapotú 240 D-jét, rátették a legmodernebb mérőberendezést és gyorsan útnak is indultak.

A 100 kilométeres németországi tesztkör nagyjából egyenlő arányban tartalmazott városi, lakott területen kívüli, illetve autópályás szakaszokat. A kalibrált mérés végül azzal zárult, hogy az 1982-es évjáratú dízel Mercedes átlagosan 808 milligramm nitrogén-oxidot bocsátott ki kilométerenként.

Michael Liesch

Ez nem túl kedvező érték, és környezetbarátnak semmiképp sem mondható, viszont meglepő, hogy sok közelmúltbeli és modernnek mondott autó is hasonló mennyiségű NOx-szel terheli a környezetet.

Egy 2016-os gyártási évű Mercedes CLA 200 d az AMuS mérései szerint kilométerenként konkrétan 737 milligramm nitrogén-oxidot bocsát ki a gyakorlatban.

Összehasonlításképp, a 38 éves 240 D 2,4 literes szívó dízelmotorja 72 lóerős teljesítményt, illetve 137 Nm-es nyomatékot ad le, szemben az előző szériás CLA 200 d-ben lévő 2,2 literes turbódízel egység 136 lóerejével, illetve 300 Nm-es nyomatékával.

Michael Liesch

Egy 2016-os Subaru Outback 2.0D 1133 milligrammos-, egy hasonló évjáratú Renault Captur 1.5 dCi pedig 1335 milligrammos NOx kibocsátási értékkel bír, egy 2015-ös VW Amarok 2.0 TDI pedig kilométerenként akár 1530 milligrammnyi nitrogén-oxiddal is terhelheti a környezetet.

Mindezt úgy, hogy már a 2000-ben életbe lépett Euro 3-as szabályozás is 500 milligrammban határozta meg a maximális NOx kibocsátást. A 2005-ös Euro 4 250-, a 2009-es Euro 5 180-, a 2014-es Euro 6 pedig 80 milligrammban limitálta a dízelautók nitrogén-oxid kibocsátását. Legalábbis papíron, labor körülmények mellett mérve, a gyakorlatban azonban ennél akár 10-szer nagyobb mértékben is szennyezhetik a környezetet az elmúlt években kijött kocsik.

A valóságban csak a 2017-es Euro 6d-Temp, illetve a 2019-es Euro 6d szabványnak megfelelő dízelek bánnak kíméletesebben a környezettel, illetve megjegyzendő, hogy NOx-en kívül többek közt CO2 és apró részecskék is találhatók a kipufogógázban.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!