szerző:
Demeter Péter
Tetszett a cikk?

A német gyártó benzines csúcsautóját és az elektromos übermodellt egyszerre hozta el Magyarországra is egy pár órás próba erejéig.

Legyünk is túl az elején azzal, ami a két ellentétes hajtásfilozófia dacára a leginkább közös a két autóban: a korántsem visszafogott árazásuk. Egyszerűbb ezeket az elején kommentár nélkül tényként közölni, ugyanis olyan összegekről van szó, ami a legtöbbünk számára értelmezési tartományunkon kívüli.

A Porsche 911 Turbo S Cabriolet ugyanis 90 091 000 forintba kerül alapból, a Porsche Taycan Turbo S pedig 72 329 000 forintba.

Kiindulásképpen ezek tehát a számok, de inkább lássuk, mit ad ennyi pénzért a zuffenhauseni német gyártó.

Porsche 911 Turbo S Cabriolet (992-es sorozat)

Még szélesebb, még erősebb, még drágább. Ez volt mindig is a 911 Turbo receptje az alapmodellekkel szemben az első utcai turbós 911 óta, ami 1974-ben jelent meg. A lóerőket azóta sikerült közel megháromszorozni, a kocsi szélességét is, míg az árát tekintve a csillagos ég a szorzó.

A Porsche 911 Turbo szerepköre ugyanakkor továbbra sem változott, olyan szupersportautónak szánják, ami akár napi szinten is használható.

Képgaléria
©

A jelenlegi 992-es generációban ezt a küldetést egy 3.8 literes, két, változó geometriájú turbóval szerelt hathengeres boxermotorral teljesíti, ami 650 lóerővel és 800 Newtonméteres nyomatékkal rendelkezik. A puszta számok persze igen keveset mondanak arról, hogy ezek az értékek, mivel is járnak.

A 0-100 km/h-t 2,8 másodperc alatt éri el a Turbo S, míg a végsebessége a 330 km/h. Az eddigi legszélesebb 911-es alatt elől 20 colos 255/35-as abroncsok vannak, míg hátul 21-es 315/30-as méretűek. 

©

Mivel a hazai rendezvényen nagyjából fél órákat lehetett vezetni a Porsche kínálatát bemutató egy-egy modellt, változó közúti viszonyok mellett, ezért a vezetési élmények inkább csak vázlatai annak, mire is képesek ezek autók.

Az indítás után a nagyturbós gép rövid ideig sziszeg, aztán megnyugodva gurgulázik alatta a boxer hathengeres. Menet közben leginkább olyan az egész, mintha a centrifugális erő esélytelen lenne az aktív felfüggesztési rendszerével szemben és végtelen tapadással bírna a Turbo, ami annak idején még igencsak gonosz viselkedésű autónak tartottak. Mára persze mindent kordában tart az elektronika és az aktív aerodinamika szintén jelentősen hozzájárul a tapadáshoz, a jellegzetes szárny nem csak stíluselem, de komoly leszorító erőt is produkál.

©

A motor és az aerodinamika persze csak egy-egy összetevő, a négykerékmeghajtás és -kormányzás és a nyolcfokozatú Porsche "kettős tengelykapcsoló" legalább ilyen fontos része a csúcstechnikának. A váltó alig ezer fordulatonként kapcsol sebességet, valahol ugyanis még itt is meg kell felelni a kipufogógáz-kibocsátási normáknak. A hatalmas kerámia tárcsafékek pedig arról is gondoskodnak, hogy egy rohanásnak ne legyen nagyon hamar kellemetlen vége a fáradt fékek miatt.

Az biztos, hogy lenyűgöző technológia és hihetetlenül gyors autó a Porsche 911 Turbo S, ami ismét olyan tartományban mozog, amelyeknek semmi köze a normál közúti autózáshoz.

Porsche Taycan Turbo S

Ha a 911 Turbo S egy elmúlóban lévő korszak csúcsa, akkor nehéz mit mondani egy új korszak nyitányáról, ami eleve 760 lóerővel indít. A Porsche Taycan Turbo S ugyanis ilyen számokkal kezdi meg generációs történetét a márka első elektromos modelljének legerősebb változataként.

Képgaléria
©

Amikor néhány éve a Taycan magyar tervezőjével Varga Péterrel interjúztunk, az első kérdésünk volt az akkor még csak tesztútjait járó Taycannal kapcsolatban, hogy minek van kipufogó a kocsi végén, ha elektromos? Mint mondta, igazából poén a „fake” kipufogó és a végén természetesen nem is lett rajta a széria autón. A kocsi neve viszont megmaradt egyfajta fricskának, hiszen, hogyan is lehetne "Turbo" egy elektromos autó.

A Taycan kapcsán a Porsche egyelőre kapja az elismeréseket. Egyfelől ritka, hogy egy végleges jármű, ennyire megőrizze a koncepcióautó formaiságát. A Porsche Mission E tanulmánnyal évekig turnéztak a németek és láss csodát nem butították vissza a végleges formájában sem. Kívül belül kellően avantgárd a Taycan, de nem öncélú igazán sehol sem. Talán a négy digitális kijelző a kabintérben az egyetlen túlzása.

Az utastér hangulata egyébként egyszerre puritán és modern. A 10,9 colos műszerfal érintőképernyős kijelzője szolgálja ki a navigációt, a mobilalkalmazásokat, a telefonvezérlést, az akkumulátorszint-követést. A Taycan egyébként is csaknem 5 méter hosszú (4,96 m), és inkább egy Panamera, mint 911-es. A hátsó ülésen ugyanakkor mégis meglehetősen szerény a hely és a csomagtér 366 litere is átlagérték még egy kompakt ferdehátúval összevetve is. 

©

Menet közben aztán több is a Taycan, mint egy 911-es sokszor. Az elektromos Porsche úgy jön lendületbe, mint a katapultból kilőtt kő, aminek hatását még fokozza egy opcionális, mesterségesen hozzáadott hang is.

A jármű tapadása szintén földöntúli, a padlólemezben lévő akkumulátornak köszönhetően olyan alacsony a súlypontja, hogy ilyen kanyarsebességeket más közúti autóval nem nagyon lehet elérni. Természetesen a brutális 1050 Nm-es nyomatékkal nem nehéz elérni, hogy a Taycan kissé megcsússzon a hátsótengely hajtásán keresztül, de gyorsan korrigálnak is a rendszerek, hogy le ne essünk az útról.

©

A gyártó szerint átlagos energiafogyasztás mellett a jármű hatótávolsága körülbelül 390 kilométer – az elméleti maximuma pedig 477 kilométer. Valójában nagyobb sebességnél és "Sport" vezetési módban ez a hatótávolság igencsak gyorsan csökkenthető. A Porsche viszont a kezdetektől ezen paraméterek fényében fejlesztette a töltési rendszert is, amelyet akár 270 kW-os töltést is felveszi és így öt perc alatt 100 kilométernyi áramot kaphatunk. Csak aztán legyen is ilyen töltő valahol.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Helena Dalli: Sajnálatos, hogy nem minden uniós tagállam vesz részt az Isztambuli egyezményben

Helena Dalli: Sajnálatos, hogy nem minden uniós tagállam vesz részt az Isztambuli egyezményben

Meglepő, micsoda élet zajlik egy autópálya feletti vadátjárón – videó

Meglepő, micsoda élet zajlik egy autópálya feletti vadátjárón – videó

Ónody Gomperz Tamás: A választás tragikus szabadsága a járványban

Ónody Gomperz Tamás: A választás tragikus szabadsága a járványban