szerző:
Tetszett a cikk?

A Porsche 911-es talán az első sportautó, amiről az ember már gyerekkorában megtanulja, hogy néz ki, igazi ikon, komoly hagyományokkal. Tudták, hogy egy ideje már egy fiatal magyar dizájneren múlik az, hogy hogyan néznek ki ennek az ikonnak a frissebb modelljei?

Azonnal az aktuális témák közepébe vágunk Varga Péterrel, aki több mint egy évtizede dolgozik a Porsche weissach-i dizájnműhelyében, és két és fél éve az autók formájáért felelős csapat vezetője.

hvg.hu: Szóval miért van egy kamu kipufogóvég a Porsche első elektromos autójának, a Taycannak a hátulján? A kocsit még csak tesztelés közben, elmaszkolva lehet az utcákon látni, de azért nekünk is feltűnt az a bizonyos kipufogóvég.

Varga Péter: Poénból persze. Ez egy geg, egy kis fricska. És mielőtt azt is megkérdeznék, hogy kinek az ötlete volt, akkor beelőzök, az enyém. A Taycan másfél év múlva utcán lesz, apróságokon még dolgozunk. Ültünk a fejlesztési főnökkel, és rájöttünk, sok minden nincs, amit ezen az autón takargatni lehet, mert annyira más forma a többihez képest, de akkor legalább legyen rajta valami furcsa. De nyilván valójában nem kell rá a kipufogóvég, és végül nem is fog rajta maradni.

D.P.

hvg.hu: Ami a napi munkát illeti, most min dolgozik, ha nem titok?

V. P.: Mondjuk inkább úgy, hogy ki lehet számolni, mik azok az autók, amiken dolgozom. Még idén jön a 911-es új generációja, ezzel már nyilván készen vagyunk. Egyébként 2-4 év, mire kész egy modell, vagyis én magam most nagyjából azon dolgozom, ami 2021-ben utcára kerül újdonságként. Előfejlesztésben pedig még távolabb, 2025-nél járunk. De ha már itt tartunk, mindig felmerül, hogy mi lesz hosszú távon: jönnek az önvezető autók, vagy marad a vezetés? Annyi bizonyos, a Porsche arra van felépítve, hogy valaki vezesse. A meghajtás másodlagos, de egy Porschénál azt feladni, hogy valaki vezesse, nem prioritás. Ugyanakkor egy erős márka azért képes arra, hogy bármilyen transzformációt átvigyen a termékeire.

D.P.
hvg.hu: A dizájnban mennyire jön vissza a fogyasztók elvárása, az, hogy ők milyen autókat szeretnének?

V. P.: Ez inkább marketing feladat, mi kiszolgáljuk őket két- és háromdimenziós modellekkel, amelyeket „tesztelni” tudnak a közönségen. Az már változó, hogy ennek az eredménye mennyire befolyásolja a mi munkánkat. 30 évvel ezelőtt egy modellel le lehetett fedni több kontinenst is. A VW Bogár például hány országban működött? Szinte mindenhol. Mára azonban a differenciálódás a Porsche-vevők között is óriási. Az tény, hogy nem a legfiatalabb korosztály veszi az autóinkat, de korántsem csak amiatt, hogy később lenne rá pénze az embereknek.

Kínában például hozzánk képest 10-15 évvel fiatalabb az a réteg, amelynek sok pénze van. Náluk inkább az a kérdés, mi alapján attraktív egy márka. Ha egy európait megkérdeznek arról, hogy mi jut eszébe a Porschéról, akkor a 911-es modellt fogja említeni. A kínaiaknál viszont teljesen más a sztori, ott maximum a Cayenne-re gondolnak, a Porsche szabadidő-autójára. A márka előéletét nem ismerik igazán. A másik, hogy a Porsche olyan dizájnkészlettel dolgozik, ami alatt ugyan tökéletes technológia van, de ez nem mindig elég erős impulzus az olyan országok fogyasztói számára, amelyek gyorsan gazdagodtak meg.

V. P. CV

A magyar dizájner Zalaegerszegen érettségizett, majd Németországban kezdett dolgozni, miközben a pforzheimi egyetemre járt, ahol járműdizájn szakon diplomázott. Szakmai gyakorlatra jelentkezett a Porschéhoz, ahova felvették, és máris a Porsche egyik legmegosztóbb autóján, az első generációs Panamerán kezdhetett dolgozni.

Azóta eltelt tíz év, és olyan modellek kötődnek hozzá, mint a Porsche 911-es (991-es kódjelű), a Cayenne, a 718 Boxster/Cayman, a második generációs Panamera és most a legújabb 911-es (992-es kódjellel), valamint az új korszak, az elektromos Taycan formaterve is.

hvg.hu: Tombol az SUV-őrület a világban, miközben például az említett Kínában is vége az egygyermekes rezsimnek, a fogyasztói igények a családi autók felé fordulhatnak megint.

V. P.: A szabadidő-autókról látja mindenki, hogy nagyon sikeresek. Évekig 911-essel jártam, addig én se hittem, hogy annyi pozitívuma van a Porsche Cayenne-nek, mint később tapasztaltam. Más erőt sugároz kifelé, de közben beülve sokkal nyugodtabban lehet autózni, átlátni a forgalmat. A méret, az arányok és használhatóság, a magasabb üléspozíció, amire a városban szükség van, ezek a döntőek a sikerben. Nem véletlen, hogy még az olyan, később érkező SUV-modellek is, mint például Volkswagen Tiguan, hatalmas sikert aratnak.

D.P.

hvg.hu: Hogyan tájékozódik arról, hogy mi éppen a menő?

V. P.: Minden héten tartunk egy úgynevezett trend prezentációt, amin nem csak szigorúan autós témák jönnek fel, hanem minden, ami dizájn. Minden tervező meg van hívva, a szakemberek végigpásztázzák az internetet, próbálunk hatékonyan tájékozódni. De meg kell valljam, ennek a mi munkánkra, és ez talán jó is, nincs közvetlen hatása. A saját kreativitásunkból építünk. Maga a csapat nagyon vegyes, a hatvan százalékunk nem német. Japán, koreai, osztrák, francia. Van két magyar is, igaz, ők nem dizájnerek, hanem számítógépes modelleket készítenek.

Az autódizájnban új, egyre sokszínűbb generációk jönnek. A dél-koreaiak például most nagyon akarnak. Ez régen nem így volt, mert amikor én tanultam, 2004 tájékán, még alig voltak képben. Most viszont már saját stúdióik vannak, és valahogy ez az autódizájn a kultúrájukban most nagyon domináns. Európába akarnak jönni dolgozni és rengeteg pályázatot kapok tőlük. A mennyiség persze nem mindig minőség, de ha valaki tehetséges, akkor a diplomáját is csinálhatja gyakornokként a Porschénál, majd ha van hely, nekem például összesen 11 dizájnerem van, akkor megpróbálunk neki pozíciót találni.

hvg.hu: Mondjon nekünk olyan autókat, amelyek önnek all time klasszikusok valamiért.

V. P.: A Fiat Panda, ami egy kis doboz, nem a legdrágább autó, nem a leggyorsabb, de nagyon karakteres. A Land Rover Defender vagy a DeLorean, a Vissza a jövőbe film autója, ami gyerekkori szerelem, lenyűgözött. A Jaguar E-type vagy a Renault 5 Turbo, de az összeset egy vonalra tenném, mindegyiket sokra tartom. Ha a Porschét nézzük, akkor a Porsche 550 Spyder vagy a legelső Porsche 911 Turbo.

Varga Péter Porschét rajzol két perc alatt:

hvg.hu: Utólag hogyan látja a munkáit?

V. P.: 2003-ban voltam először a Porschénál Weissachban, amikor egy bemutatkozásra meghívtak. Kinyílt a kapu, erre csak Porschékat láttam mindenhol. És nem Cayenne, Macan, Panamera szabadidő-autók, csak 911-esek mindenhol. Én akkor onnan nem akartam hazamenni. Most is úgy van, hogy amikor végzek egy munkával, mint idén a Genfben bemutatott Mission E Cross Turismóval, és végre látják az emberek, akkor megdobban a szívem.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!