Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8e47d624-af5c-4fa1-bff9-eed2cce83dfe","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A miniszterelnök is részt vesz az eseményen.","shortLead":"A miniszterelnök is részt vesz az eseményen.","id":"20250424_tv2-ferenc-papa-temetes-orban-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8e47d624-af5c-4fa1-bff9-eed2cce83dfe.jpg","index":0,"item":"9dc51a89-83f9-4618-abf5-8f2caece5339","keywords":null,"link":"/itthon/20250424_tv2-ferenc-papa-temetes-orban-interju","timestamp":"2025. április. 24. 14:01","title":"Exkluzív Orbán-interjúval fogja közvetíteni a TV2 Ferenc pápa temetését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"48204f29-474c-42d1-91ec-cc9bb77f0c8e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ebben a szegmensben egyértelmű dominanciája van a Toyotának.","shortLead":"Ebben a szegmensben egyértelmű dominanciája van a Toyotának.","id":"20250424_Hibrid-laz-van-a-magyar-a-hasznaltpiacon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/48204f29-474c-42d1-91ec-cc9bb77f0c8e.jpg","index":0,"item":"1e66a9ce-09b0-4df7-9d4f-7886245afa46","keywords":null,"link":"/cegauto/20250424_Hibrid-laz-van-a-magyar-a-hasznaltpiacon","timestamp":"2025. április. 24. 10:13","title":"A hibrid autó lett a sláger a magyar használtautó-piacon, de az árak még nem szálltak el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ed04b248-daff-44d1-ab2c-d9b69bafed86","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az Európai Unió már az év elején megtiltotta a számítógépes játékokhoz készült konzolok értékesítését az orosz piacon. ","shortLead":"Az Európai Unió már az év elején megtiltotta a számítógépes játékokhoz készült konzolok értékesítését az orosz piacon. ","id":"20250424_Nagy-Britannia-megtiltotta-a-videojatek-konzolok-oroszorszagi-exportjat-mert-az-oroszok-azokkal-iranyitottak-az-Ukrajna-ellen-bevetett-dronokat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ed04b248-daff-44d1-ab2c-d9b69bafed86.jpg","index":0,"item":"9ca234bf-c121-4d21-9e55-00c29c7d6c51","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250424_Nagy-Britannia-megtiltotta-a-videojatek-konzolok-oroszorszagi-exportjat-mert-az-oroszok-azokkal-iranyitottak-az-Ukrajna-ellen-bevetett-dronokat","timestamp":"2025. április. 24. 21:10","title":"Nagy-Britannia megtiltotta a videojáték-konzolok oroszországi exportját, mert az oroszok azokkal irányították az Ukrajna ellen bevetett drónokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b373c84b-e56d-444a-aaab-44b9cf6cff27","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"360","description":"A vámháborús idők bizonytalanságait az abszolút hozamú befektetési alapok segíthetnek átvészelni, az állampapír és az arany is jó döntés lehet. Aki kockáztatna, annak a régióban érdemes nézelődnie.","shortLead":"A vámháborús idők bizonytalanságait az abszolút hozamú befektetési alapok segíthetnek átvészelni, az állampapír és...","id":"20250425_hvg-befektetes-vamhaboru-reszvenypiac-arany-deviza-allampapir","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b373c84b-e56d-444a-aaab-44b9cf6cff27.jpg","index":0,"item":"ab7cfea9-4634-4234-8d73-868edd864da9","keywords":null,"link":"/360/20250425_hvg-befektetes-vamhaboru-reszvenypiac-arany-deviza-allampapir","timestamp":"2025. április. 25. 15:35","title":"Mibe fektessem a pénzem, hogy megússzam Trump vámháborúját?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06c7edec-f712-4c27-b7ef-bf088874e7e9","c_author":"4iG Group ","category":"brandchannel","description":"Az országhatárokon átívelő űripar teljes átalakuláson megy keresztül napjainkban, aminek részeként a 4iG Űr és Védelmi Zrt. elindította Közép-Európa legnagyobb magánműhold-programját. A HUSAT keretében pályára állítandó űreszközök hatalmas mennyiségű adatot gyűjtenek majd a Föld teljes felszínéről, amelyekből MI-alapú algoritmusokkal értéknövelt térbeli információk állíthatók elő. Mindez jelentős üzleti potenciált képvisel a földmegfigyelési szolgáltatások nemzetközi piacán, ugyanis a civil felhasználók és a védelmi szektor adatigénye is gyorsuló ütemben növekszik.","shortLead":"Az országhatárokon átívelő űripar teljes átalakuláson megy keresztül napjainkban, aminek részeként a 4iG Űr és Védelmi...","id":"20250425_4iG_Muholdas-foldmegfigyeles-urkutatas-HUSAT-Remtech-Martonvasar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06c7edec-f712-4c27-b7ef-bf088874e7e9.jpg","index":0,"item":"a127b98b-1b9c-4ebd-ad3b-42d7b4cb7626","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250425_4iG_Muholdas-foldmegfigyeles-urkutatas-HUSAT-Remtech-Martonvasar","timestamp":"2025. április. 25. 07:30","title":"Műholdas földmegfigyelés: magyar vállalat is lehet globális adatszolgáltató","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"4iG Group","c_partnerlogo":"1b66984a-afcb-4215-8938-e6673eea3d34","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"0ab553f1-fa80-436f-97f9-f4a76ffa130c","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Gondoljunk csak bele, mennyi fantasztikus pillanatról maradtunk volna le, ha a fociban nem lenne hosszabbítás. Össze is szedtünk ezekből néhányat.","shortLead":"Gondoljunk csak bele, mennyi fantasztikus pillanatról maradtunk volna le, ha a fociban nem lenne hosszabbítás. Össze is...","id":"20250426_uefa-bajnokok-ligaja-szabalyvaltoztatas-hosszabbitas-eltorlese-kapzsisag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0ab553f1-fa80-436f-97f9-f4a76ffa130c.jpg","index":0,"item":"a7cc6d2d-69cc-4b19-ba8d-021d10b47d02","keywords":null,"link":"/sport/20250426_uefa-bajnokok-ligaja-szabalyvaltoztatas-hosszabbitas-eltorlese-kapzsisag","timestamp":"2025. április. 26. 07:15","title":"Nem a plusz fél óra játék káros a labdarúgásra, hanem a kapzsiság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b0d2afa7-fa5e-4182-a0c3-43ff435ed6e9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Internet Watch Foundation jelentése szerint már olyan, a gyermekek szexuális bántalmazását ábrázoló képeket is képes készíteni a mesterséges intelligencia, amiről a szakemberek is nehezen tudják megmondani, hogy a valóságot látják-e rajta.","shortLead":"Az Internet Watch Foundation jelentése szerint már olyan, a gyermekek szexuális bántalmazását ábrázoló képeket is képes...","id":"20250424_mesterseges-intelligencia-gyermekek-szexualis-zaklatasa-pedofilia-buncselekmeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0d2afa7-fa5e-4182-a0c3-43ff435ed6e9.jpg","index":0,"item":"aa52e9d5-4128-4cb5-8032-7fb697ba9825","keywords":null,"link":"/tudomany/20250424_mesterseges-intelligencia-gyermekek-szexualis-zaklatasa-pedofilia-buncselekmeny","timestamp":"2025. április. 24. 10:03","title":"Egyre valósághűbb pedofil képeket generál a mesterséges intelligencia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1933c1f7-f841-4160-a382-54f92b7c9744","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A nő azt állította, hogy nem tudta, hogy az édesség alkoholt tartalmazott, ám a bolt, ahonnan vette bizonyítani tudta, hogy kifejezetten ilyet kért.","shortLead":"A nő azt állította, hogy nem tudta, hogy az édesség alkoholt tartalmazott, ám a bolt, ahonnan vette bizonyítani tudta...","id":"20250424_zsele-vodka-altalanos-iskola-texas-vademeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1933c1f7-f841-4160-a382-54f92b7c9744.jpg","index":0,"item":"caa19f60-25c8-48c6-a8bc-5743ffbc8678","keywords":null,"link":"/elet/20250424_zsele-vodka-altalanos-iskola-texas-vademeles","timestamp":"2025. április. 24. 20:07","title":"Vádat emeltek egy texasi anyukával szemben, mert vodkás zselét vitt egy gyerekzsúrra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Falitöltő, gyorstöltő, villámtöltő – nagyjából mindenki hallott róluk, akit kicsit is érdekel az elektromos autózás. Mindez csak a jéghegy csúcsa, ha valójában arra vagyunk kíváncsiak, mivel is néz szembe, aki villanyautózással barátkozik. Az kétségtelen, hogy itt nem csak egy egyszerű "benzin vagy dízel?" kérdést kell eldöntetni. Összeszedtük, nagyjából milyen előnyei és hátrányai vannak az egyes töltési módozatoknak.
Hivatalos statisztika híján iparági becslésekre lehet hagyatkozni: Magyarországon pillanatnyilag 1500-1800 nyilvános e-töltőállomás lehet. Azaz nagyjából 10 ezer lakosra jut 1,5 nyilvános töltő az országban, ami egyáltalán nem számít rossz aránynak Európában – 16. helyen vagyunk. Ez olvasható ki a nemrégiben megjelent „EV Readiness” index nevű jelentésből, amely nagyjából alkalmas arra, hogy bemutassa, mennyire felkészült egy ország a villanyautózásra. Az elemzők elég alaposan körbejárják az üzemeltetéshez szükséges infrastruktúra nemzetközi fejlettségének témáját, de természetesen a tényleges tapasztalatok összegyűjtéséhez ez már kevés.
És ön mennyire felkészült?
A töltési lehetőségekről ma már sokaknak van némi tudása, esetleg tapasztalata, mégis érdemes néhány dolgot tisztázni. Azt az uniós szabályozók is érzik, hogy az elektromos autók töltésénél a legalapvetőbb kérdéseket – melyik csatlakozót és melyik kábelt, hogyan kell használni – szükséges valamennyire „bolondbiztossá” tenni, ezért az oszlopokon és a kocsikon is egyértelműbb jelöléseket kell feltüntetni március óta. (A jó szándék megvalósításának milyenségéről már lehet vitatkozni.)
A tapasztalatok azt mutatják, hogy az otthoni töltés a leggyakoribb minden országban, nálunk jellemzően 90-95 százalékos ennek aránya. Ennek a legfontosabb oka, hogy a jelenlegi bruttó 37,5 forintos kWh-nkénti árával európai viszonylatban kifejezetten olcsó a magyar háztartási áram. A napi rutinba is jól beilleszthető az otthoni töltés, és valójában a sebessége sem létkérdés, mert 8-10 órányi töltés nem jelent gondot az otthon eltöltött – jellemzően jóval több – idő alatt.
Unsplash
Ugyanakkor a rendszeres konnektorról töltés nem célszerű, és hát a vezetékek sem erre lettek méretezve. Ezt figyelembe véve jön a képbe egy falitöltő (wallbox) telepítése. Ezek 7,3–11 kW-os teljesítménnyel képesek tölteni a fixen bekötött készülékről, dedikálva töltéshez, csak csatlakoztatni kell az autót.
Egy ilyen beruházást előbb-utóbb minden elektromos autósnak érdemes meglépnie a kényelem és a hatékonyság érdekében.
Manapság nagyjából 500 ezer forintból úszható meg a telepítés, de jó hír, hogy a pénz nem egészen száll el: egy kiépített falitöltőre ma már az ingatlan értékét növelő beruházásként is tekinthetünk. Ilyen berendezés használatával már nemcsak a legkényelmesebb, hanem az egyik leghatékonyabb töltési mód is lehet az otthon töltés.
Kik azok a CPO-k?
De azért egyre fontosabbak a közterületi, publikus töltők is. Ezek az úgynevezett Charge-Point-Operatorok (CPO-k) által üzemeltetett oszlopok a legelterjedtebbek nálunk is, amelyek 40 kW-os teljesítményig jelzett váltóáramú készülékek, a leginkább elterjedt Type 2-es csatlakozóval. Ezekhez általában az autó saját kábelét kell használni.
Itt a töltési sebességet leginkább az határozza meg, hogy milyen töltési teljesítményt képes felvenni a kocsi. Hiába is van három fázis ugyanis az oszlopon, ha a jármű csak egyet tud használni.
A váltóáramú AC-töltő átlagosan 22 kW-os teljesítményével mintegy 50 kilométernyi áramot fogunk nyerni egy óra alatt.
Spar
Az közületi töltők másik csoportja a villámtöltő, amely jellemzően egyenáramot biztosít, és mára már igen jelentős, akár 350 kW-os teljesítménnyel is képes rá. Ezen a téren az úgynevezett CCS töltőcsatlakozó vált a leginkább használatossá, főleg az európai gyártók miatt. (A kihelyezett oszlopokon igyekeznek jellemzően legalább két szabványos töltőfajtát biztosítani.) Egy 50 kW-os töltőről egy átlagos autó manapság óránként 300 kilométerre elegendő áramhoz juthat, míg egy igazán gyors, 150 kW-os töltés révén akár 500 kilométeres hatótáv is nyerhető ugyanennyi idő alatt.
A töltési infrastruktúra kiépülésével párhuzamosan természetesen az egyes piaci szolgáltatók saját rendszereivel, mobilos alkalmazásaival is érdemes barátságot kötni, ha valaki tisztán elektromos vagy plug-in autót használ. Itt a kritikus pont, hogy a rendszerek kicsit eltérnek egymástól – jelenleg legalább 4-5 féle appot érdemes telefonján tartania annak, aki komolyan villanyautózik.
Mobiliti, eCharge+, Plugee, PlugShare – a négy muskétás
A magyarországi alkalmazások közül az NKM Mobiliti / MVM Töltőpont applikáció (iOS, Android) megkerülhetetlen, az állami energiaszolgáltató rendelkezik a legtöbb töltővel, melyek használatához mindenképp szükség van az appra. (Bankkártyás regisztráció után terhelik a bankszámlánkat, és havonta számlázzák a töltéseket.) Hasonló az ELMÜ-ÉMÁSZ alkalmazása az eCharge+ amely a 22 kW-os AC töltők használatához használható, illetve a Mol Plugee is, amely a névadó cég alkalmazása. Természetesen a Mol-kutaknál töltési egységeket is lehet vásárolni, ha valaki csak alkalomszerűen megy oda.
pixahive
Az egyes piaci szolgáltatók persze a legkülönbözőbb árazási stratégiákat alkalmazzák. A felvett energia mennyiségétől (Ft/kWh), a töltőtípustól (AC/DC), valamint kisebb részben a töltés időtartamától (forint/perc) függően találhatók árazások.
Komoly változás, hogy egy ideje külföldön is használhatók a honi appok, erre szolgálnak a töltési roamingszolgáltatások. A Mobiliti ügyfelei például Európában 2020 októbere óta nagyjából 100 ezer töltőpontot használhatnak így. Az ilyesmi legnagyobb előnye, hogy az elszámolási rendszer ugyanaz, nem kell bajlódni vele.
A mobilappok térnyerésével együtt létezik és fontos is, hogy ügyfélkulccsal (token, RFID) applikáció nélkül is indítható töltés a legtöbb oszlopon. Ebben az esetben lényegében
egy kulcstartót kell igényelni a szolgáltatótól, melynek megfelelő ponthoz érintésével lehet indítani és megállítani a töltési folyamatot.
A töltési piac másik fontos csapásirányát az autópályák mentén telepített gyorstöltők jelentik. Ilyeneket kínál az Inonity, egy nagy nemzetközi kezdeményezés, amely kifejezetten a nagysebességű töltések szolgáltatást nyújtja nálunk egyelőre az M1-es, M7-es autópályák mentén kiválasztott négy helyszínnel.
Flickr
Itt alapvetően prémiumáron kínálják az áramot, de ha valaki gyorsan akar eljutni elektromos autóval nagy távolságokra, akkor ezek megkerülhetetlenek. Kedvezményt az kap, aki a konzorciumhoz tartozó valamely autómárkát használja: az ilyen autós egyedi kedvezmények sokkal olcsóbban veheti az áramot, mint a rendszeren kívüliek. A legnagyobb európai márkák – Audi, BMW, Volkswagen – benne vannak a társulásban.
Kivételt jelent szinte minden rendszer alól a Tesla, amely a saját hálózatában a Superchargeren keresztül oldja meg ügyfelei kiszolgálását, jelenleg nálunk hét ilyen egység van szerte az országban Győrtől Szegedig.
Összességében kétségtelen, hogy aki elektromos autó vásárlására adja a fejét, annak tudatosan kell majd felépítenie a mindennapi használatot is. Ebben egyre több applikáció és okoseszköz áll rendelkezésére, Amerikában már a Google Térkép is úgy számol útvonalat az elektromos autónak, hogy hol és milyen teljesítményű töltőnél, mennyi időt kell majd eltölteni az optimálisan megtervezett útvonalhoz. A szolgáltatók részéről pedig megjelentek már azok a lehetőségek is, hogy aki nem tudja otthon tölteni a kocsiját, az hogyan kaphat például kedvezőbb éjszakai díjat egy publikus egységen.