szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Miközben a legtöbb sofőr azt gondolja megfelelő pozícióban ül a kormány mögött, ez általában nem így van.

A Skoda közúti biztonságért felelős csoportjának egyik munkatársa öt képen mutatta meg, milyen is a helyesen beállított üléshelyzet. Mint kezdéséként írják, több oka is van annak, miért nem szerencsés a sofőrülésben „feküdni”.  Az egyik, hogy így aligha lehet megfelelően kilátni, a másik, hogy a biztonsági öv nem tudja megfelelően ellátni feladatát. Könnyen előfordulhat az úgynevett „tengeralattjáró hatás”, ami azt jelenti, hogy a testünk átcsúszik az öv alatt és a nyakunkat fogja szorítani a kritikus pillanatban az öv a legjobban. A helyes elrendezés az volna, amikor amikor az öv a vállunkon nyugszik, az alsó rész keresztezi a medencénket - nem a hasunkat -, és a sofőr egyenesen ül.

Alapvető szabály szerint kellene az ülés hosszirányú beállítását is elvégezni: a lábak ne legyenek teljesen nyújtva akkor sem, amikor a pedálokat teljesen kinyomjuk a padlóig. Ilyenkor is legalább enyhén hajlítva kell maradniuk a lábaknak, különben egy ütközés esetén a csontok a testünkön keresztül keresnek majd utat maguknak, mint egy teleszkópos esernyő, ahol egymásba csúsznak az egyes részek.

Hasonló megfontolás vezérli a kormánykerék távolságának beállítását is. A karunk ne legyen nyújtva, amikor a kormányt fogjuk. A kormánykereket 9 és 3 óránál kell megfogni, mert ez a fogásmód teszi lehetővé a legszélesebb, gyors mozdulatokat. A légzsákrendszer miatt is így kellene fogni a kormány, ugyanis azoknak így lesz a legtöbb szabad helyük, anélkül, hogy a karunk útban lenne.

Ugyanilyen fontos a légzsákok miatt, hogy ne legyünk túl közel a kormánykerékhez. Az ideális távolságra van recept: egyenes háttal, mindkét lapockánkkal kényelmesen a háttámlának dőlve tartsuk a karunkat nyújtott helyzetben, a csuklónknak  pedig a kormány tetején kell pihennie. 

A fejtámla beállításai szintén fontosak. Ha a fejtámla mérete és magassága megengedi, akkor ideális, ha a teteje olyan magasan van, mint a fejtetőnk. Nem számít, ha a fejtámla egy kicsit alacsonyabban van, ha valaki nagyon magas, de a fejtámla teteje soha nem lehet alacsonyabban a fülcimpánknál - tanácsolja a Skoda a szakembere. Az ülés beállításának utolsó szempontja a magasság, amelynél nagyjából az összeszorított öklünknek el kell elférnie a fejünk és az autó teteje között. Ez maximalizálja a gerinc felső részének biztonságát, akkor is, ha az autó felborulna.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!