
Adj egy ötöst! Teszten a bestseller Toyota Corolla első SUV verziója, a Corolla Cross
Kipróbáltuk a japán gyártó elsőként ötödik generációs hibrid hajtással felvértezett modelljét, az elmúlt évtizedekben már több mint 50 millió példányban értékesített Toyota Corolla vadonatúj szabadidő-autó változatát. A zöld rendszámos plugin technika nélkül is meglepően keveset fogyasztó Corolla Crosst.
1966-ban vélhetően még a Toyota legmagasabb pozícióban lévő döntéshozói sem gondolták, hogy az abban az évben debütált Corollát évtizedekkel és tizenkét generációval később a világ legnépszerűbb autójaként fogják jegyezni, miután egyébként tavaly az ötvenmilliomodik példány is elkészült belőle.
A 2018-ban kijött aktuális nekifutásból ötajtós, szedán és kombi változat készül, és az aktuális trendek ismeretében tulajdonképpen érthetetlen, hogy eddig miért nem készült szabadidő-autó kivitel belőle. Most viszont itt van, megérkezett ez utóbbi szupertrendi változat, a Toyota Corolla Cross, mellyel első körben a Barcelona környéki utakon kötöttünk szorosabb ismeretséget.

Rés betömve
A Corolla Cross messze nemcsak egy egyszerűen kicsit megemelt és terepjárós hangulatú mezei Corolla. Nem, ez egy teljesen új fejlesztésű modell, mely ugyan a többi Corolla által is használt platformra épül, de ennyiben ki is merül a hasonlóság. A Toyota újdonsága egy minden hájjal megkent crossover, mely 4,46 méteres hosszával pontosan a C-HR és a RAV4 közötti űrt hivatott betölteni.
Az ötajtós Corollánál 9 centiméterrel hosszabb Corolla Cross ugyanúgy 2,64 méteres tengelytávú, mint a kisebb C-HR és az alap Corolla, és e tekintetben a tágasabb kombi Corolla 6 centimétert ver rá. Ettől függetlenül elöl és hátul remekül el lehet férni, helyhiányra nem igazán lehet panasz.

A csomagtartó 433 literes, vagyis ebben a vonatkozásban is a C-HR és a RAV4 közötti értéket kapunk. A hátsó ülések fixek, nem tologathatók az alattuk elhelyezett 60 cellás és a korábbiaknál kisebb méretű lítium-ion akkumulátor miatt, így ily módon nem változtatható a csomagtér mérete.
A hátsó üléstámlák lehajtásával persze már igen, viszont kár, hogy a már említett aksi miatt egy méretes lépcső ront a csomagtér praktikumán.
Ha már praktikum, e tekintetben továbbra is verhetetlen a kombi Corolla, melynek puttonya akár 596 liternyi cókmókot is képes elnyelni. Design fronton jó szokásához híven ezúttal sem vágott bele extrém kísérletekbe az általában konzervatív utakon járó gyártó, inkább egy kicsit unalmas, de a közízlést a lehető legnagyobb mértékben biztonságosan lefedő formatervet választott.




Enyhén régivágású
Az általunk nemrégiben alaposan letesztelt Renault Austral szupermodern Google-alapú infotainment rendszeréhez képest meglehetősen ódivatú a Corolla Cross műszerfala, még akkor is, ha immár alapáron jár a 12,3 colos digitális műszeregység és a 10,5 colos középső érintőkijelző, illetve ha a kezelhetőség alapvetően rendben van.
A felbontással nincs probléma, ellenben esztétikum fronton bőven lehetne még hova fejlődni, ezenkívül a remek nyomó/tekerőgombos klímapanel alatti billenőkapcsolós ülésfűtés megoldás is egy letűnt kort képvisel, csakúgy, mint a régebbi szabványú USB-aljzat. És akkor a méretes váltókarról még nem is beszéltünk, melynek létezését a mögöttes technika ismeretében lényegében semmi sem indokolja.


Az összeszerelés példás minőségű, semmi sem nyiszeg-nyöszög, ellenben a sok helyen kopogósan kemény műanyagoknál különbet vártunk volna egy ilyen nem éppen olcsó és magát szupertrendinek beállító modelltől.
A 8 hangszórót és 800 W-os erősítőt felvonultató feláras JBL hangrendszerben nem kell csalatkoznunk (alapban 6 hangszóró jár), a Style felszereltségtől felfelé szekvenciális irányjelzős Bi-LED fényszórók remekül világítanak, ezenkívül pedig wireless Apple CarPlay-t és vezetékes Android Autót is kapunk a pénzünkért. Jó hír, hogy 2023-tól már ez utóbbi telefontükrözési megoldás is használható lesz vezeték nélküli módon.
A hatalmas méretű, de nem nyitható, elektromos rolós panorámatető 500 ezer forintot kóstál, a 475 ezer forintos Tech csomag pedig többek közt parkolóradarral, koccanásgátlóval, hátsó keresztforgalom-figyelővel, holttér-figyelővel és elektromos mozgatású csomagtérajtóval támad. A kerekek kiviteltől függően 17-18 colosak, a vezetéstámogató rendszerek a legmodernebbek, és immár akár OTA (Over The Air) módon is frissíthető a szoftver.



Ötödik generáció
A Corolla Cross elsőként vonultatja fel a Toyota ötödik generációs, elődeinél erősebb és egyben kevesebbet fogyasztó normál hibrid hajtásláncát. Ennek a korábbinál könnyebb és kisebb helyet foglaló 2 literes 4 hengeres szívó benzinmotorja 152 lóerős és 190 Nm-es produkcióra képes, ami mellé 111 lóerővel és 206 Nm-rel száll be a villanymotor.
A végeredmény 197 lóerő, amivel pestiesen szólva már odébb lehet állni, és a 7,6 másodperces 0-100-as szintidő is olyan, melyet nem is olyan rég még csak a sportosabb kompaktok tudtak felmutatni.
A 180 km/h-s végsebességet a spanyol utakon nem tudtuk kipróbálni, azt viszont nagyon is, hogy hogyan viselkedik kanyarban a Corolla Cross. Jó hírünk van, az alacsonyabb építésű Corolla korrekt vezetési élményéből egész sokat sikerült átmenteni, semmi nyoma bizonytalanságnak, és a kormányzás is korrektnek nevezhető a maga kategóriájában.

A fék kiválóan adagolható, remek a nyomáspontja, nem zavar bele a vezetési élménybe a rekuperáció. A fokozatmentes e-CVT automata váltó viszont olyan, amilyen – a motorbőgést szokni kell. Furcsa, de emlékeink szerint a Corolla eggyel korábbi hibrid rendszerének benzines egysége mintha kicsit halkabb lett volna.
Az üzemanyagtartály 43 literes, a fogyasztás tapasztalataink szerint 4.x liter magasságában alakul, ha egy kicsit jobban odafigyelünk, és meglepő módon még a feszített tempójú szerpentinezés során sem találkoztunk 5,5 liternél durvább értékkel.

Más kérdés, hogy erre a normál Corolla is képes a régebbi technikával, vagyis a Corolla Cross új rendszerének jobb hatékonyságát gyorsan kioltja a tény, miszerint a SUV verzió nagyobb légellenállású és nehezebb az alapmodellnél. Kíváncsian várjuk, hogy hogyan muzsikál majd a gyakorlatban a Corolla hamarosan bekopogtató ráncfelvarrt változata, melyet már szintén az ötödik generációs hibrid hajtással szerelnek.
A fronthajtásúnál minimálisan nehezebb összkerekes Cross hátsó tengelyénél egy 42 lóerős és 84 Nm-es villanymotor kapott helyet, ami komoly előrelépést jelent a Yaris Crossban lévő mindössze 7 lovas és 55 Nm-es egységhez képest. Persze ettől sem lesz igazi terepjáró a legújabb Corolla, ellenben laza földúton és hóban minden korábbinál magabiztosabban viselkedik. A jobb trakció miatt a 0-100-as szintidő 0,1 másodperccel rövidebb, a fogyasztás pedig néhány deciliterrel magasabb.
Fogyasztásfetisiszták jobban teszik, ha megvárják a kicsit később érkező 1,8 literes verziót, mely elsősorban 140 lóerős teljesítményéről, 9,9 másodperces 0-100-as gyorsulásáról, illetve 170 km/h végsebességéről ismerszik meg. Ez a jövőbeli alapmodell kizárólag kétkerék-hajtással lesz kapható.



Konklúzió, árak
+: fejlett hibrid technika, alacsony fogyasztás, jól eltalált felfüggesztés és kormányzás, korrekt helykínálat, opciós összkerék-hajtás. –: modernizált, de még mindig ódivatú műszerfal, a minőségérzet lehetne jobb, hangos motor, a csomagtartó nem túl nagy. |
A többi kiviteltől eltérően Japánban gyártott Corolla Cross hangos piaci sikere szinte teljesen biztosra vehető, hiszen egyrészt bármit könnyen el lehet adni, ami Corolla típusnevet visel magán, másrészt a szabadidő-autók iránt minden korábbinál komolyabb érdeklődés mutatkozik.
A Toyota Corolla Cross nem olyan praktikus, mint a kombi Corolla, melyből egyébként enyhén terepes hangulatú, 2 centiméterrel megemelt futóműves Trek változat is létezik, azonban az összes Corolla közül csak a Cross rendelhető összkerék-hajtással. Utóbbi kiváltsága továbbá az új generációs hibrid technika, ez azonban gyorsan változni fog, hiszen hamarosan az összes Corolla megkapja az új rendszert.
Az újdonság alapára 13,64 millió forint, a csúcsfelszereltségű 2WD Crossért 16,06 millió forintot kérnek el, az összkerekes modell ára pedig 14,44-16,86 millió forint magasságában mozog. Viszonyításképp, az ötajtós Corolla 2 literes motorral 12,35 millió forinton nyit, a kombi pedig minimum 12,74 millió forint ellenében állítható be a garázsunkba.
Szintén 2 literes motor esetén az extravagáns külsejű C-HR 13,28 millió forinton nyit, a nagyobb gyermekekkel rendelkező családoknak ideálisabb méretű, 2,5 literes hibrid RAV4-ért pedig minimum 14,94 millió forintot kell a kasszában hagynunk.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.