Rossz idő, nagyobb veszély: hogyan vezessünk biztonságosan?
Egy ideig kitart még a hirtelen jött télies idő, érdemes hozzá gyorsan alkalmazkodni.
HVG
Havas, jeges úton a hosszabb féktávolság és a rossz látási viszonyok miatt egyértelműen nő a balesetveszély. Néhány alapvető vezetési tanács betartásával azért sokkal biztonságosabban autózhatunk. A legfontosabb biztonsági összetevő ugyanis a sofőr, hiába vannak mára fejlett vezetéstámogató rendszerek az autókban.
Nyugodt vezetés: Kerüljük a hirtelen mozdulatokat, a gyors sávváltásokat és fékezéseket. Vezessünk kiszámítható módon, ami segít elkerülni a felesleges kockázatokat.
Lassítsunk: Nedves úton a fékút hosszabb, a tapadás csökken. Érdemes kalkulálni az „ijedség faktorral”, ami átlagosan 1 másodpercnyi reakcióidőt jelent, amíg egy sofőr vészhelyzetben a fékre lép – ezalatt 50 km/h sebességnél az autó 15 métert halad tovább.
Kapcsoljuk fel a lámpákat: Rossz látási viszonyok között a tompított fényszórók használata elengedhetetlen, hogy a többi közlekedő időben észrevehessen minket.
Tartsunk nagyobb követési távolságot: Esős vagy havas időben legalább másfélszer akkora távolságot hagyjunk az előttünk haladó autó mögött, mint száraz úton. Ez három másodpercnyi követési távolságnak felel meg.
Beütött a csúszós, hideg idő, máris napi harminc műszaki mentést kénytelenek a tűzoltók az utak mentén végezni, gyakran ugyanazon hiba miatt árokba csúszó autókhoz. Elmondjuk, mit tehetünk ilyenkor a saját biztonságunkért.
Ablaktörlők állapota: Ellenőrizzük az ablaktörlő lapátokat, és cseréljük ki őket, ha csíkokat hagynak a szélvédőn. A tiszta látás nélkülözhetetlen rossz időben.
Párásodás ellen: Az ablakok gyorsan bepárásodhatnak, különösen, ha esik az eső, és nedves az idő. Irányítsuk a szellőztetőrendszert a szélvédőre és az oldalablakokra. A klíma bekapcsolása pedig csodát tesz ilyen esetben.
Vezetést segítő rendszerek használata: Az ABS, az ESP és más modern rendszerek segítenek a nehéz helyzetekben, de a fizika korlátait nem tudják legyőzni. Hiába összkerékhajtású az autónk, és elindulni könnyebb lesz, megállni ugyanúgy fog, mint bármely más autó. Mindig a körülményekhez igazodó vezetési stílus a legfontosabb.
Nyolc nap leforgása alatt elajándékoztak, majd eladtak egy jelenleg 300-400 millió forintot érő telket Budapest XII. kerületében – mindezt úgy, hogy a tulajdonos erről semmit sem tudott. Azóta egy konténer is megjelent a területen, a csalás áldozata pedig nem tehetne semmit egy esetleges építkezés ellen sem, mert jogilag már nem az övé a telek. A HVG információi szerint egyre több a hasonló ügy.
Utoljára 1977-ben a Securitate emberei dokumentálták úgy a Bretter György temetésén résztvevőket, ahogy most Orbán Viktor erdélyi magánlátogatásán csattogtak a fényképezőgépek.