Hiába a sok beruházás, a legrosszabbul a magyar cégek termelékenysége teljesített a régióban
Főleg a gazdaságpolitika fókuszában lévő ágazatok, a feldolgozóipar és az építőipar húzzák le a hazai átlagot.
Főleg a gazdaságpolitika fókuszában lévő ágazatok, a feldolgozóipar és az építőipar húzzák le a hazai átlagot.
Kína globális antimonexportja jelenleg a tavaly ilyenkor látott szint egyharmadát teszi ki.
2,3 százalékkal csökkent az ipari termelés áprilisban 2024 áprilisához képest, legnagyobb mértékben, közel 17 százalékkal az akkugyártásban. Márciushoz képest valamelyest nőtt az ipari kibocsátás.
A kínai akkumulátorgyártó óriás várhatóan az év legnagyobb részvénykibocsátását hajtja végre, amikor belép a hongkongi tőzsdére. A remélt beáramló tőke nagy része Debrecenbe menne. A gyárhoz a kormány is bőkezű támogatást ígért, A cellagyártás tesztüzeme még ősszel beindul, több száz Fülöp-szigeteki vendégmunkás segítségével.
Továbbra is döglődik az akkumulátorgyártás, de más ágazatok esetében már növekedés történt februárhoz képest.
Az autóipar szenvedése mutatja igazán, mekkora kockázatot hordoz Orbán Viktor hazárdjátéka, amelynek igazi tétje a magyar ipar túlélése. Óriási kapacitások állnak kihasználatlanul az akkumulátor- és autógyárakban, a javulásra csak halvány remény van.
A feldolgozóipari ágazatok többségében csökkent a termelés a KSH adatai szerint.
Akkora mínuszok érkeznek az ipari statisztikában, hogy ahhoz képest egy időjárás-jelentés semmi.
A környék olyan nyersanyagokban gazdag, mint a koltán, amely fontos szerepet játszik számítástechnikai eszközök és elektromosautók akkumulátorainak gyártásában.
A KSH adatai szerint tavaly novemberben az előző évihez képest 4,2 százalékkal, míg tavaly októberhez képest egy hónap alatt 1,6 százalékkal csökkent az ipari termelés. A feldolgozószektor teljesítménye enyhén, az autóiparé viszont jelentősen visszaesett.
Kínában már közel az árparitás a hagyományos autókkal.
A jegybank szerint sokkal gyorsabban megtérült volna, és jobban modernizálta volna a magyar gazdaságot, ha az akkuiparba tolt ezermilliárdok akár csak töredékét a hatékonyabb termelési módok és ágazatok kapták volna.
Az Európai Unióban felmerült a lehetősége annak, hogy kényszerítenék a kínai cégeket: uniós támogatásokért cserébe adjanak át technológiát az európai vállalkozásoknak.
A Samsung és az SK több száz dolgozót bocsátott el tavasztól nyár végéig, írja a Telex. A munkaerő-közvetítőn keresztül foglalkoztatottak közül még többet ereszthettek szélnek, de róluk nincs pontos adat.
Látványos fordulat közeleg: az európai zöldtechnológia reménysége, a svéd Northvolt komoly nehézségekkel küzd. Technikai problémák, elektromos járművek iránti lanyhuló kereslet, valamint Kína hatalmas dominanciája fenyegeti az európai akkumulátorgyártó jövőjét.
A gazdaságkutató rámutat: amikor a termékexport gyengélkedett, a visszaesését a szolgáltatások ellentételezték, ez mentette meg a magyar gazdaságot.
Az EU-s szabályozás kimondja: ahonnan az akkumulátor való, ott kell gondoskodni az újrahasznosításáról is. Miután a kormány kiárusította az országot a távol-keleti akkugyáraknak, kényszerpályán mozog, pedig az akkubontás nem megtérülő üzletág, és ugyanúgy súlyos környezetvédelmi kockázatokat hordoz, mint az elsődleges gyártás. És annak a bontási módnak, melyet az uniós szabályozás lehetővé tesz, még a vízigénye is ugyanakkora.
Várhelyi Olivér esélyeiről ír a Politico, Európa legnagyobb akkumulátorgyártójának nehézségeiről a Süddeutsche Zeitung, a Wall Street Journalben David Patraeus az amerikai hadsereg jövőjéről.
Az új gyár 2027-ben kezdi meg a tömeggyártást.