szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A jegybank szerint sokkal gyorsabban megtérült volna, és jobban modernizálta volna a magyar gazdaságot, ha az akkuiparba tolt ezermilliárdok akár csak töredékét a hatékonyabb termelési módok és ágazatok kapták volna.

Nem jött be a kormány számítása, hogy hogy a szabad munkaerőre alapozva az autó- és akkumulátoripart kiemelten támogatva ér el növekedést, mert ezen ágazatok termelésének hozzáadott értéke messze elmarad pl. a szolgáltatásokétól és más innovatív iparágakétól, ezért a hatékonyabb termelési módokra és ágazatokra kéne inkább koncentrálni, írja a Népszava a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Termelékenységi jelentése alapján.

A lap hétfői számában megjelent cikk szerint az MNB megállapította, hogy az akkugyártáshoz kapcsolódó fejlesztések összege mára meghaladja a 6000 milliárd forintot, mely egy része már elkészült és termel, a másik része még épülőben van vagy még előkészítés alatt áll. A kapacitás akkora lesz, hogy egyértelműen kivitelre fognak ezek a gyárak termelni, vagyis emelni fogják az export összegét, ám a legalacsonyabb hozzáadott értékkel a járműipar termel Magyarországon – pontos adatot nem közöltek, de kb. 15 százalékra tehető ez az érték.

Októberben is gyengült az ipari termelés, megint lefulladtak az autógyárak

3,1 százalékkal gyengébb volt a magyar ipar teljesítménye idén októberben tavalyhoz képest a KSH szerint. Idén szeptemberhez képest ugyan volt némi javulás, de sem az autó-, sem az akkugyárak nem tértek még magukhoz.

A villamos berendezés gyártásánál – ahová az akkugyártás is tartozik – a teljes kibocsátás hazai hozzáadott értéke 19,2 százalék, “ez a harmadik leggyengébb adat.” Közben a feldolgozóiparunk tavalyi átlaga ebben 23,6 százalék, a piaci szolgáltatásoknál pedig a hozzáadott érték 58,5 százalék.

A jegybank szerint az akkuiparba tolt ezermilliárdok sokkal gyorsabban megtérültek volna, ha és jobban hozzájárultak volna a magyar gazdaság modernizációjához, ha az összeget vagy akár csak töredékét olyan ágazatok fejlesztésére fordították volna, ahol magas a hazai hozzáadott érték a termelésben. Listájuk elején a szolgáltatási szektor áll, de az ingatlanágazatban is meghaladja a 80 százalékot a hazai hozzáadott érték, illetve 60 százalék feletti mutatóval működnek a pénzügyi szolgáltatók, a tudományos tevékenység és az infokommunikáció is.

zCast: Az akkugyárhatalom, ahol a hatóságok és a gyárak együtt állnak szemben a helyi polgárokkal

Megpróbáltuk sok nézőpontból körbejárni az akkugyárhatalommá válás meglévő – és várható – kockázatait és előnyeit, amihez Éltető Andrea közgazdász volt segítségünkre. Hány gyár épült és épülhet még? Mikortól válhat a lakossági energia- és vízigény kárára az víz- és energiazabáló iparág? Mennyire piszkosak a tiszta közlekedéshez szükséges gyárak?

Az MNB jelentése szerint továbbá a hazai munkatermelékenységi mutatókból képzett átlag az EU-s szint 64 százalékán áll, de a top 5 EU-s tagországhoz képest csak 49 százalék. Az innovációs rendszerünk hatékonysága pedig az EU-átlag 55 százaléka, de a top 5 EU-s tagállam mutatójának csak 36 százaléka. A digitalizációs és ökológiai hatékonyságunk jobb, 78, illetve 81 százalékon áll. A 81 százalékos érték viszont az MNB szerint megtévesztő: a magyar gazdaság digitális hatékonyságát ugyanis az határozza meg, hogy az input mutatókban átlag felett, de az output mutatókban gyakran átlag alatt szerepel.

Az e-közigazgatás hatékonysága Magyarországon 2023-ban 79 százaléka volt az EU-átlagnak, a top 5 tagállam átlagának pedig a 64 százaléka. Ez az EU 27 tagállamából csak a 26. helyre elég. Az MNB szerint a digitális hatékonyságunk a most induló Digitális állampolgárság programmal (DÁP) javulhat.

(Nyitóképünk illusztráció, az iváncsai SK On akkugyár látható rajta.)

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!