Vevő lesz-e Európa az iTMS-re?

Az európai piacokon eddig kevéssé sikeres Apple amerikai számítástechnikai vállalat most az Egyesült Államokban bevált iTMS (iTunes Music Store) nevű internetes zenebolttal próbálkozik az öreg kontinensen.

  • unknown unknown
Vevő lesz-e Európa az iTMS-re?
A Steve Jobs vezette Apple online zenevállalkozása június 15-én indult el Franciaországban, Németországban és Nagy-Britanniában, és már az első héten 800 ezer zeneszámot sikerült eladnia – írja a Business Week. Európában már négy éve működött egy hasonló jellegű vállalkozás; ezt a volt Genesis-rockzenész, Peter Gabriel alapította OD2 néven, de eddigi eladásai messze elmaradtak az iTMS első heti produkciójától.

Az iTMS tényleges európai sikerét azonban csak fél év múlva lehet igazából értékelni, mert az nagyban függ az Apple egy másik termékének, az iPOD-nak a sikerétől. Az iPOD egy nagykapacitású digitális zenelejátszó, amelyen egyszerre akár több száz albumnyi zeneszám is elfér, és ez az egyetlen eszköz, amely képes lejátszani az iTMS-en vásárolt zenéket. Eddig 2 millió darabot sikerült eladni belőle világszerte, az eladások nagy része azonban az Egyesült Államokhoz köthető.

Amerikában az iTMS piaca már szilárd: 2,7 millió dalt adnak el hetente, 70 százalékos piaci részesedés mellett; az összértékesítés júliusban érte el a százmilliós álomhatárt. Az iTMS közvetlenül nem sok pénzt hoz az Apple-nek, néhány penny-t dalonként, de nagyban megnöveli az igen borsos árú iPOD eladásait, és ezzel közvetetten hatalmas bevételt termel a cégnek. 2004 második negyedévében az Apple iPOD-ból származó bevétele meghaladta a 260 millió dollárt, és ennek már közel negyede Európából származott.

A kedvező fogadtatás és a növekvő európai iPOD-eladások ellenére, az iTMS-nek még nincs stabil helye Európában, mert a már említett OD2 és a Napster kemény vetélytársak. Az iTMS két konkurensével ellentétben ugyanakkor minden dalt ugyanannyiért árul, és ezzel a stratégiával sok fogyasztót nyerhet meg magának.

Az Apple dolgát tovább nehezítheti az is, hogy a Sony is tervezi a belépést az európai online zenepiacra. Ez a piac egyébként már három szereplő számára is túl kicsi, alig éri el az évi 10 millió dollárt, szemben az amerikai 150 milló dolláros piaccal. A másik fő probléma az, hogy az európaiak kevésbé hajlandóak fizetni a más forrásokból akár ingyen is beszerezhető zenékért.
Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Aktuális pályázatok

Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.

Tíz évbe telt, mire rájöttünk, hogyan lehet tökéletes a bécsi szelet – Wolfgang Puck és fia a HVG-nek

Tíz évbe telt, mire rájöttünk, hogyan lehet tökéletes a bécsi szelet – Wolfgang Puck és fia a HVG-nek

Budapesten is kitart a jó minőség mellett Wolfgang Puck és fia, Byron Lazaroff-Puck – deklaráltan meg is kérik az árát. A világ egyik legismertebb séfje ma is töretlenül aktív a globális étteremhálózatának ügyeiben, de a Spago éttermeket már fiára bízza. Apát és fiát a menü összeállításáról, az öröklés terhéről, egymással való viszonyukról és arról is kérdeztük, milyen kést használnak. Arról is szó esett, hogy miben erősek a budapesti piacok.